Sekret niezawodności – śruby głowicy cylindrów

9 listopada 2012, 10:14

Biorąc pod uwagę warunki, na jakie wystawiona jest głowica cylindrów, nie można nie docenić znaczenia mocujących ją śrub. Głowica operuje w skrajnie nieprzyjaznych warunkach – jest narażona na bardzo zróżnicowane ciśnienie i temperatury – jednak każda ze śrub głowicy ma ogromny udział w zapewnieniu wydajności kompletnego zespołu.

Mała wielka śruba

Pojedyncza śruba głowicy, w zależności od konfiguracji głowicy oraz ilości i rozmieszczenia śrub, musi wytrzymywać obciążenia przekraczające nawet 3 tony. Czyni to śruby jednymi z najbardziej istotnych elementów silnika. Dlatego też, wymiana śrub na nowe podczas montażu głowicy cylindrów jest wskazana, a w wielu przypadkach niezbędna. Bardzo ważne jest również używanie oleju do nasmarowania gwintu i spodu śruby.

Chociaż są uznawane za sztywne mocowanie, śruby głowicy często projektowano tak, by się rozciągały. Takie rozwiązanie pomaga w wywarciu odpowiedniej siły i uzyskaniu elastyczności, w celu utrzymania odpowiedniego ciśnienia, aby utrzymać głowicę cylindrów i uszczelkę razem.

W nowszych silnikach, szczególnie z aluminiowymi głowicami, bardziej rozszerzającymi się pod wpływem ciepła, często stosuje się śruby TTY (ang. Torque to Yield). W odróżnieniu od rozciągających się śrub, TTY zaprojektowano w taki sposób, by również deformowały się, ale w kontrolowany sposób. Cechą szczególną tych śrub jest to, że po osiągnięciu ustalonego punktu rozciągnięcia, śruba pozostaje rozciągnięta i nie powraca do pierwotnej długości.
Z tego względu śruby TTY nie mogą być stosowane ponownie.

Dzięki użyciu śrub TTY można uzyskać większe ciśnienie docisku, co skutkuje poprawą uszczelnienia.

Klucz do sukcesu

Bardzo ważny jest też sposób montażu i wykorzystywane do niego narzędzia. Odpowiednia jakość klucza zapewnia dokręcenie śruby optymalnym momentem, w przeciwnym razie będzie on większy od wskazywanego przez klucz dynamometryczny. By zmniejszyć ryzyko dokręcenia śruby nieprawidłowym momentem, niewskazane jest stosowanie np. narzędzi pneumatycznych.

Oprócz odpowiedniego momentu dokręcenia śrub, bardzo istotna jest również kolejność ich dokręcania podczas montażu głowicy. Informacje na temat momentu i kolejności dokręcania śrub zwykle są udostępnione przez producentów samochodów, renomowanych dostawców śrub lub producentów głowic silnika, np. AMC S.A.

Opublikowane przez: Redakcja
Tony Dray

Dowiedz się więcej

Nowości AMC
Nowości AMC

Firma AMC poinformowała o wprowadzeniu do oferty nowych produktów do samochodów Alfa Romeo. Obecnie  w ofercie znaleźć można m.in. produkty: Oferta produktów firmy jest wciąż rozszerzana.  

Naprawa głowicy cylindrów tylko z nowymi śrubami
Naprawa głowicy cylindrów tylko z nowymi śrubami

Nowoczesne systemy uszczelniające są optymalnie dopasowane do nowych generacji silników. Funkcja śrub głowicy cylindrów odgrywa podczas fachowych napraw silników elementarną rolę. Mimo oczywistych prawd, nadal w 50 % przypadków są stosowane ponownie stare śruby. Wówczas naprawa silnika nie jest przeprowadzona prawidłowo, a 100 % uszczelnienie i optymalna moc silnika nie są zagwarantowane. Stare śruby są […]

Głowice cylindra do aut koncernu VW w ofercie AMC
Głowice cylindra do aut koncernu VW w ofercie AMC

Oferta AMC poszerzyła się o nowe głowice cylindra do silników wysokoprężnych grupy VAG. Głowice przeznaczone są do samochodów marek Audi, Seat, Skoda i Volkswagen z silnikami 1.6 TDI oraz 2.0 TDI. Zobacz pełną listę nowości AMC

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!