Przyczyny awarii turbosprężarek: brak smarowania

22 stycznia 2020, 10:20

Przyczyny awarii turbosprężarek stanowią stały temat dyskusji między klientami i działem technicznym firmy Melett. Aby pomóc pracownikom warsztatów samochodowych w identyfikacji przyczyn awarii w okresie gwarancyjnym oraz oferować doradztwo w zakresie sposobów uniknięcia przyszłych awarii, firma Melett stworzyła serię specjalnych przewodników.
Turbosprężarki produkowane są z niezwykłą dokładnością, która może sięgać 4 mikronów, przy tym obracają się z zawrotną prędkością nawet 360 000 tys. obr. na minutę. Jeżeli występuję brak odpowiedniego smarowania turbosprężarki, może dojść do jej uszkodzenia. Awaria turbosprężarki może zaistnieć, gdy:

  • poziom oleju jest zbyt niski,
  • użyto niewłaściwego oleju,
  • olej zostaje zabrudzony,

Aby ułatwić identyfikację problemu i zapobiec ponownej awarii turbosprężarki poniżej zebrano najczęstsze przyczyny oraz następstwa niedoboru oleju. Jeśli pierwotna przyczyna awarii nie została ustalona, prawdopodobnie dojdzie do ponownego uszkodzenia tego samego rodzaju w nowo naprawionym urządzeniu. Brak smarowania może doprowadzić do poważnego uszkodzenia systemów łożysk, które może nastąpić już w kilka sekund od rozpoczęcia pracy turbosprężarki.

Objawy braku smarowania turbosprężarki / niedoboru oleju:

  • Odłożenie materiału (spowodowane przez wysokie temperatury w wyniku tarcia o łożyska) na innych częściach oporowych i czopach łożyskowych wałka;
  • Przebarwienie części oporowych, czopów łożyskowych wałka;
  • Nadmierne zużycie podkładek oporowych łożyska oporowego;
  • Nadmierne zużycie łożysk ślizgowych.

Przyczyny braku smarowania turbosprężarki / niedoboru oleju:

  • Nieprawidłowa konserwacja filtra oleju;
  • Zbyt niski poziom oleju w misce;
  • Niewłaściwa uszczelka wlotu prowadząca do ograniczenia dopływu oleju;
  • Nagar / odkładający się węgiel w przewodzie doprowadzającym olej;
  • Silikon użyty na uszczelce wlotu oleju powoduje zatory;
  • Osad lub nagar w obudowie łożyskowań z powodu wyłączania gorącego silnika;
  • Uszkodzony, zablokowany lub niskiej jakości filtr oleju;
  • Pominięcie zalania turbosprężarki olejem przed pierwszym rozruchem;
  • Długookresowa praca silnika na biegu jałowym, zwłaszcza przy zimnej pogodzie;
  • Zgięcia bądź skręcenia rur zasilania olejem;
  • Zużycie silnika.

Jak zapobiegać awariom wywołanym brakiem smarowania turbosprężarki / niedoborem oleju:

  • Dostawa oleju do turbosprężarki to priorytetowy problem; należy zawsze sprawdzać czy ciśnienie oleju jest prawidłowe;
  • Należy unikać nanoszenia silikonu na uszczelki oleju, ponieważ może on bardzo łatwo ulec oderwaniu i zablokować przewody;
  • Należy wyczyścić lub wymienić przewody wpustowe oleju w celu usunięcia osadów węglowych lub szlamu, które mogłyby ograniczyć przepływ oleju do systemów łożysk;
  • Przy montażu turbosprężarki należy używać także świeżego oleju i nowych filtrów oleju (zalecanych przez producenta silnika).

Na podstawie dostarczonych materiałów

Jeżeli zainteresował Cię artykuł, więcej informacji na tematy związane z uszkodzeniami turbosprężarek znajdziesz w bazie wiedzy Melett. Firma Melett służy także doradztwem i wsparciem technicznym: www.melett.pl

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!