System Start-Stop stał się podstawowym wyposażeniem znacznej części samochodów, jeżdżących po europejskich ulicach. Celem jego stosowania jest ograniczanie zużycia paliwa i emisji szkodliwych gazów. Użytkownicy systemu Start-Stop nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, że jego prawidłowe działanie jest możliwe, dzięki specjalnemu akumulatorowi. Kiedy ulegnie on zużyciu, należy koniecznie wybrać odpowiedni zamiennik.
System Start-Stop – skąd wziął się w motoryzacji?
System Start-Stop ma na celu zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin poprzez automatyczne wyłączanie silnika w czasie postoju, na przykład przed sygnalizacją świetlną czy w korkach, oraz jego ponowne uruchamianie, gdy kierowca chce kontynuować jazdę. Prace nad systemami oszczędzającymi paliwo podczas postojów w ruchu miejskim rozpoczęły się już w latach 70. XX wieku. Wówczas motoryzacja nie była na nie jeszcze gotowa, m.in. ze względu na niedoskonałości produkowanych ówcześnie akumulatorów i rozruszników. Wprowadzanie systemu do pojazdów na szeroką skalę rozpoczęło się dopiero w pierwszej dekadzie XXI wieku. Od tamtego czasu stał się on standardowym wyposażeniem większości samochodów spalinowych, wyjeżdżających z fabryk.
Zalety i wady systemu Start-Stop
Automatyczne wyłączanie silnika pojazdu podczas postoju przyczynia się do zmniejszenia emisji szkodliwych spalin, co ma duże znaczenie zwłaszcza w zatłoczonych centrach dużych miast. Start-Stop przyczynia się także, choć w stosunkowo niewielkim zakresie, do zmniejszania zużycia paliwa przez pojazd. System ten ma także swoje mankamenty. W ankiecie przeprowadzonej przez branżowy portal MotoFocus.pl, aż 91% mechaników zapytanych o system Start-Stop stwierdziło, że przyczynia się on do przyspieszonego zużycia silnika i innych podzespołów pojazdu. Faktem jest, że producenci pojazdów, ze względu na obecność systemu Start-Stop, muszą stosować wzmacniane rozruszniki oraz akumulatory rozruchowe, wykonane w specjalnej technologii.
Dlaczego system Start-Stop wymaga specjalnych akumulatorów?
W standardowych pojazdach, nawet tych użytkowanych w ruchu miejskim, uruchomienie silnika następuje zwykle od jednego do kilku razy w ciągu dnia. System Start-Stop wymusza nawet kilkadziesiąt cykli uruchamiania i wyłączania silnika podczas godzinnego przejazdu przez miasto. Standardowe akumulatory kwasowo-ołowiowe nie są przystosowane do takiego typu eksploatacji. Drastycznie obniża on ich żywotność. W odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku, producenci baterii podjęli wyzwanie opracowania odpowiedniego rozwiązania. Tak powstały akumulatory AGM (z ang. Absorbent Glass Mat) oraz EFB (ang. Enhanced Flooded Battery). Oba te typy można z powodzeniem stosować w samochodach wyposażonych w Start-Stop.
Czym różnią się akumulatory AGM i EFB od standardowych?
W standardowych akumulatorach kwasowo-ołowiowych, elektrolit (mieszanka kwasu siarkowego i wody) jest w formie płynnej i wypełnia całkowicie przestrzeń między płytami ołowiowymi. Takie rozwiązanie jest wystarczające dla konwencjonalnych pojazdów bez systemu Start-Stop, jednak jego wydajność jest ograniczona. Ulepszoną wersją standardowych akumulatorów są EFB. Posiadają one grubsze płyty ołowiowe i stabilizowany elektrolit, co zwiększa ich wytrzymałość na głębokie rozładowania, które zdarzają się w przypadku eksploatacji w trybie Start-Stop. Jeszcze bardziej zaawansowaną wersją akumulatorów są AGM – konstrukcje, w których elektrolit zamknięty jest w specjalnych matach z włókna szklanego, co sprawia, że jest on mniej podatny na wycieki i bardziej odporny na wstrząsy oraz wibracje. Akumulatory wykonane w tej technologii cechują się mniejszym oporem wewnętrznym, co pozwala na lepsze przewodzenie prądu, lepszą wydajność oraz szybsze ładowanie i rozładowywanie, niezbędne w trudnych warunkach eksploatacji, stwarzanych przez obecność systemu Start-Stop.
