Dlaczego oscyloskop? cz.2

, 7 stycznia 2013, 14:13

Minęły już dawno czasy, gdy mechanik naprawiając samochód mógł w ogóle nie korzystać z przyrządów pomiarowych typu woltomierz czy amperomierz, gdyż problemy związane z prądem elektrycznym rozwiązywane były przez elektryka samochodowego. W samochodach z silnikiem Diesla nie było nawet modułu zapłonowego czy cewek zapłonowych, sprawiających do tej pory wiele problemów w diagnozowaniu.

Obecnie zapłon samoczynny w postaci systemów Common Rail zaczął coraz bardziej przypominać system wtrysku benzyny z zapłonem iskrowym i posługiwanie się testerem diagnostycznym i multimetrem do pomiaru napięcia, prądu i rezystancji jest niezbędne przy naprawie każdego samochodu, nie tylko tego z zapłonem iskrowym. To od wartości napięcia zasilającego i wartości prądu zasilającego wtryskiwacze, elektrozawory oraz inne podzespoły elektromechaniczne i elektroniczne zależy prawidłowe funkcjonowanie systemu wtrysku paliwa, a od interpretacji parametrów rzeczywistych odczytanych przez mechanika z testera diagnostycznego zależy szybka i prawidłowa diagnoza.

Mechanik w celu zweryfikowania tych parametrów często posługuje się multimetrem. W praktyce warsztatowej stało się to tak samo powszechne jak posługiwanie kluczem czy wkrętakiem.

Pamiętać należy jednak o tym, że zarówno multimetr jak i sterownik mikroprocesorowy ECU, przedstawiają wartości parametrów elektrycznych z określoną dokładnością i wskazania tych wielkości są podawane tylko z częstotliwością rzędu kilku pomiarów w ciągu sekundy. Gdyby zwiększono częstotliwość, to oko ludzkie odczytałoby wskazanie np. kolejno cyfr 4, 2 jako cyfrę 8. To, co dzieje się w zakresie milisekund jest możliwe do „zobaczenia” tylko za pomocą oscyloskopu, a czas w zakresie tysięcznych części sekundy związany jest przecież z prądem zasilającym nie tylko cewkę zapłonową, ale także wiele innych podzespołów wykonawczych np. wtryskiwacze.

Przykład wykorzystania oscyloskopu przy szukaniu usterek w obwodzie elektrycznym wtryskiwacza obrazuje rys.1. Na rysunku pomiędzy punktem A i B (przewód miedziany) powinna występować znikoma rezystancja w porównaniu z rezystancją cewki wtryskiwacza i na biegu jałowym pomiar napięcia zasilającego multimetrem w punkcie B wskaże wartość np.14,1V. W przypadku „wtrącenia” rezystancji pomiędzy punktami A i B (np. w wyniku skorodowanego złącza) z powodu płynięcia prądu tylko przez 3 ms, a braku spadku napięcia na dodatkowym rezystorze przez 97ms, multimetr nadal wskaże 14.1V (dla uproszczenia załóżmy powtarzalność impulsów co 100ms).

Posługując się oscyloskopem od razu wykryjemy „wtrąconą” rezystancję, gdyż oscylogram będzie zbliżony do tego przedstawionego na rys. 2. Zgodnie z prawem Ohma spadek napięcia na rezystorze jest wprost proporcjonalny do przepływającego prądu, czyli wartość osiąganego napięcia 10V, lub też innego, będzie zależała od wartości „wtrąconej” pasożytniczej rezystancji.

Tego typu sprawdzanie przebiegu napięcia i poszukiwania za pomocą oscyloskopu „wtrącenia” rezystancji pasożytniczej może dotyczyć wszystkich podzespołów i sprawdzania obwodów elektrycznych zarówno od strony napięcia zasilającego, jak i od strony masy.


 

Dowiedz się więcej

Szkolenia Akademii Elektroniki i Diagnostyki Samochodowej
Szkolenia Akademii Elektroniki i Diagnostyki Samochodowej

Akademia kontynuuje szkolenia w I kwartale 2013r.: 1. „ABS/ASR/ESP – zastosowanie oscyloskopu w diagnostyce” Termin: 26 styczeń 2013 r. (sobota) w godz. 9.00-15.00 Omówienie idei systemu ABS/ASR/ESP. Budowa układu hydraulicznego w samochodach osobowych i układu pneumatycznego stosowanego w samochodach ciężarowych. Badanie podzespołów wykonawczych oraz czujników pasywnych i aktywnych kół – mgr inż. Ryszard Hołownia Porównanie […]

Zalety oscyloskopu dwukanałowego
Zalety oscyloskopu dwukanałowego

Gdy okazuje się, że bardzo dobry diagnosta kupuje indukcyjną sondę prądową do zastosowań w pomiarach samochodowych, to możemy wyrazić zdziwienie. Indukcyjna sonda prądowa służy do pomiaru prądów przemiennych i opisana jest najczęściej literami AC (ang. alternating current). W pomiarach samochodowych potrzebujemy informacji o wartości prądu stałego DC (ang. direct current). Do pomiaru prądu z wykorzystaniem […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 11 stycznia 2013, 18:01 0 0

A co będzie jak do zasilania podłączy się styki przekaźnika? Gdzieś już o tym czytałem.

Odpowiedz

Anonim, 14 stycznia 2013, 23:32 0 0

Dlaczego cz.2? A gdzie jest cz.1?

Odpowiedz