Obsługa i naprawy układu hamulcowego należą do najczęściej wykonywanych prac w warsztacie samochodowym. Ze względu na skomplikowanie prac oraz presję czasu może dojść do wielu nieprawidłowości. Pomimo pozornie rutynowej naprawy wiele reklamacji dotyczy właśnie tego obszaru. Zastrzeżenia są zgłaszane częściej do głośnej pracy układu hamulcowego niż do braku skuteczności jego działania.
Podczas wymiany klocków i tarcz hamulcowych kluczowe znaczenie ma zachowanie odpowiedniego poziomu czystości. Zanieczyszczenia i rdza nie tylko ograniczają ruchy zacisku hamulcowego, ale również mogą negatywnie wpłynąć na odpowiednie podtrzymywanie oraz pozycję klocka hamulcowego w zacisku.
Jeżeli klocek hamulcowy nie spoczywa na przewidzianych do tego powierzchniach podpierających w zacisku hamulcowym, może dojść do spadku skuteczności hamowania oraz przyspieszonego zużycia elementów układu hamulcowego. Ponadto podczas hamowania klocek hamulcowy może wpadać w wibracje, czego objawem jest piszczący dźwięk.
Szczotki druciane są doskonałym narzędziem do czyszczenia zacisku hamulcowego. Do zacisków aluminiowych należy stosować szczotki mosiężne, co pozwala uniknąć uszkodzeń, natomiast zaciski żeliwne można czyścić szczotkami stalowymi. Wiele warsztatów do czyszczenia układu nadal używa sprężonego powietrza, co nie jest zalecane ze względów zdrowotnych, ponieważ do powietrza uwalania się w sposób niekontrolowany duża ilość drobnego pyłu.
Ponadto należy zwrócić szczególną uwagę na preparaty stosowane w układzie hamulcowym. Przede wszystkim na powierzchnię roboczą klocka i tarczy hamulcowej nie może się dostać nawet najmniejsza ilość smaru. Stosując preparaty przeznaczone do układu hamulcowego mechanik wykonujący montaż powinien pamiętać o tym, że temperatury robocze tarczy hamulcowej są tak wysokie, iż niewłaściwy smar może zmienić swoją postać na ciekłą, a następnie spłynąć lub przedostać się na inne elementy, takie jak tarcza hamulcowa.
Poza tym smar musi być neutralny względem materiałów, z których wykonane są elementy układu hamulcowego. Jeżeli smar zawiera olej mineralny, elementy uszczelniające wykonane z gumy naturalnej lub syntetycznej pęcznieją, co może prowadzić do ich uszkodzenia.
Ze względów bezpieczeństwa, po zastosowaniu smaru w układzie hamulcowym zawsze zaleca się staranne oczyszczenie tarczy hamulcowej przy pomocy preparatu do czyszczenia układu hamulcowego.
Dobór odpowiednich klocków hamulcowych ma kluczowe znaczenie pod kątem bezpiecznego i cichego działania układu hamulcowego. Jeżeli standardowy klocek hamulcowy wyposażony jest w nakładkę tłumiącą (cienka płytka na tylnej stronie) w celu odizolowania hałasu, również zakładana część powinna ją posiadać – tanie klocki hamulcowe często posiadają wyłącznie powłokę gumową. Takie rozwiązanie nie zastąpi nakładki tłumiącej i będzie powstawał hałas.
Stosowanie niewłaściwego smaru na klocki hamulcowe również nie jest dobrym rozwiązaniem. Za wszelką cenę należy tego unikać, ponieważ powstają mostki przenoszące dźwięki powstające podczas hamowania na zacisk hamulcowy – ostrzega Volker Birkholz, Techniczny Manager Sprzedaży & Trener TMD Friction Services.
Warsztaty powinny również zwracać uwagę na to, czy klocki hamulcowe są kierunkowe lub są przeznaczone na stronę wewnętrzną lub zewnętrzną – zazwyczaj takie oznaczenie znajduje się na tylnej płytce klocka, a w opakowaniu dołączone są odpowiednie instrukcje montażu. Również podczas wymiany tarcz hamulcowych kluczowe znaczenie ma zachowanie czystości.
Nawet najmniejsze zanieczyszczenie piasty bardzo negatywnie wpływa na pracę tarczy hamulcowej. Dlatego tak ważne jest dokładne oczyszczenie piasty – wyjaśnia Volker Birkholz.
Głównym skutkiem jest wibrowanie hamulców podczas hamowania z większych prędkości. Dlatego zawsze podczas wymiany tarcz hamulcowych warsztat powinien sprawdzić piasty pod kątem zanieczyszczeń. Piasta powinna być metalicznie czysta, co najlepiej można osiągnąć przy pomocy szczotki do czyszczenia piasty koła. Po oczyszczeniu należy ponownie sprawdzić osiowość piasty koła. Nie należy również pomijać powierzchni styku felgi. Również ona musi być czysta, by felga, tarcza hamulcowa oraz piasta koła były ze sobą odpowiednio połączone.
Błędy często popełniane podczas montażu elementów układu hamulcowego:
- Niewłaściwa pozycja montażu klocków hamulcowych,
- Niewłaściwy dobór części zamiennych,
- Niewłaściwe oczyszczenie lub brak oczyszczenia piasty koła,
- Niewłaściwe oczyszczenie lub brak oczyszczenia zacisku hamulca i prowadnic,
- Niewłaściwe ustawienie klocków hamulcowych lub elementów montażowych,
- Nierównomierny moment dokręcenia śrub kół lub innych elementów układu hamulcowego,
- Nieoczyszczona powierzchnia styku felgi i tarczy koła,
- Użycie niewłaściwych, niedopuszczalnych środków czyszczących lub smarów.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Majster, 6 maja 2020, 20:07 0 0
Popatrzcie jak robi to "fachowiec" w kolejnym odcineku Szkoły Druciarstwa by Grzegorz Duda. Cyk fuch. To będzie moment. W tym odcinku rzeźbienie klocków papierem ściernym i lepienie silikonem.Barrrdzoo dobra rrobotta. To nie klocki piszczą tylko bida. Ciekawe co na takie modyfikacje ubezpieczyciel w razie kolizji lub wypadku? Kup dobre tarcze i klocki i będzie ok. Nie oszczędza się na bezpieczeństwie.
Odpowiedz