Menu
Informacje Części Technika Po godzinach
16.05 Wyniki finansowe Grupy Boryszew dają powody do zadowolenia 16.05 Największy test elektrycznych samochodów – EV Experience 2024 – już wkrótce 16.05 Poznaliśmy wyniki finansowe znanego producenta opon 16.05 Dlaczego w Polsce brakuje diagnostów samochodowych? Wywiad z inż. Zbigniewem Sikorą. 15.05 Wymiana koła zamachowego ze sprzęgłem ciągnionym na przykładzie pojazdów grupy PSA

Technika

Centralne wysprzęgliki – sposób na odpowietrzanie

W dzisiejszych pojazdach siła z pedału sprzęgła przekazywana jest do łożyska wysprzęglającego poprzez system hydrauliczny. Wymaga on jednak fachowego odpowietrzenia po zamontowaniu. Sterowanie sprzęgłem może odbywać się mechanicznie (linką) lub hydraulicznie. Układ hydrauliczny przenosi siłę z pedału sprzęgła do łożyska wysprzęglającego. Przeniesienie tej siły jest tym lżejsze im mniejsze są straty na skutek oporów. Dlatego […]

Prawidłowe hamowanie samochodem z systemem ABS (przygotował mgr inż. Stefan Myszkowski )

Analizy przyczyn wypadków wskazują, że w większości z nich przyczyną było niestety niewłaściwe zachowanie kierowcy. Przeważnie o przebiegu wypadku decydują ułamki sekund, w czasie których kierowca musi podjąć działanie, często sprzeczne z działaniem odruchowym, którym przeważnie jest hamowanie. Zwalczenie w sobie tego odruchu wymaga treningu i jeszcze raz treningu oraz określonych zdolności psychicznych u kierowcy. […]

Pełna koncentracja przy montażu sprzęgieł samonastawnych (SAC)

Sprzęgła samonastawne montowane są w coraz większej ilości modeli, nawet w pojazdach z silnikami o małych mocach. Jednak ich montaż wymaga dużej staranności. LuK jako pierwszy na świecie przed 11 laty wprowadził do seryjnej produkcji sprzęgło samonastawne (SAC – Self Adjusting Clutch). Obecnie ten typ sprzęgła montowany jest w prawie połowie nowych modeli, ale w […]

Technika – Klimatyzacja – nieprzyjemny zapach powietrza

Klimatyzacja coraz częściej jest elementem wyposażenia samochodów i w jeszcze większym stopniu będzie nim w najbliższych latach. Prócz niezaprzeczalnej zalety tj. poprawy komfortu a więc i bezpieczeństwa jazdy ma wadę w postaci wzrostu zużycia paliwa czyli wzrostu emisji składników toksycznych. Dla wielu nieprzyjemnym zaskoczeniem na wiosnę, gdy urządzenie klimatyzacyjne zaczyna być wykorzystywane do schładzania powietrza […]

Technika – Łożyska ślizgowe

Uszkodzenia – Przyczyny Wszystkie łożyska i tulejki ślizgowe pracują prawidłowo wtedy, gdy ich powierzchnie ślizgowe pokryte są stałą warstwą oleju (tzw. filmem olejowym). W przypadku zaniku tego filmu olejowego, pojawia się nadmierne tarcie pomiędzy dwoma powierzchniami współpracującymi (panewka-wałek) powodujące wzrost temperatury i w konsekwencji zniszczenie, w wyniku zatarcia powierzchni łożyskowych. Jeżeli olej nie jest czysty […]

Nowoczesny zestaw łożysk do kół

TRB – Łożysko z wałeczkami stożkowymi (łożysko stożkowe) ]1[ ]2P[ Głównymi elementami TRB są pierścienie, wewnętrzny i zewnętrzny, które są dopasowane do wałeczków. Wałeczki utrzymywane są we właściwych miejscach dzięki umieszczeniu w koszyku. Gdy łożysko to zostanie zamontowane w samochodzie, należy je nasmarować i uszczelnić. Jest ono zaprojektowane do znoszenia obciążeń osiowych oraz ciężkich poprzecznych, […]

Technika – Co warto wiedzieć o drganiach

Drgania towarzyszą pracy każdego mechanizmu. Często je słyszymy, jednak również gdy ich nie słyszymy, to również występują. Aby pomóc w trafnym lokalizowaniu przyczyn powstawania drgań, w tym artykule przypomnę podstawowe zagadnienia z teorii drgań. Poczyniłem w niej pewne uproszczenia, nieistotne dla możliwości praktycznego wykorzystania tych wiadomości. Informacje te moim zdaniem będą między innymi pomocne przy […]

Szyby w samochodzie a bezpieczeństwo – cz. I

Jadąc samochodem patrzymy na nią, a właściwie przez nią, przez cały czas. Chodzi oczywiście o przednią szybę samochodową. Ale czy zdajemy sobie sprawę z tego, jaką funkcję spełnia w samochodzie?. I nie tylko przednia, ale także tylna i boczne. Po co właściwie są szyby w samochodach? Można by rzec, głupie pytanie, bo przecież każdy wie. […]

Szyby w samochodzie ciężarowym a bezpieczeństwo – cz. I

Wymagania dla klejów Najczęściej w warsztatach stosowane są kleje standardowe, czyli kleje 2 godzinne (czas gotowości do wyjazdu z warsztatu 2 godziny dla samochodów bez poduszek powietrznych i 4 godziny dla samochodów z poduszkami). Dla skrócenia czasu postoju samochodu w warsztacie stosuje się często kleje szybkie, czyli 1 godzinne (odpowiednio 1 i 2 godziny) oraz […]

Technika – Ocena zdatności płynu hamulcowego

Wielu kierowców i mechaników, uważa płyn hamulcowy za „wieczny”. Terminy wymiany olejów są raczej dotrzymywane, ale o płynie hamulcowym pamięta jeszcze niewielu. Zapomina się o tym, że wraz z poprawą dynamiki samochodów, wzrosły wymagania odnośnie sprawności układu hamulcowego. Płyn hamulcowy – zadania i cechy Płyn hamulcowy, w hydraulicznym układzie hamulcowym lub sterowania sprzęgłem, jest cieczą […]

Nawet najlepsi fachowcy potrzebują regularnie aktualizować i odświeżać swoją wiedzę. Czy wiesz, jakie możliwości ma najnowsze narzędzie do regulacji geometrii  zawieszenia? A może zastanawiałeś się, jaki wpływ na układ hamulcowy ma malowanie i zabiegi pielęgnacyjne felg? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w dziale “Technika”. To praktyczne informacje techniczne, wskazówki i porady przydatne podczas pracy w każdym warsztacie samochodowym. 

Publikujemy wysokiej jakości artykuły i poradniki, w których znajdują się liczne komentarze ekspertów z renomowanych firm dostarczających komponenty i akcesoria dla branży motoryzacyjnej.