Menu
Informacje Części Technika Po godzinach
30.12 Partner Opony Polska ponownie wyróżniona Gazelą Biznesu 30.12 Steinhof wprowadza na rynek hak holowniczy do Dacii Duster III Hybrid 27.12 “Mój Elektryk 2.0” już niebawem. Co się zmieni? 25.12 Alfa e-Parts poszerza ofertę o nowe produkty i przekracza 6500 pozycji w katalogu 24.12 Rynek samochodów elektrycznych w Polsce: szanse i wyzwania dla dealerów

Technika

Paski Micro-V XF 5 i 6 PK w silnikach Renault

Firma Renault stosuje silniki, w których pasek 5PK musi być instalowany na kołach 6PK. Montaż przebiega odmiennie w zależności od silnika. Sytuacja ta dotyczy: 1) niektórych samochodów z silnikiem o pojemności 1.4 i 1.6 (K4J, K4M, K7J, K7M) wyposażonych w klimatyzację z oryginalnie montowanym paskiem 6PK (OE ref. 7700101261 – 6PK1750), w których po pewnym […]

Problemy z doborem paska – VOLVO 1.9 D

Dobór pasków rozrządu do silników 1.9 D (Renault) montowanych w Volvo S40/V40 w dalszym ciągu sprawia problemy. Weryfikacja ilości zębów oraz wymiarów paska nie jest wystarczająca! Na rynku występują 4 różne typy silników 1.9 diesel. Najczęściej pomyłki dotyczą doboru paska w samochodach produkowanych do 12/2000r. W większości przypadków stosowane tam paski posiadają tą samą ilość […]

Zestaw rozrządu K015541XS do samochodów Ford 1.8 Diesel

Od momentu wprowadzenia w 2003r. zestawu rozrządu K015541XS, zestawy te zawsze zawierały napinacz automatyczny do zastosowań w Fordach 1.8 Diesel. Pierwsze modele Ford Focus i Fiesta były początkowo wyposażone w napinacz stały. Tuż po rozpoczęciu produkcji tych samochodów, w lipcu 2000r. firma Ford zdecydowała się zastąpić napinacz mechaniczny nową konstrukcją napinacza automatycznego. Wszystkie samochody pierwotnie […]

Centralne wysprzęgliki – sposób na odpowietrzanie

W dzisiejszych pojazdach siła z pedału sprzęgła przekazywana jest do łożyska wysprzęglającego poprzez system hydrauliczny. Wymaga on jednak fachowego odpowietrzenia po zamontowaniu. Sterowanie sprzęgłem może odbywać się mechanicznie (linką) lub hydraulicznie. Układ hydrauliczny przenosi siłę z pedału sprzęgła do łożyska wysprzęglającego. Przeniesienie tej siły jest tym lżejsze im mniejsze są straty na skutek oporów. Dlatego […]

Prawidłowe hamowanie samochodem z systemem ABS (przygotował mgr inż. Stefan Myszkowski )

Analizy przyczyn wypadków wskazują, że w większości z nich przyczyną było niestety niewłaściwe zachowanie kierowcy. Przeważnie o przebiegu wypadku decydują ułamki sekund, w czasie których kierowca musi podjąć działanie, często sprzeczne z działaniem odruchowym, którym przeważnie jest hamowanie. Zwalczenie w sobie tego odruchu wymaga treningu i jeszcze raz treningu oraz określonych zdolności psychicznych u kierowcy. […]

Pełna koncentracja przy montażu sprzęgieł samonastawnych (SAC)

Sprzęgła samonastawne montowane są w coraz większej ilości modeli, nawet w pojazdach z silnikami o małych mocach. Jednak ich montaż wymaga dużej staranności. LuK jako pierwszy na świecie przed 11 laty wprowadził do seryjnej produkcji sprzęgło samonastawne (SAC – Self Adjusting Clutch). Obecnie ten typ sprzęgła montowany jest w prawie połowie nowych modeli, ale w […]

Technika – Klimatyzacja – nieprzyjemny zapach powietrza

Klimatyzacja coraz częściej jest elementem wyposażenia samochodów i w jeszcze większym stopniu będzie nim w najbliższych latach. Prócz niezaprzeczalnej zalety tj. poprawy komfortu a więc i bezpieczeństwa jazdy ma wadę w postaci wzrostu zużycia paliwa czyli wzrostu emisji składników toksycznych. Dla wielu nieprzyjemnym zaskoczeniem na wiosnę, gdy urządzenie klimatyzacyjne zaczyna być wykorzystywane do schładzania powietrza […]

Technika – Łożyska ślizgowe

Uszkodzenia – Przyczyny Wszystkie łożyska i tulejki ślizgowe pracują prawidłowo wtedy, gdy ich powierzchnie ślizgowe pokryte są stałą warstwą oleju (tzw. filmem olejowym). W przypadku zaniku tego filmu olejowego, pojawia się nadmierne tarcie pomiędzy dwoma powierzchniami współpracującymi (panewka-wałek) powodujące wzrost temperatury i w konsekwencji zniszczenie, w wyniku zatarcia powierzchni łożyskowych. Jeżeli olej nie jest czysty […]

Nowoczesny zestaw łożysk do kół

TRB – Łożysko z wałeczkami stożkowymi (łożysko stożkowe) ]1[ ]2P[ Głównymi elementami TRB są pierścienie, wewnętrzny i zewnętrzny, które są dopasowane do wałeczków. Wałeczki utrzymywane są we właściwych miejscach dzięki umieszczeniu w koszyku. Gdy łożysko to zostanie zamontowane w samochodzie, należy je nasmarować i uszczelnić. Jest ono zaprojektowane do znoszenia obciążeń osiowych oraz ciężkich poprzecznych, […]

Technika – Co warto wiedzieć o drganiach

Drgania towarzyszą pracy każdego mechanizmu. Często je słyszymy, jednak również gdy ich nie słyszymy, to również występują. Aby pomóc w trafnym lokalizowaniu przyczyn powstawania drgań, w tym artykule przypomnę podstawowe zagadnienia z teorii drgań. Poczyniłem w niej pewne uproszczenia, nieistotne dla możliwości praktycznego wykorzystania tych wiadomości. Informacje te moim zdaniem będą między innymi pomocne przy […]

Nawet najlepsi fachowcy potrzebują regularnie aktualizować i odświeżać swoją wiedzę. Czy wiesz, jakie możliwości ma najnowsze narzędzie do regulacji geometrii  zawieszenia? A może zastanawiałeś się, jaki wpływ na układ hamulcowy ma malowanie i zabiegi pielęgnacyjne felg? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w dziale “Technika”. To praktyczne informacje techniczne, wskazówki i porady przydatne podczas pracy w każdym warsztacie samochodowym. 

Publikujemy wysokiej jakości artykuły i poradniki, w których znajdują się liczne komentarze ekspertów z renomowanych firm dostarczających komponenty i akcesoria dla branży motoryzacyjnej.