Biorąc pod uwagę warunki, na jakie wystawiona jest głowica cylindrów, nie można nie docenić znaczenia mocujących ją śrub. Głowica operuje w skrajnie nieprzyjaznych warunkach – jest narażona na bardzo zróżnicowane ciśnienie i temperatury – jednak każda ze śrub głowicy ma ogromny udział w zapewnieniu wydajności kompletnego zespołu.
Mała wielka śruba
Pojedyncza śruba głowicy, w zależności od konfiguracji głowicy oraz ilości i rozmieszczenia śrub, musi wytrzymywać obciążenia przekraczające nawet 3 tony. Czyni to śruby jednymi z najbardziej istotnych elementów silnika. Dlatego też, wymiana śrub na nowe podczas montażu głowicy cylindrów jest wskazana, a w wielu przypadkach niezbędna. Bardzo ważne jest również używanie oleju do nasmarowania gwintu i spodu śruby.
Chociaż są uznawane za sztywne mocowanie, śruby głowicy często projektowano tak, by się rozciągały. Takie rozwiązanie pomaga w wywarciu odpowiedniej siły i uzyskaniu elastyczności, w celu utrzymania odpowiedniego ciśnienia, aby utrzymać głowicę cylindrów i uszczelkę razem.
W nowszych silnikach, szczególnie z aluminiowymi głowicami, bardziej rozszerzającymi się pod wpływem ciepła, często stosuje się śruby TTY (ang. Torque to Yield). W odróżnieniu od rozciągających się śrub, TTY zaprojektowano w taki sposób, by również deformowały się, ale w kontrolowany sposób. Cechą szczególną tych śrub jest to, że po osiągnięciu ustalonego punktu rozciągnięcia, śruba pozostaje rozciągnięta i nie powraca do pierwotnej długości.
Z tego względu śruby TTY nie mogą być stosowane ponownie.
Dzięki użyciu śrub TTY można uzyskać większe ciśnienie docisku, co skutkuje poprawą uszczelnienia.
Klucz do sukcesu
Bardzo ważny jest też sposób montażu i wykorzystywane do niego narzędzia. Odpowiednia jakość klucza zapewnia dokręcenie śruby optymalnym momentem, w przeciwnym razie będzie on większy od wskazywanego przez klucz dynamometryczny. By zmniejszyć ryzyko dokręcenia śruby nieprawidłowym momentem, niewskazane jest stosowanie np. narzędzi pneumatycznych.
Oprócz odpowiedniego momentu dokręcenia śrub, bardzo istotna jest również kolejność ich dokręcania podczas montażu głowicy. Informacje na temat momentu i kolejności dokręcania śrub zwykle są udostępnione przez producentów samochodów, renomowanych dostawców śrub lub producentów głowic silnika, np. AMC S.A.
Komentarze