Chociaż okres zimowy to dla kierowców głównie okres zmiany płynu do spryskiwaczy na zimowy, nie jest on najważniejszy dla ich bezpieczeństwa. W czasie mrozów kluczową rolę odgrywa płyn hamulcowy, którego temperatura wrzenia może spaść nawet o 90 stopni Celsjusza. Dlatego podczas napraw warto poświęcić chwilę na sprawdzenie temperatury wrzenia płynu w pojeździe.
– „Płyn hamulcowy jest silnie higroskopijny, czyli chłonie wodę, która błyskawicznie obniża temperaturę wrzenia płynu. Wystarczy że wody w płynie będzie zaledwie ok. 3%, by temperatura wrzenia obniżyła się nawet o ok. 90°C. W przypadku standardowego płynu DOT4, dla którego temperatura wrzenia suchego to 230°C, może to oznaczać, że będzie się on gotować już od 140°C” – tłumaczy Paweł Mastalerek, ekspert techniczny Castrol.
Woda największym zagrożeniem
Woda dostaje się do układu hamulcowego m.in. przez mikropory w przewodach hamulcowych. Kiedy płyn jest zawodniony, pęcherzyki gazu (tzw. korki parowe) w układzie sprawią, że pedał hamulca wpadnie w podłogę, a samochód nie będzie w stanie się zatrzymać. Przy ekstremalnie dużej ilości pochłoniętej wody może dojść nie tylko do zagotowania płynu, lecz także do powstania korka lodowego w którymś z przewodów. Wówczas hamulce mogą całkowicie przestać działać, a pedał staje się twardy i nie dający się normalnie wcisnąć. Woda w płynie może także doprowadzić do korozji metalowych przewodów hamulcowych i innych elementów jak tłoczki w zaciskach hamulcowych. Skorodowany tłoczek utraci szczelność i spowoduje wypłynięcie płynu na tarczę i klocki hamulcowe.
Kiedy wymienić płyn?
Eksperci zalecają, by wymieniać płyn nie rzadziej niż co 2 lata (lub 60 tys. km). Wymianę powinno się przeprowadzić także w przypadku, gdy zawartość wody w płynie osiągnie 1%. W nowoczesnych samochodach, wyposażonych w system ABS czy ESC, wymiana płynu może wymagać nawet podłączenia testera diagnostycznego. Dopiero wówczas da się całkowicie opróżnić układ ze starego płynu i prawidłowo go odpowietrzyć.
Trzeba pamiętać, by przestrzegać zaleceń producenta samochodu dotyczących rodzaju płynu. Dziś najczęściej stosowany jest płyn o oznaczeniu DOT4. Nie zaleca się mieszania płynów różnych kategorii ze sobą, gdyż może to doprowadzić do uszkodzenia elastycznych elementów układu hamulcowego.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Waldek, 16 grudnia 2015, 22:38 0 0
Co z tym castrolem sie dzieje na rynku ???
Odpowiedz
Rotsen, 17 grudnia 2015, 9:16 0 0
Castrol Polska powariował. Chcieli zrobić szach mat, wyszedł pat.
Odpowiedz