Według danych Związku Firm Leasingowych, branża leasingowa w Polsce zanotowała bardzo dobry rok. Sfinansowano środki trwałe o łącznej wartości 35,3 mld zł, a dynamika rok do roku wyniosła 13%. Był to również wynik o 7% lepszy od poprzedniego rekordu, który padł jeszcze przed kryzysem – w 2008 r.
Rok 2013 rokiem leasingu pojazdów
Według danych ZPL w 4 kwartale leasingodawcy sfinansowali ruchomości o łącznej wartości blisko 10,5 mld zł co oznacza blisko 26 % wzrost w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Była to również blisko 1/3 całego wyniku rocznego. Do 6,9 mld zł, o prawie 50% r/r wzrosły pojazdy, z każdą podkategorią na plusie. Wśród nich największe przyrosty odnotowano w autobusach (416 mln zł, +324% r/r), pojazdach ciężarowych pow. 3,5 t (592 mln zł, +86%), ciągnikach siodłowych (1,6 mld zł, +71%) i autach osobowych (2,8 mld zł, +36%).
Wstępne prognozy dla branży wynajmu i leasingu w 2013 roku były ostrożne ze względu na oznaki spowolnienia gospodarczego i zakładały wzrost roczny na poziomie 5-7%. Najbardziej optymistyczne przewidywania mówiły natomiast o 8-9% dynamice.
Jednym z graczy, którzy zyskali najwięcej na ożywieniu w inwestycjach leasingowych było BZ WBK Leasing.
– „W perspektywie całego roku wspierały nas odnowienia umów na samochody osobowe z lat 2009-2010, kiedy kupowano masowo auta z odliczeniem VAT, czy też wejście w 2014 roku rygorystycznego standardu emisji Euro 6 dla pojazdów ciężarowych, ale głównym czynnikiem była poprawiająca się sytuacja gospodarcza, w tym wzrost eksportu, który przełożył się na inwestycje w pojazdy i maszyny. To dobry sygnał dla gospodarki, nasza branża ze względu na finansowanie głównie Małych i Średnich Przedsiębiorstw, które stanowią ok. 80% rynku leasingu, jest papierkiem lakmusowym zmian w tym sektorze – a obecny optymizm SME to kolejny sygnał, że sytuacja w gospodarce wyraźnie się poprawia." – stwierdził Szymon Kamiński, Prezes BZ WBK Leasing.
Do najpopularniejszych aut flotowych w 2013 roku, finansowanych i zarządzanych przez firmy należące do Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów , należały Ford Focus, Skoda Fabia, Skoda Octavia i Toyota Yaris. W łącznej liczbie ponad 116,5 tys. pojazdów, 75% stanowiły samochody z silnikiem diesla.
W 2014 roku jednym z najważniejszych zagadnień, które może mieć wpływ na rozwój branży wynajmu i leasingu pojazdów w Polsce, będzie zmiana przepisów podatkowych w zakresie odliczania VAT od zakupu, paliwa oraz serwisu samochodów firmowych. Można się również spodziewać dalszego rozwoju usług ekologicznych świadczonych przez firmy wynajmujące i leasingujące auta.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 27 stycznia 2014, 15:46 0 0
Ciekawa . Jak to możliwe ? sprzedaż pojazdów w Polsce prawie na minusie , firmy nie chętnie lub wcale wydają kaskę na nowe pojazdy dla swoich pracowników . Znaczny przyrost plajtujących firm lub zamykanych działalności a Oni chwalą się przyrostami . Chciałbym móc w to wierzyć :) A wiem co mówię bo współpracuję z Leasingami w ulepszaniu pojazdów po leasingowych i odsprzedaży ich dalej . Kiedyś parkingi pękały w szfach a teraz nie ma czasami co brać .
Odpowiedz