Komisja Europejska przedstawiła plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu w Europie – CARS 2020. Nieprecyzyjne sformułowania użyte w prezentacji pomijają jednak niezależny segment rynku motoryzacyjnego.
Czym jest CARS 2020?
Projekt CARS 2020 ma na celu wzmocnienie konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju branży motoryzacyjnej w Europie. Plan działania CARS 2020 powstał w wyniku prac wysokiego szczebla CARS21, w skład którego wchodzi siedmiu komisarzy, przedstawiciele krajów UE, oraz reprezentanci zainteresowanych stron. Pracę CARS21 wspierali także eksperci polskiego Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (przeczytaj więcej na ten temat w artykule: Eksperci SDCM w grupach roboczych CARS21).
12 milionów miejsc pracy, ale…
W prezentacji, która została przedstawiona 8 listopada br. podczas konferencji prasowej przedstawicielstwa Komisji Europejskiej, można jednak znaleźć pewne nieścisłości. Dotyczą one m.in. przedstawionych liczb dotyczących zatrudnienia w branży:
„Przemysł motoryzacyjny ma strategiczne znaczenie dla europejskiej gospodarki
- 12 milionów miejsc pracy
-
180 zakładów i dostawców obecnych we wszystkich 27 państwach UE”
Nieścisłość polega na tym, że 12 milionów miejsc pracy stwarza nie tylko sam przemysł motoryzacyjny (w domyśle producenci samochodów), ale również niezależny segment rynku – tysiące warsztatów samochodowych, niezależni dystrybutorzy części, a także producenci części, których według PAIiIZ w samej Polsce działa ponad 900.
Oznacza to, że dane dotyczące zatrudnienia w całej branży motoryzacyjnej (12 milionów miejsc pracy) zostały zestawione jedynie z ilością fabryk produkujących samochody, co jest oczywistą nieprawidłowością. Całą prezentację można pobrać pod tym adresem.
„Cieszymy się z tego, że eksperci SDCM zostali zaproszeni do wspierania działań grupy CARS21, dzięki czemu polski niezależny rynek motoryzacyjny miał swoich reprezentantów na szczeblu Unii Europejskiej. Należy jednak zauważyć, że dzisiejsza prezentacja zawierała nieścisłe dane dotyczące zatrudnienia w branży motoryzacyjnej. Subiektywne zestawienie faktów może sugerować, że 12 milionów miejsc pracy tworzą same koncerny samochodowe, co jest nadużyciem.” – komentuje Prezes SDCM, Alfred Franke. „Pokazuje to jak duży ogrom pracy należy jeszcze włożyć w to, aby niezależny segment rynku motoryzacyjnego, który jest niezwykle ważny dla polskiej i europejskiej gospodarki, był traktowany przez decydentów na równi z producentami samochodów.” – dodaje Franke.
Komentarze