Mistrz świata WRC z kluczem w ręku

3 lipca 2015, 12:48

Zawodnicy startujący w rajdach WRC muszą nie tylko szybko jeździć czy radzić sobie z opisem trasy, powinni też z łatwością zmienić koło lub usunąć usterkę. To, czy kierowcy będą mieli okazję sprawdzić się w nietypowej roli, zweryfikujemy już w pierwszy weekend lipca podczas 72. Rajdu Polski.

Zespół Volkswagen Motorsport kolejny raz zaufał środkom smarnym Castrol. Będą one musiały poradzić sobie z olbrzymimi obciążeniami na zróżnicowanej nawierzchni podczas największej imprezy sportowej na Warmii i Mazurach. Ale to nie jedyne wyzwanie, jakie czeka kierowców. Ekipa VW regularnie ich szkoli, by umieli sobie poradzić w przypadku awarii. Dzięki treningom kierowcy i piloci są przygotowani niemal na każdą usterkę.

– „W odróżnieniu od kierowców wyścigowych, dla rajdowców zmiana koła, regulacja ustawień zawieszenia czy usuwanie awarii są częścią obowiązków podczas zawodów. Trening, jaki przechodzą kierowcy i piloci, nie polega tylko na zmianie kół, lecz także na dolewaniu oleju Castrol EDGE, sprawdzaniu połączeń elektrycznych w komorze silnika i umiejętności radzenia sobie z awariami zawieszenia.” – mówi Martin Hassenpflug, odpowiedzialny za samochód mistrzów świata – Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassii.

– „To dla nas bardzo ważne, by minimalizować straty i możliwie szybko sprostać niewielkim usterkom poza parkiem serwisowym. Dlatego treningi w siedzibie zespołu, w Hanowerze, są dla nas ogromnie pomocne” – mówi Ogier.

Dlatego załogi w Polo R WRC nie rozstają się na odcinkach specjalnych z kompletem kluczy, zestawem części zamiennych czy olejem Castrol EDGE.

Podczas ubiegłorocznego Rajdu Polski Jari-Matti Latvala mógł wykorzystać nabyte podczas treningów umiejętności w praktyce. Na jednym z odcinków specjalnych uszkodził zawieszenie swojego Polo, ale zdołał prowizorycznie naprawić auto i dojechał do serwisu. Tam jego mechanicy spisali się na medal – przy pomocy ekipy Sebastiena Ogiera w ciągu 28 minut wymienili całą przednią oś z amortyzatorami i układem kierowniczym, przednią osłonę podwozia, silnik wycieraczek, przednią szybę, maskę silnika oraz lewy przedni błotnik wraz z chlapaczem. Wymienili też torbę z narzędziami, której zawartość Latvala i Anttila wykorzystali, próbując naprawić zawieszenie. Wysiłek się opłacił – Finowie jechali coraz lepiej i przesunęli się z siódmej pozycji na piątą oraz wygrali jeszcze pięć odcinków specjalnych, a na pozostałych byli w pierwszej trójce.

Co łączy Polo R WRC i Race Touarega, który ma na koncie trzy zwycięstwa w Rajdzie Dakar? Są to łopaty, które wożą ze sobą zawodnicy zespołu Volkswagena podczas rajdów. Były one wykorzystywane wcześniej w rozgrywanym w Ameryce Południowej pustynnym klasyku. Wożą je nie bez powodu – jeśli samochód zakopie się w śniegu podczas Rajdu Szwecji czy w Monte Carlo, trzeba złapać za łopatę i próbować się wydostać z pułapki.

– „Ale tego w Hanowerze nie trenujemy” – żartuje Ogier.

Dowiedz się więcej

Odpowiedni olej – ile wiedzą o nim kierowcy?
Odpowiedni olej – ile wiedzą o nim kierowcy?

Zadaniem dla mechanika jest odpowiednie doradztwo w zakresie doboru oleju silnikowego. Z badań przeprowadzonych na zlecenie Castrol wynika, że duża część kierowców nie wie, od czego zużywa się silnik, a jeszcze mniej zdaje sobie sprawę ile trwa nagrzewanie go do właściwej temperatury pracy. Z badania przeprowadzonego przez Instytut PBS na zlecenie Castrol w styczniu 2015 […]

Castrol Service Plus zgromadził już 2500 warsztatów
Castrol Service Plus zgromadził już 2500 warsztatów

Castrol Service Plus to program dla warsztatów niezależnych uruchomiony przez firmę Castrol w ubiegłym roku. W tak krótkim czasie do programu dołączyło już 2500 serwisów. Pomysł marki Castrol jest nowością na naszym rynku. Oferta Castrol Service Plus jest dostępna dla każdego warsztatu, nawet niewielkiego. Wraz z nawiązaniem współpracy warsztat otrzymuje pakiet materiałów, przydatnych w oznaczeniu […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

ppp, 9 lipca 2015, 8:08 0 0

na pewno w silniku jest Castol edge :)

Odpowiedz