Jak wybrać odpowiedni akumulator do systemu Start-Stop?
Wybór odpowiedniego akumulatora do pojazdu z systemem Start-Stop zależy od rodzaju systemu i stawianych przez producenta wymagań. Przed zakupem akumulatora warto dokładnie sprawdzić, jaki typ baterii został zastosowany w pojeździe na tzw. pierwszy montaż (OE).
W pojazdach wyposażonych w podstawowy system Start-Stop, który automatycznie wyłącza i uruchamia silnik, ale nie posiada zaawansowanych funkcji takich jak odzyskiwanie energii z hamowania (rekuperacja), zwykle wystarczający okazuje się akumulator typu EFB. Do bardziej rozbudowanych systemów zalecane są akumulatory AGM. Warto wybrać je także w przypadku obecności prostego systemu, ale eksploatowanego intensywnie – np. na codzienne dojazdy, w warunkach miejskich. Akumulatory AGM są przystosowane do większego obciążenia elektrycznego i głębszych cykli ładowania/rozładowania niż EFB. Atutem akumulatorów EFB, istotnym dla znacznej części kierowców, jest ich cena – niższa niż w przypadku akumulatorów AGM.
Wybierając akumulator do pojazdu z systemem Start-Stop warto zwrócić uwagę na produkty z szerokiej oferty Megatex Auto. Produkowane na Ukrainie akumulatory EFB i AGM to atrakcyjna cenowo alternatywa dla produktów wiodących marek, wyróżniająca się bardzo wysoką wydajnością i trwałością.
W ofercie Megatex znajdziemy akumulatory:
- A-mega EFB – to odpowiedź producenta na rynkowe zapotrzebowanie na akumulatory mogące pracować w pojazdach z prostym systemem Start-Stop, w standardowych warunkach eksploatacji. Baterie te są odporne na wiele cykli rozruchowych oraz rozładowania. W składzie stopu płyty dodatniej zawierają srebro, które zapewnia odporność na korozję. Zwiększenie niezbędnego w pracy układu start-stop prądu rozruchowego i podwyższenie jakości ładowania zapewniają specjalne dodatki do pasty pokrywającej kratki.
- A-mega AGM – akumulatory z tej serii także są przeznaczone do pojazdów z systemem start-stop, w tym do tych bardziej zaawansowanych, posiadających również funkcję odzyskiwania energii z hamowania. Mogą być także stosowane jako akumulatory pokładowe w samochodach elektrycznych. Wykorzystują technologię VRLA (Valve Regulated Lead Acid). Elektrolit jest w nich zamknięty w separatorach wykonanych z włókna szklanego. Mogą pracować w dowolnej pozycji, gdyż są szczelne i nie ma w ich przypadku ryzyka wycieku kwasu siarkowego.
- Akumulatory AGM oraz EFB marek Viking, BeForce oraz Pulsar – również produkowane w fabryce Megatex, wyróżniające się optymalną relacją ceny do jakości i wydajności. Wykorzystują one te same, sprawdzone technologie, co flagowe akumulatory wytwarzane przez ukraińskiego producenta.
Czy akumulator do systemu Start-Stop wymaga kontroli?
