Uszkodzona piasta koła nie tylko obniży komfort jazdy samochodem, ale może wydłużyć drogę hamowania. Dlatego podczas sezonowej wymiany opon, pracownik warsztatu powinien sprawdzić również działanie tego podzespołu.
Wymiana opon powinna być dla mechanika pretekstem do obejrzenia układu hamulcowego i zawieszenia. Od sprawności tych elementów zależy przede wszystkim poziom bezpieczeństwa na drodze. O ile przegląd klocków, tarcz czy amortyzatorów staje się już normą, warto też sprawdzić działanie piasty koła. Już najmniejsza nieprawidłowość w działaniu powinna być sygnałem do kompleksowej diagnozy.
„Przyczyn uszkodzenia piasty koła może być wiele – od nierówności na drodze, poprzez niekorzystne czynniki atmosferyczne, do niewłaściwej eksploatacji samochodu. Dalsza jazda w takim stanie nie tylko pogarsza trakcję pojazdu, ale też wpływa na szybsze zużycie opon, a w konsekwencji doprowadzi do większej i kosztownej naprawy” – przestrzega Tomasz Ochman z działu wsparcia technicznego SKF – „Dlatego tak ważne są jej oględziny przy każdej sposobności. Przy sezonowej wymianie opon wystarczy przecież na podnośniku obrócić kołem i posłuchać czy nie ma niepokojących odgłosów bądź wyczuwalnego oporu”.
Wymiana piasty jest zajęciem pracochłonnym, ale jeśli posiada się odpowiednie narzędzia i wiedzę poradzi sobie z tym każdy mechanik. Może on liczyć na wsparcie ze strony jednego z największych na świecie producentów piast – firmę SKF. Każde opakowanie z piastą zawiera wszystkie elementy potrzebne do jej zamontowania oraz instrukcję montażu. W przystępny sposób przedstawiają to również filmy szkoleniowe zamieszczone na kanale SKF udostępnionym na platformie Youtube SKF aftermarket.
„Firma SKF jest pionierem w branży motoryzacyjnej w zakresie wszelkich łożysk. Od dekad współpracujemy z koncernami samochodowymi już na etapie projektowania danego modelu, do którego później dostarczamy gotowe podzespoły” – dodaje Tomasz Ochman – „Nabyte w ten sposób know-how przekładamy na produkcję części przeznaczonych na aftermarket. Dzięki temu mechanik i kierowca zawsze mają pewność, że wymieniany element jest tej samej jakości co zamontowany fabrycznie”.
Obecnie SKF oferuje cztery rozwiązania: HBU 1 (przystosowane do współpracy z aktywnymi czujnikami prędkości obrotowej koła wykorzystywanymi przez m.in. ABS i ESP), HBU 2 i 2.1 (łożysko HBU 1 z zamontowaną na stałe piastą) oraz HBU 3 (zintegrowane rozwiązanie, w którym montaż polega na przykręceniu śrub mocujących do zwrotnicy i podłączenia wtyczki czujnika ABS). W sumie dają one blisko 100 proc. pokrycie parku samochodowego na całym świecie.
W przypadku wątpliwości, numer odpowiedniej referencji dla danego modelu samochodu można sprawdzić w katalogu TecDoc lub poprzez aplikację dostępną na urządzenia mobilne z system Android lub iOS z możliwością zeskanowania kodu QR.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Ferodo, 27 października 2016, 11:43 0 0
Temat piast często pojawia się przy okazji wymiany tarcz hamulcowych. Czy Pan inżynier Tomasz Ochman zechciałby zająć się również tym problemem ? Zaczepiam, bowiem powszechne jest NIEPOSIADANIE czujników bicia piast i tarcz oraz smarowanie piast miedzianym smarem, "dzięki" czemu już w drzwiach warsztatu mamy bicie tarcz i zwalanie wszystkiego na ich producenta ;-)
Odpowiedz