Ile samochodów jeździ po Polsce? 4 mln mniej niż podają oficjalne dane!

, 23 października 2013, 10:05

Po polskich drogach może jeździć nawet o ponad 4 miliony samochodów mniej niż wynika z oficjalnych danych. Statystyki są błędne, bo uwzględniają niewyrejestrowane stare auta. Z tego powodu ich średnia wieku jest nawet o cztery lata niższa niż wynika z danych. Sytuację ocenia Alfred Franke – prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych i ekspert Motofocus.

Dane statystyczne o samochodach są niepoprawne

Alfred Franke SDCM– „Oficjalne dane statystyczne są błędne. Ponad 4 miliony samochodów, które nie istnieją, są zawarte w statystykach. To powoduje, że średni wiek samochodu w Polsce jest zawyżony według oficjalnych danych i wynosi aż piętnaście lat. Jednocześnie liczba samochodów w przeliczeniu na mieszkańca oficjalnie wydaje się, że jest taka jak w krajach Unii Europejskiej, a jest to absolutnie nieprawdą" – podkreśla Alfred Franke ze Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych i ekspert Motofocus.

Oficjalne dane opublikowane przez GUS na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w Polsce na koniec 2012 r. było niemal 19 mln samochodów osobowych. Oznacza to, że na tysiąc mieszkańców przypadało 486 aut – o dwa więcej niż wynosi unijna średnia.

Franke zauważa jednak, że błędy w tych danych widać gołym okiem. Wskazuje, że zgodnie z danymi, w Polsce co czwarty samochód na drodze powinien mieć starą, czarną tablicę rejestracyjną. Inne dane wskazują, że w Polsce jest dwa razy więcej syren niż toyot yaris. Dodatkowo, jeśli średni wiek samochodów wynosiłby 15 lat, po ulicach powinno jeździć znacznie więcej pojazdów mających powyżej 30 lat, czyli uznawanych za zabytki.

– „Badania robione na zlecenie GUS, i nie tylko, wykazują, że średni wiek samochodu w Polsce to jest 11 lat, a liczba samochodów jest około 4 mln niższa niż oficjalnie. To powoduje, że politycy, decydenci, podejmując decyzję na podstawie oficjalnych danych statystycznych, podejmują błędne decyzje – przekonuje Franke w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes."

Przyznaje, że obecny sposób prowadzenia statystyk jest trudny do zmiany. Wielu kierowców po wyrejestrowaniu samochodu nie zgłasza tego do urzędu komunikacyjnego. Propozycję wprowadzenia kar za takie zaniechanie odrzuciły w ubiegłym roku resorty transportu i finansów.

W opinii Alfreda Franke pomóc mogłaby weryfikacja oficjalnych statystyk poprzez porównanie ich z bazą o ubezpieczeniach OC. Liczba pojazdów z obowiązkowym ubezpieczeniem jest znacznie niższa od oficjalnej liczby aut. Franke podkreśla, że duża liczba pojazdów bez ubezpieczenia jest podejrzana i należałoby ją zweryfikować.

– „Być może nałożenie oficjalnych baz statystycznych i baz ubezpieczycieli w jakiś sposób rozwiązałoby ten problem, ale myślę, że specjaliści od tego typu tematów są w stanie znaleźć jeszcze lepsze rozwiązania – ocenia Franke. – Nie można na podstawie tych błędnych danych, podejmować decyzji rzutujących np. na wprowadzenie podatków dla właścicieli starszych samochodów, nie możemy karać kogoś za to, że nie stać go na kupienie nowego samochodu."

źródło: Newseria

Dowiedz się więcej

Sprzedaż nowych samochodów we wrześniu – wciąż wzrost
Sprzedaż nowych samochodów we wrześniu – wciąż wzrost

Z coraz większym prawdopodobieństwem można zaryzykować stwierdzenie, że rok 2013 będzie lepszy pod względem sprzedaży nowych samochodów od roku 2012. We wrześniu znów zanotowano w Polsce znaczny wzrost rejestracji. Sprzedaż samochodów większa aż o 14% We wrześniu 2013 r. sprzedano w Polsce, według danych Carmarket, 24 945 sztuk samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t. […]

Co z odliczeniami VAT od samochodów w 2014 roku?
Co z odliczeniami VAT od samochodów w 2014 roku?

Rząd chce, by ograniczone prawo do odliczenia VAT przy nabyciu i leasingu samochodów, a także paliwa, obowiązywało przez kolejnych pięć lat. Minister finansów złożył wniosek w tej sprawie do Komisji Europejskiej. Nie wiadomo jednak, czy unijni urzędnicy zdążą go rozpatrzyć przed 1 stycznia 2014 r. Ograniczenia  w odliczaniu VATu Wciąż nie jest jasne, jak ostatecznie […]

Produkcja części oraz samochodów w Polsce wzrasta
Produkcja części oraz samochodów w Polsce wzrasta

W sierpniu i wrześniu w Polsce odnotowano wzrost produkcji w segmencie motoryzacyjnym. W rywalizacji o nowe inwestycje Polska wygrywa z Czechami i Słowacją, a to przekłada się na wzrost eksportu. Poprawa na rynku motoryzacyjnym w Polsce? Wzrost produkcji w sierpniu i wrześniu odnotowano po raz pierwszy po pięciu latach spadków. Szczególnie dobra sytuacja jest w segmencie części i komponentów […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 24 października 2013, 9:18 0 0

A dlaczego nie?skoro za to ,że kupuję mowy jest naliczany podatek i akcyza!,jeżeli płaci się podatek nawet za posiadanie! psa.

Odpowiedz

Anonim, 24 października 2013, 9:19 0 0

Albo nie! wsadzić prewencyjnie na tydzień!

Odpowiedz

Anonim, 24 października 2013, 12:04 0 0

Znieść obowiązek ubezpieczenia samochodów. Wprowadzić jedną tablice rejestracyjną na całe "życie" samochodu. Problem znika.

Odpowiedz

Anonim, 8 stycznia 2014, 13:07 0 0

"Wielu kierowców po wyrejestrowaniu samochodu nie zgłasza tego do urzędu komunikacyjnego."

Zaraz, a wyrejstrowanie nie jest równoznaczne z powiadomieniem urzędu ?

Odpowiedz