Stosowane w pojazdach wyposażonych w Start-Stop akumulatory AGM i EFB w samochodach powinny być regularnie kontrolowane, aby zapewnić ich niezawodną i długotrwałą pracę. Choć są to nowoczesne akumulatory o zwiększonej trwałości i wydajności w porównaniu do tradycyjnych akumulatorów kwasowo-ołowiowych, ich kondycja może się pogarszać w trudnych warunkach lub z powodu intensywnego użytkowania. Podczas rutynowej wizyty auta w warsztacie warto sprawdzić przede wszystkim stan naładowania akumulatora, poprawność działania układu ładowania, a także przejrzeć bieguny baterii pod kątem obecności korozji lub innych zanieczyszczeń. Warto sprawdzić także, czy akumulator jest odpowiednio zamocowany i nie ma luzów, które mogłyby doprowadzić do uszkodzeń mechanicznych.
Więcej informacji na temat akumulatorów do samochodów z systemem Start-Stop znajdziesz tutaj: https://megatex.pl
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Kemek, 29 listopada 2024, 15:33 33 -5
Ten system to największy syf jaki mogli wprowadzić, nie dość, że więcej paliwa samochód zużywa w trakcie odpalania to jeszcze części rozgrzane pod maską nagle tracą smarowanie. Najgorszy badziew wprowadzony w samochodach.
Odpowiedz
Anonim, 30 listopada 2024, 8:53 31 -4
Możesz wyłączyć start stop
Odpowiedz
Arek, 30 listopada 2024, 21:31 4 -2
Można ale to zajmuje chwilę bo trzeba to zrobić z poziomu menu komputera.
A co najciekawsze za każdym razem przy uruchamianiu trzeba to powtorzyc
Odpowiedz
Anonim, 29 listopada 2024, 17:25 12 -2
Nic nie jest napisane o oszczednosciach paliewa. Ile można zaoszczędzić jeżdżąc NP miesiąc po mieście????
Odpowiedz
Jan Barbados, 29 listopada 2024, 18:47 15 -5
U mnie elektryk wyłączył to dziadostwo godzine po zakupie
Odpowiedz
Emeryt, 30 listopada 2024, 14:46 9 -2
Można samemu wyłączyć,niestety za każdym odpaleniem silnika.
Odpowiedz
Anonim, 30 listopada 2024, 11:58 5 -6
Stosuję samochodzie RAV 4 od 8 lat, nie mam zastrzeżeń
Odpowiedz
Janek BIcielewski, 30 listopada 2024, 20:21 3 -2
Start stop Głowno totalne NISZCZY ROZRUSZNIK a przy rozruchu idzie więcej SPALIN niż praca silnika na postoju także to jest chronią niemiecka
Odpowiedz
Anonim, 2 grudnia 2024, 9:04 5 -1
a jak to jest hybryda to co ci niszczy?
Odpowiedz
Robert, 1 grudnia 2024, 9:19 0 0
Polecam
Moduły do automatycznego wyłączania systemu start stop.
Odpowiedz
Zorro, 1 grudnia 2024, 17:32 4 0
Elektrolit, to nie jest mieszanka kwasu siarkowego z wodą tylko roztwór kwasu siarkowego w wodzie!
Odpowiedz
Mechanik, 2 grudnia 2024, 7:55 3 -2
Czytam wasze komentarze i zastanawiam się jakimi gruzami jeździcie... i co w ogóle wiecie o tej technologii.
Odpowiedz
Ritam, 2 grudnia 2024, 12:33 1 -1
Nie prawdą jest że start stop zmniejsza emisję, wiadomo że przy rozruchu jest największy pobór paliwa , jest to nie przydatne i szkodliwe
Odpowiedz
Mechanik, 2 grudnia 2024, 13:32 1 0
Start stop przyspiesza zużycie rozrusznika i Aku, poza tym turbiny (smarowanie), odpalenie auta na każdych światłach w mieście przyczynia się do zwiększonego wydzielania spalin przy rozruchu lub szybszego zapchania dpf-a czyli częstszego wypalania . Każdy mechanik powie że auto lubi długie trasy czyli pracy non stop bez niepotrzebnego gaszenia silnika.
Odpowiedz
Anonim, 3 grudnia 2024, 8:14 0 0
ale wiesz, że teraz turbiny mają hamulce zapobiegające pracy na sucho po zatrzymaniu silnika?
Czasy G60 już minęły
Odpowiedz