W BMW 523i (E60) z 2006 r. (silnik 2.5l 177 KM) zaświeciła się kontrolka ładowania. Okazało się, że zerwaniu uległ pasek alternatora. Ta banalna usterka nigdy nie trafiłaby na łamy naszego cyklu, gdyby nie fakt, że stała się początkiem o wiele poważniejszych i na pozór zupełnie niezwiązanych z nią awarii samochodu…
Po nitce do kłębka – awaria BMW
Tuż po zerwaniu paska, auto zostało odholowane do warsztatu. Po założeniu nowego paska i ponownym uruchomieniu silnika wszystko znów działało poprawnie. Pozornie poprawnie, jak się okazało, gdyż po zaledwie 5 minutach od wyjechania z warsztatu, na blacie licznika BMW na ułamek sekundy zaświeciła się kontrolka ciśnienia oleju, a po chwili, na odrobinę dłużej, kontrolka "Check engine". Auto zgasło. Właściciel znów musiał odholować je do warsztatu. Tym razem w celu przeprowadzenia bardziej szczegółowej diagnozy.
Diagnostyka komputerowa samochodu wykazała błąd czujnika położenia wałka rozrządu. Mechanik próbował powiązać błąd i zauważony brak kompresji z zerwanym paskiem klinowym. Żadne logiczne wyjaśnienie nie przychodziło mu do głowy. Przeczucie nakazało mu jednak badać sprawę właśnie w tym kierunku.
Po zdjęciu pokrywy zaworów, na pierwszy rzut oka nie było widać żadnych oznak usterki. Gdy jednak mechanik przekręcił śrubę na wale, okazało się, że wałek rozrządu po stronie ssącej "stoi",a kółko zębate kręci się na nim. Po wnikliwych oględzinach, mechanik zauważył, że śruba aluminiowa mocująca koło zębate do wałka jest zerwana,a klin na wałku ścięty. Zdziwiło go to,więc spróbował odkręcić wałek rozrządu. Okazało się, że wałek ani drgnie. Idąc dalej tym samym tropem, mechanik zaczął demontować panewki. Okazało się, że na jednej z nich wałek się zatrzymał. Wówczas pracownik warsztatu przypomniał sobie o palącej się lampce ciśnienia oleju, na ułamek sekundy przed awarią.
– „No tak, ale co to ma do zerwanego paska klinowego, który napędza klimatyzację, alternator i wspomaganie kierownicy?" – wyliczył w myślach mechanik.
O to właśnie pytamy naszych Czytelników. Co mogło być przyczyną awarii silnika BMW?
Rozwiązanie zagadki podamy już wkrótce. Tymczasem zapraszamy do podawania własnych propozycji diagnozy w komentarzach pod tym artykułem.
Autora najtrafniejszej wypowiedzi nagrodzimy upominkiem*!
*W celu kontaktu prosimy o zalogowanie się (jeśli nie jesteś posiadaczem konta na MotoFocus.pl, zarejestruj się klikając w link)
Przypadek nadesłany przez Piotra Nowotczyńskiego z firmy Auto-Gaz Nowotczyński.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 5 lutego 2014, 19:42 0 0
Częsc paska wkręciła sie do silnika przez przedni uszczelniacz wału korbowego co spowodowało przeskoczenie rozrządu.
Odpowiedz
Anonim, 5 lutego 2014, 23:05 1 0
Oooooo fructon tak zawsze narzeka a teraz w konkursie bezsensu zabrał głos .
Odpowiedz
Anonim, 5 lutego 2014, 23:12 1 -1
Zerwany pasek wielorowkowy wkręcił się pod koło pasowe wału korbowego , tam został wciągnięty do środka silnika i zablokował napęd pompy olejowej co spowodowało brak smarowania elementów silnika . Wałek rozrządu się zatarł przez to został zerwany klin i koło zębate wałka rozrządu .
Czujnik wału korbowego również został uszkodzony przez zerwany pasek wieloklinowy .
Odpowiedz
Anonim, 6 lutego 2014, 9:10 1 0
Narzekam tylko na głupio opisane usterki typu zaswieciła sie kontrolka i co może być przyczyną ,w tym przypadku mamy solidny opis usterki.
Odpowiedz
Anonim, 6 lutego 2014, 9:12 0 -1
W tym modelu pompa wody jest napedzana elektrycznie wiec spadek napiecia spowodowal brak lub oslabienie chlodzenia silnika a to doprowadzilo do wzrostu temperatury i zatarcia.
Odpowiedz
Anonim, 6 lutego 2014, 17:14 1 -2
Moim zadaniem zerwany pasek wielorowkowy spowodował spadek napięcia i brak ładowania. W efekcie doprowadziło to do rozkalibrowania elektrycznego zawóru cisnienia oleju ( a także ECU ), co tym samym spodowało na wskutek niedostatecznego smarowania zatarcie wałka rozrządu. Prawdopodobnie wiecej częsci silnika zostało przytartych. Pozdrawiam
Odpowiedz
Anonim, 6 lutego 2014, 21:37 0 0
jak pompa oleju jest w tym modelu na wale korbowym , to fragmenty gumowe paska mogły po dostaniu się przez simering wału do pompy i dalej zablokowały kanał smarowania do wałka rozrządu co spowodowało zatarcie wałka rozrządu , zerwanie klina , przestawienie synchronizacji rozrządu - błąd czujnika wałka rozrządu , tłoki uderzyły w zawory ,silnik zgasł , brak kompresji.
Odpowiedz
Anonim, 6 lutego 2014, 21:58 2 -1
nagle zatrzymanie silnika, z powodu zatracia silnika, zerowalo pasek. po wymianie tylko na chwile nastapilo cisnienie oleju.
Odpowiedz
Anonim, 7 lutego 2014, 10:23 0 0
zatarta pompa oleju
Odpowiedz
Anonim, 8 lutego 2014, 16:18 0 0
mysle ze podobna usterka co w silniku 1.4 1.6 konstrukcji bmw na łacuchu. montowane w mini . i grupie PSA.pekniete koło zebate pompy olejowej.michał r
Odpowiedz
Anonim, 10 lutego 2014, 10:39 1 0
Zatarty wałek rozrządu, zerwany pasek wzdłużny(ktoś wymienił popychacze,a należy wymienić głowicę)
Do wymiany głowica na wersje poprawiona(po 2008r) i problem zostanie rozwiązany.
Głowica w tym silniku do roku 2008 miała wadę systemu smarowania, do tego skomplikowany system sterowania zaworami. Wałek stanął zerwał śrubę, a do tego zacięte koło jednokierunkowe na alternatorze spowodowało zerwanie paska.
Dodatkowo proszę pamiętać o zastosowaniu odpowiedniego oleju do tego silnika, wyczyszczeniu układu olejowego, dostosowania interwału wymiany oleju do warunków eksploatacji silnika.
Odpowiedz