MAHLE dostarcza pierwszy na świecie tłok stalowy do wielkoseryjnej produkcji silników wysokoprężnych do samochodów osobowych. Za dalszy rozwój koncepcji tłoka, która sprawdziła się w wielu milionach silników do pojazdów użytkowych, przedsiębiorstwo otrzymało nagrodę Renault Supplier Award.
Wraz ze wzrostem mocy silnika rosną tez obciążenia termiczne i mechaniczne tłoków. Ponieważ stal cechuje się niższą rozszerzalnością cieplna oraz wyższą sztywnością i wytrzymałością, przez co może znacznie lepiej przenosić te obciążenia niż aluminium, dlatego metal ten nabiera coraz większego znaczenia w tłokach do samochodów osobowych.
W przypadku silników wysokoprężnych tłok stalowy ma znaczny potencjał redukcji emisji CO2 w porównaniu do konwencjonalnych tłoków aluminiowych. Podstawowe zalety to redukcja strat tarcia oraz polepszenie sprawności cieplnej, co daje około 3 procent oszczędności paliwa w NEDC.
Renault wykorzystuje technologie tłoków stalowych MAHLE w nowych czterocylindrowych silnikach wysokoprężnych Euro 6: o pojemności 1,5 l (K9K) i mocy 81 kW przy maksymalnym momencie obrotowym 260 Nm oraz o pojemności 1,6 l (R9M) o mocy 96 kW przy 320 Nm. Do produkcji seryjnej obu silników MAHLE dostarcza tłoki stalowe MONOTHERM włącznie z pierścieniami I sworzniami tłokowymi.
Za opracowanie pierwszego na świecie stalowego tłoka do silników wysokoprężnych samochodów osobowych MAHLE otrzymał nagrodę Renault Supplier Award „Innovation”.
Od roku 2000 w pojazdach użytkowych tłoki MAHLE MONOTHERM są stosowane seryjnie przez prawie wszystkich producentów. Opracowana przez MAHLE koncepcja sprawdziła się również w trudnych warunkach sportu wyścigowego: W legendarnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans wszystkie zwycięskie samochody ostatnich trzech lat były wyposażone w trwałe stalowe tłoki MAHLE.
Do produkcji seryjnej tłoków stalowych do samochodów osobowych MAHLE zainwestuje w najbliższych latach w cztery całkowicie automatyczne linie obróbki. Pierwsza linia produkcyjna rozpoczęła już prace w zakładzie w Rottweil.
Standard z pojazdów użytkowych i sportu motorowego dotarł także do wielkoseryjnej produkcji silników wysokoprężnych do samochodów osobowych: MAHLE MONOTHERM. Zamiast tulejek sworznia tłokowego tłok MONOTHERM posiada piastę sworznia, w całości powlekany fosforanem. Wykonywanie kanału chłodzącego przy użyciu skomplikowanego w produkcji wygiętego narzędzia do toczenia. Kanał jest zamykany od dołu dwuczęściowa blacha sprężysta. Od początku produkcji w 2000 r. zakłady MAHLE opuściło już ponad dziesięć milionów tłoków MONOTHERM.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Marek, 1 października 2015, 13:06 0 0
Świetna decyzja Mahle. Te tłoki nie mają sobie równych na świecie.
Odpowiedz