Styczniowe oferty promocyjne dealerów przyniosły zamierzony skutek. Sprzedaż nowych aut w styczniu 2013 r. wzrosła względem analogicznego okresu w roku 2012 o ok. 9%. W lutym wynik był już jednak słabszy – niemal identyczny jak przed rokiem.
Więcej nowych aut w styczniu
W styczniu zarejestrowano w Polsce 26 221 nowych aut osobowych, o 8,57% więcej (2 069 sztuk) niż w pierwszym miesiącu roku 2013. Ze względu na zwiększoną ilość promocji rocznika 2012, nie dziwi wysoki procentowy przyrost rejestracji nowych samochodów względem grudnia 2012 – 25,72%. Najlepszy od 2009 r. styczniowy wynik, może mieć związek właśnie z bardzo niskim rezultatem sprzedaży w ostatim miesiącu ubiegłego roku.
Noworoczne promocje skusiły klientów indywidualnych. Ich udział w zakupach znacząco wzrósł i wyniósł ponad 51%. Klienci flotowi, inaczej niż w roku ubiegłym, wstrzymali się z aktywnymi zakupami na kolejne miesiące. Prawdopodobnie jednak wyniki sprzedaży pojazdów w całym roku zależeć będą właśnie od nabywców flotowych. Zakończenie wyprzedaży rocznika 2012 zmniejszy liczbę indywidualnych klientów w salonach.
Lutowy spadek
Zgodnie z oczekiwaniami branży, sukcesu stycznia nie powtórzył luty. Zarejestrowano 24 165 nowych samochodów osobowych (26 888 łącznie z dostawczymi). To o niecały 1% więcej niż przed rokiem (-0,8% licząc auta dostawcze), ale aż o 8,5% mniej niż w styczniu. Nabywcy indywidualni zarejestrowali w lutym 12 092 samochody – 0,5% więcej niż przed rokiem. Ich udział w rynku w drugim miesiącu roku minimalnie przekroczył 50%.
Jedna czwarta rynku w rękach koncernu VAG
Wśród najchętniej wybieranych przez Polaków marek samochodów na pierwszym miejscu w styczniu i lutym, niezmiennie trwała Skoda. Marka sprzedała w styczniu aż 4 178 nowych samochodów osobowych – prawie o jedną trzecią więcej niż przed rokiem (udział w rynku 15,9%). Drugie miejsce z kolosalnym, ponad 70% wzrostem zajął Volkswagen. Wraz z Audi, koncern VW ma obecnie w Polsce ponad jedną czwartą udziałów w całym rynku. Na trzecim miejscu pod względem sprzedaży z niewielkim spadkiem wobec wyniku ubiegłorocznego znalazła się Toyota. Czwarta była Kia ze wzrostem równie efektownym co Volkswagen. Piątą lokatę zajął Opel.
W lutym czołowe marki nie odnotowały już tak dużych wzrostów. Spadki w stosunku do analogicznego miesiąca roku ubiegłego zaliczyły Skoda i Toyota. Świetny wynik osiągnął Ford (+56,5%), co pozwoliło mu wskoczyć na trzecią lokatę, spychając poza podium Toyotę. Ciekawostką jest wysoki lutowy wynik Kii, która wyprzedziła Volkswagena i zajmuje już drugie miejsce w tabeli zakupów pojazdów przez klientów indywidualnych.
W pierwszych miesiącach roku kolejny spadek sprzedaży aut osobowych odnotował Fiat, który plasuje się poza pierwszą dziesiątką. W ogólnym rozrachunku, włoską markę ratuje dobra sprzedaż samochodów dostawczych. Na polu ,,osobówek" wyniki są jednak alarmujące. W styczniu po raz pierwszy od kilkunastu lat Fiat oddał pierwsze miejsce w sprzedaży w segmencie A. Nowa Panda nie sprzedaje się tak dobrze jak stara, z dużą przewagą wyprzedziła ją nowość koncernu VW, Skoda Citigo.
Komentarze