Podróbki części stanowią problem, na którym z jednej strony tracą producenci, a z drugiej klienci. Nabywca nieświadomie kupujący podrobione części otrzyma prawdopodobnie element niskiej jakości. Właściciel marki, której logo pojawi się na podrobionej części oraz na opakowaniu, również jest w takiej sytuacji stratny. Jakie kroki podejmują producenci, aby zwalczać próby podrabiania ich produktów?
Czym są podrobione części zamienne?
Problem podróbek pojawia się w niemal wszystkich branżach. Wprowadzanie do obrotu partii produktów udających oryginalne rzeczy dotyczy elektroniki, ubrań, i wielu innych grup towarów, w tym części samochodowych. Oczywiście w branży części nie jest to aż tak powszechne zjawisko, jak np. w modzie i ubraniach, ale jednak występuje. Może przez to wpływać na obraz całego rynku i błędną ocenę tego, co jest oryginałem, a co podróbką.
– Używane potocznie słowo „podróbki” rozumiemy instynktownie jako produkty niepełnowartościowe mające imitować te „oryginalne”. Według słownika PWN „podrabianie” to „wykonywanie imitacji jakiejś rzeczy mającej uchodzić za oryginał”. Również w przepisach prawa możemy spotkać się z terminem „podrabiania”. Niewątpliwie podrabianie prowadzi do czerpania korzyści z nieuprawnionego wykorzystywania marki producenta podrabianych produktów, a jednocześnie często także z nieświadomości osób, które takie „podróbki” kupują. Na chwilę obecną podróbki na rynku motoryzacyjnym to na szczęście margines, a zakup w filiach działających od lat dystrybutorów ustrzeże nas przed zakupem tego rodzaju produktów – mówi Tomasz Bęben, radca prawny, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).
Co zatem jest podróbką części? Wyobraźmy sobie firmę, która produkuje części pod własną marką X. Pewnego dnia na rynku pojawia się partia produktów ze znakiem marki X, pochodząca ze źródła nieznanego firmie, wytworzona poza jej fabrykami czy też fabrykami jej dostawców. Ich odróżnienie od prawdziwych wyrobów marki X jest na pierwszy rzut oka możliwie maksymalnie utrudnione. Tę partię produktów należy nazwać podróbkami. Celem ich wprowadzenia na rynek było bowiem skorzystanie z rozpoznawalności marki X i osiągnięcie krótkoterminowych korzyści wbrew wiedzy i woli faktycznego właściciela marki.
Walka z podróbkami – jak zweryfikować, czy część jest oryginalna?
Renomowani producenci są skazani na walkę z oszustami, którzy podrabiają ich produkty. Dlatego prowadzą akcje informacyjne oraz wprowadzają rozwiązania umożliwiające sprawdzenie tego, czy zakupiona część z ich logo faktycznie pochodzi z fabryki firmy. Dzięki temu skala zjawiska się zmniejsza. Przykładem może być producent oświetlenia – firma OSRAM. Wprowadzony przez nią Program Zaufania pozwala zweryfikować, czy zakupiona żarówka jest produktem oryginalnym.
– Choć na polskim rynku wciąż można spotkać źródła światła, które tylko udają produkty uznanych firm, w ciągu ostatnich lat obserwujemy zmniejszanie się skali tego zjawiska. Jest to m.in. efekt prowadzonych przez OSRAM akcji informacyjnych, dzięki którym poprawiła się wiedza na ten temat wśród konsumentów. Efekty przynoszą również intensywne działania prowadzone wspólnie z policją. Poza tym zdają egzamin narzędzia takie jak Program Zaufania OSRAM. Ta akcja to przede wszystkim wprowadzenie precyzyjnych elementów zabezpieczenia na naszych opakowaniach i produktach oraz specjalna strona www.osram.pl/trust, na której można sprawdzić, czy zakupione źródło światła jest oryginalne. Każde opakowanie lamp ksenonowych i żarówek halogenowych OSRAM (w opakowaniach duo-box) posiada etykietę bezpieczeństwa z unikatowym, 7-znakowym kodem. By dowiedzieć się, czy dane źródło światła jest oryginalne, wystarczy wprowadzić go do rubryki widocznej na stronie internetowej programu, a narzędzie od razu poinformuje nas o wyniku weryfikacji. Co ciekawe – polscy konsumenci są jedną z najliczniejszych grup użytkowników naszego Programu Zaufania – przekazuje Magdalena Bogusz, Marketing Manager Specialty Lighting EE & MEA Osram.
Producenci zwracają uwagę, że w skutecznej walce z podróbkami istotna jest strategia wykorzystująca wiele różnych narzędzi ochrony. Produkt musi być łatwy do zidentyfikowania w warsztatach i punktach dystrybucji. Ważna jest również współpraca z klientami oraz wycofywanie podróbek z rynku.
– Dla Delphi Technologies ważne jest, aby używać więcej niż jednego narzędzia do walki z podrabianymi produktami, dlatego stosujemy warstwy ochrony zarówno w naszych częściach oraz narzędziach, jak i ich opakowaniach, a także w procesach obsługi klientów. Uważamy, że aktywna identyfikacja i usuwanie podrobionych produktów z rynku stanowi element naszego odpowiedzialnego udziału w branży motoryzacyjnej, ponieważ podrobione produkty nie spełniają takich samych standardów bezpieczeństwa lub wymagań materiałowych jak zatwierdzone części. W 2022 r. zniszczyliśmy podrobione części Delphi Technologies o wartości 5 mln USD. Nieustannie dążymy do wykorzystania najnowszych dostępnych metod, aby powstrzymać proceder podrabiania i zapewnić naszym klientom poczucie pewności i bezpieczeństwa. Na przykład, wkrótce wprowadzimy do etykiet naszych produktów proces kontroli w czasie rzeczywistym, dzięki czemu warsztaty i dystrybutorzy będą mogli szybko i łatwo sprawdzić status produktu. Ochrona klientów Delphi Technologies jest podstawą wszystkich wdrażanych przez nas rozwiązań zapobiegających fałszerstwom – przekazuje Agnieszka Zacharska, manager do spraw komunikacji w Delphi Technologies Aftermarket.
Czy zdarzyło Wam się trafić na rynku części motoryzacyjnych na podrabiane produkty? Jeśli tak, napiszcie o swoich doświadczeniach w komentarzach.
Komentarze