Technika
Klejenie jest technologią łączenia różnych materiałów ze sobą i między sobą przy pomocy kleju, czyli dodatkowego materiału. W klejeniu wykorzystuje się zjawisko adhezji i kohezji kleju. Adhezja jest to przyczepność kleju do podłoża, natomiast kohezja jego wytrzymałością (Rys. 1). Rys. 1 Adhezja – jest to siła łącząca dwa materiały i występująca na ich powierzchni styku. […]
Wymiana szyby w samochodzie osobowym Wprowadzenie szyb wklejanych skomplikowało także technologię wymiany szyby czyli wycięcie uszkodzonej i wklejenie nowej. Do wycięcia szyby uszkodzonej potrzebne są specjalistyczne narzędzia. Najwcześniej stosowanym narzędziem był drut stalowy o przekroju okrągłym lub kwadratowym. Drut przepychamy przez ścieg kleju i na jego końcach montujemy odpowiednie przyrządy. Na końcu wyciągniętym na zewnątrz […]
Mimo rozwoju elektroniki, w znacznej liczbie pojazdów, wiele zaworów i przepustnic jest napędzana pneumatycznie. Wiele z układów jest skonstruowana w ten sposób, że podciśnienie pobierane z układu dolotowego, jest prowadzone przewodem do zaworu, który otwiera lub zamyka przepływ (tzw. zawór przełącznikowy) względnie do zaworu zmieniającego wartość podciśnienia (tzw. zaworu modulacji podciśnienia). Wspomniany zawór (jednego z […]
Świeca iskrowa należy do tych części eksploatacyjnych, które należy regularnie wymieniać. Wszyscy producenci samochodów określają przebieg pojazdu, po którym należy tego dokonać. Wielkość tego przebiegu jest zależna przede wszystkim od typu świecy, ale także od specyficznych właściwości danego silnika, a nawet od przewidywanego przez producenta sposobu użytkowania pojazdu. Oznacza to, że ta sama świeca może […]
Jadąc samochodem patrzymy na nią, a właściwie przez nią, przez cały czas. Chodzi oczywiście o przednią szybę samochodową. Ale czy zdajemy sobie sprawę z tego, jaką funkcję spełnia w samochodzie?. I nie tylko przednia, ale także tylna i boczne. Po co właściwie są szyby w samochodach? Można by rzec, głupie pytanie, bo przecież każdy wie. […]
Dynamiczny rozwój silników spalinowych szczególnie turbodoładowanych oraz rosnące wymagania dotyczące czystości spalin spowodowały, że silniki takie pracują bardzo dynamicznie. Taka praca powoduje zwiększone drgania wału korbowego. Stosowane dotychczas tłumiki drgań w tarczach sprzęgłowych przestały wystarczać do zabezpieczenia skrzyni biegów przed tymi drganiami. W związku z tym opracowano nowy system tłumienia drgań, koła dwumasowe. Połączone systemem […]
Samodiagnozą w systemach wtrysku benzyny zajmuję się od wielu lat. We wrześniu 1996r. w czasopiśmie „Auto Expert” ukazał się mój artykuł „Samodiagnoza w systemach wtrysku benzyny”, w którym opisałem obowiązujące prawo w stanie Kalifornia (złącze OBD) i napisałem „Można przypuszczać, że w niedługim czasie doświadczenia amerykańskie znajdą swoje odzwierciedlenie w Europie, gdyż amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów […]
Pracownik serwisu otwierając maskę, samochodu nie dysponuje przeważnie dokładnym opisem danego modelu pojazdu. Powinien on więc umieć rozpoznać jakie układy sterujące są zastosowane w danym silniku, i podzielić je na trzy grupy: – układ zasilania – doprowadzający paliwo, – układ zapłonowy, – inne układy, które mogą występować lub nie w różnych modelach samochodów. Podam przykładowo, […]
Coraz większe wymagania dotyczące parametrów eksploatacyjnych silników spalinowych doprowadziło do opracowania nowej konstrukcji tłoka, z podwójną galerią obiegu chłodziwa. Rozwiązanie to umożliwia skuteczniejsze odprowadzenie ciepła z korony tłoka, a tym samym zapewnia niższą temperaturę pracy w określonych warunkach (w porównaniu z tradycyjnymi konstrukcjami). ]1[ Powyższy tłok znajduje się na wyposażeniu samochodów Mercedes serii OM 500 Zalety […]
Współczesne mechanizmy rozrządu silników samochodowych wyposażone są najczęściej w układ hydraulicznej regulacji luzów zaworowych. Podstawowe urządzenie tego układu, zwane popularnie popychaczem hydraulicznym, współpracuje z wałkiem rozrządu bezpośrednio lub za pośrednictwem dźwigienki zaworowej. Typowe konfiguracje omawianych elementów przedstawione są na rysunkach 1, 2 i 3. ]1[ Rys.1 Układ regulacji luzów z jednostronną, „pływającą” dźwigienką zaworową (Opel […]