Klienci wybierają warsztaty niezależne

19 grudnia 2014, 12:38

Polscy kierowcy w 2014 r. aż 40,7 milionów razy odwiedzili warsztaty samochodowe w celu dokonania przeglądu lub naprawy. Spośród 17,8 milionów kierowców, aż 16 milionów zdecydowało się na skorzystanie z usług niezależnych warsztatów.

Z najnowszego raportu opracowanego przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych wynika, że w Polsce funkcjonuje około 19,5 tys. warsztatów niezależnych i około 1,5 tys. autoryzowanych serwisów. Te liczby przekładają się na proporcje wizyt w warsztatach – aż 80 procent z nich realizowanych jest w serwisach niezależnych, zarówno indywidualnych, jak i zrzeszonych
w sieciach. Dysproporcje pomiędzy liczbami wizyt w warsztatach autoryzowanych i niezależnych wynikają także m.in. z faktu, iż ASO nie zawsze są dostępne poza większymi miastami, a także ze względów ekonomicznych. Według szacunków SDCM niezależne warsztaty oferują tańsze części (o około 60 procent) i usługi (nawet o 100 procent).

– „Sprawiedliwa konkurencja na rynku części zamiennych stanowi bardzo ważną zasadę, bowiem gwarantuje ona właścicielom samochodów wolność wyboru usług napraw i serwisowania posiadanych przez nich pojazdów. Warto przy tym zauważyć, że samochód, przez cały okres jego użytkowania, jest drugą pod względem wydatków pozycją w budżecie przeciętnego mieszkańca Europy." – powiedział Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Chociaż europejskie regulacje dające kierowcom wolność wyboru w kwestii warsztatów zostały wprowadzone w życie już kilka lat temu, nadal nie wszyscy mają świadomość, że naprawa
i serwisowanie poza ASO nie musi kończyć się utratą gwarancji.Od 1 czerwca 2010 roku na terenie całej Unii Europejskiej obowiązuje rozporządzenie Komisji Europejskiej 461/2010, popularnie zwane
w Polsce „GVO” oraz Sektorowe Wytyczne do niego. Zgodnie z tymi zapisami, właściciele nowych pojazdów mogą zlecać naprawy i okresowe przeglądy warsztatom niezależnym bez utraty gwarancji. Ponadto w samochodach, które są na gwarancji, można stosować zarówno oryginalne części eksploatacyjne firmowane logiem producenta pojazdu, jak i tańsze, lecz również oryginalne części oferowane dla niezależnego rynku przez tych samych producentów, bez logo producenta pojazdów. Muszą być one jednak zgodne z warunkami i zaleceniami technicznymi oraz specyfikacjami, ustalonymi przez producenta danego modelu samochodu.

– „Obecnie, większość niezależnych warsztatów nie ustępuje pod żadnym względem autoryzowanym stacjom obsługi pojazdów. Posiadają nowoczesny sprzęt i odpowiednio wykfalifikowanych pracowników, przechodzących okresowe szkolenia. Fachowców, którzy są w nich zatrudnieni obowiązują ścisłe procedury wykonywania przeglądów i napraw, a także określone standardy obsługi. Ich usługi są tańsze głównie dlatego, że w takich przypadkach struktura i marże są mniejsze." – komentuje Bogumił Papierniok, ekspert motoryzacyjny sieci ProfiAuto.

Dane pochodzą z raportu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych „Branża Motoryzacyjna w Polsce 2014 – liczby, podsumowania, analizy”, tekst: ProfiAuto

Dowiedz się więcej

MOVEO rusza naprzód – wybrano członków Zarządu
MOVEO rusza naprzód – wybrano członków Zarządu

Organizacja Pracodawców Motoryzacyjnych MOVEO ma już swój Zarząd i oficjalnie przyjęte cele statutowe. Jej głównym zadaniem będzie wspieranie branży warsztatowej w wielu aspektach działalności. Spotkanie członków MOVEO, które odbyło się 10 grudnia 2014 r. w Warszawie, obfitowało w istotne dla przyszłości organizacji decyzje. Powołano Zarząd, na czele którego – zgodnie z oczekiwaniami – stanął Jerzy […]

Warsztaty w Polsce w 2014 r. – funkcjonowanie, opinie, prognozy.
Warsztaty w Polsce w 2014 r. – funkcjonowanie, opinie, prognozy.

Podstawowym celem niniejszego opracowania jest dostarczenie kompleksowej wiedzy o warsztatach samochodowych w Polsce w oparciu o wiedzę empiryczną. Badanie zostało zrealizowane za pomocą kwestionariusza (ankiety) na próbie N= 2567 respondentów we wrześniu 2014 r. Ankieta poruszała takie kwestie, jak czas oczekiwania przez klientów na naprawę, kryteria wyboru dostawcy części, zmiana przychodów, zmiana zatrudnienia, zmiana zarobków […]

Która usługa najbardziej Ci się opłaca? Sprawdź nasz kalkulator!
Która usługa najbardziej Ci się opłaca? Sprawdź nasz kalkulator!

Z pomocą naszego kalkulatora opłacalności napraw ekspresowo sprawdzisz, która usługa oferowana przez Twój warsztat przynosi największe zyski. Prawdopodobnie zdziwi Cię, na czym zarabiasz najwięcej. Liczby nie kłamią. Skorzystaj z kalkulatora – sprawdź, która usługa może przynieść Ci największy dochód i porównaj swój wynik z innymi warsztatami. Kliknij, by przejść do kalkulatora opłacalności napraw

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 10 stycznia 2015, 7:26 0 0

Nie wiem czy ja do złych szkół chodziłem czy autor tego tekstu ?? " Ceny usług nawet o 100% tańsze" ? czegoś tu nie rozumiem :-(( Czyżby warsztaty niezależne były oddziałami caritasu ?

Odpowiedz

Anonim, 8 marca 2015, 16:25 0 0

GVO w Polsce to w przypadku niektórych marek kpina. Wykonany przegląd poza ASO to natychmiastowa utrata gwarancji.

Odpowiedz