Przyczyny awarii turbosprężarek stanowią stały temat dyskusji między klientami i działem technicznym firmy Melett. Aby pomóc pracownikom warsztatów samochodowych w identyfikacji przyczyn awarii w okresie gwarancyjnym oraz oferować doradztwo w zakresie sposobów uniknięcia przyszłych awarii, firma Melett stworzyła serię specjalnych przewodników.
Turbosprężarki produkowane są z niezwykłą dokładnością, która może sięgać 4 mikronów, przy tym obracają się z zawrotną prędkością nawet 360 000 tys. obr. na minutę. Jeżeli występuję brak odpowiedniego smarowania turbosprężarki, może dojść do jej uszkodzenia. Awaria turbosprężarki może zaistnieć, gdy:
- poziom oleju jest zbyt niski,
- użyto niewłaściwego oleju,
- olej zostaje zabrudzony,
Aby ułatwić identyfikację problemu i zapobiec ponownej awarii turbosprężarki poniżej zebrano najczęstsze przyczyny oraz następstwa niedoboru oleju. Jeśli pierwotna przyczyna awarii nie została ustalona, prawdopodobnie dojdzie do ponownego uszkodzenia tego samego rodzaju w nowo naprawionym urządzeniu. Brak smarowania może doprowadzić do poważnego uszkodzenia systemów łożysk, które może nastąpić już w kilka sekund od rozpoczęcia pracy turbosprężarki.
Objawy braku smarowania turbosprężarki / niedoboru oleju:
- Odłożenie materiału (spowodowane przez wysokie temperatury w wyniku tarcia o łożyska) na innych częściach oporowych i czopach łożyskowych wałka;
- Przebarwienie części oporowych, czopów łożyskowych wałka;
- Nadmierne zużycie podkładek oporowych łożyska oporowego;
- Nadmierne zużycie łożysk ślizgowych.
Przyczyny braku smarowania turbosprężarki / niedoboru oleju:
- Nieprawidłowa konserwacja filtra oleju;
- Zbyt niski poziom oleju w misce;
- Niewłaściwa uszczelka wlotu prowadząca do ograniczenia dopływu oleju;
- Nagar / odkładający się węgiel w przewodzie doprowadzającym olej;
- Silikon użyty na uszczelce wlotu oleju powoduje zatory;
- Osad lub nagar w obudowie łożyskowań z powodu wyłączania gorącego silnika;
- Uszkodzony, zablokowany lub niskiej jakości filtr oleju;
- Pominięcie zalania turbosprężarki olejem przed pierwszym rozruchem;
- Długookresowa praca silnika na biegu jałowym, zwłaszcza przy zimnej pogodzie;
- Zgięcia bądź skręcenia rur zasilania olejem;
- Zużycie silnika.
Jak zapobiegać awariom wywołanym brakiem smarowania turbosprężarki / niedoborem oleju:
- Dostawa oleju do turbosprężarki to priorytetowy problem; należy zawsze sprawdzać czy ciśnienie oleju jest prawidłowe;
- Należy unikać nanoszenia silikonu na uszczelki oleju, ponieważ może on bardzo łatwo ulec oderwaniu i zablokować przewody;
- Należy wyczyścić lub wymienić przewody wpustowe oleju w celu usunięcia osadów węglowych lub szlamu, które mogłyby ograniczyć przepływ oleju do systemów łożysk;
- Przy montażu turbosprężarki należy używać także świeżego oleju i nowych filtrów oleju (zalecanych przez producenta silnika).
Na podstawie dostarczonych materiałów
Jeżeli zainteresował Cię artykuł, więcej informacji na tematy związane z uszkodzeniami turbosprężarek znajdziesz w bazie wiedzy Melett. Firma Melett służy także doradztwem i wsparciem technicznym: www.melett.pl
Komentarze