Koniec polskiej fabryki z silnikami. Stellantis zamyka jeden z oddziałów na Śląsku.

4 stycznia 2024, 10:54

Spółka FCA Powertrain, która odpowiedzialna jest za silniki GSE oraz SDE w tym roku całkowicie zlikwiduje oddział Stellantis w Bielsko-Białej. Istniejący od 2003 roku zakład poinformował, że zwolni ponad 450 pracowników. Powodem usunięcia fabryki jest zaostrzenie polityki UE ws. silników spalinowych i zakaz sprzedaży samochodów z napędem spalinowym od 2035.

W swojej 20-letniej historii zakład Stellantis wyprodukował ponad 6 mln silników. Firma zajmowała się głównie produkcją silników benzynowych dwucylindrowych z systemem TwinAir oraz Turbo Diesel 1.3, które były montowane głównie w samochodach marek FIAT i Opel. Oba silniki zostały wyróżnione i zdobyły nagrodę International Engine of the Year.

W ubiegłym roku były prowadzone rozmowy z Polską Grupą Zbrojeniową w celu przejęcia fabryki Stellantis w Bielsku-Białej. Finalnie jednak przedsiębiorstwa się nie dogadały i nic z tego nie wyniknęło. Aktualnie niestety nie ma potencjalnych kupców na zakład produkujący silniki.

Kolejnym problemem, który przyczynił się do likwidacji obiektu był brak koncepcji i wizji na nowe silniki w obliczu przepisów dotyczących elektryfikacji napędów. Elektryczne silniki są znacząco mniej skomplikowane i zdecydowanie łatwiejsze w produkcji niż spalinowe, przez co rozszerzona linia technologiczna w Bielsku-Białej stała się niepotrzebna.

Foto: Stellantis

Firma pamięta jednak o pracownikach i chce docenić ich wkład oraz zaangażowanie w długoletnią pracę. Każdy z nich dostał opcję przeniesienia się do fabryki samochodów lub silników w Tychach. Kolejną możliwością jest podjęcie pracy w odlewni żeliwa Teskid Poland w Skoczowie. Ponadto koncern obiecał zatrudnionym korzystne warunki odpraw finansowych.

Produkcja silników GSE i SDE trafi do innych fabryk koncernu.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Irek, 5 stycznia 2024, 14:14 2 0

to jednak dramat dla tej fabryki i społeczności

Odpowiedz

Egon Olsen, 18 stycznia 2024, 11:04 0 0

nie na śląsku a w woj. śląskim. Tak czy inaczej wiadomośc smutna:-(

Odpowiedz