System Denoxtronic Boscha to kluczowy element procesu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) tlenków azotu NOx w nowoczesnych dieslach do samochodów osobowych.
EURO 6 WYMAGA REDUKCJI EMISJI NOX ORAZ CO2
Jednym z najważniejszych wyzwań dla samochodów osobowych z silnikami Diesla, homologowanych zgodnie z normą emisji spalin Euro 6, jest znaczne zmniejszenie emisji NOx i CO2, co bezpośrednio wiąże się ze zmniejszeniem zużycia paliwa. Zmniejszenie zużycia paliwa, które w silnikach Diesla jest już i tak na bardzo niskim poziomie rzędu 5‒6 l/100 km przy masie pojazdu około 1500 kg i prędkości jazdy w granicach 120‒140 km/h, wymaga dalszej optymalizacji procesu spalania w celu bardziej efektywnego wykorzystania potencjału energii zawartego we wtryśniętej jednostce węglowodorów. Spalanie paliwa następuje wówczas w wyższej temperaturze, ale wtedy, niestety, rośnie emisja NOx.
W ciągu ostatnich kilku lat zmieniono wiele w konstrukcji silnika, osprzęcie stosowanym do napełniania powietrzem oraz w systemach obróbki spalin wydostających się z silnika, tak aby na końcu w rurze wydechowej emisja szkodliwych składników była zgodna z normami Euro. Systemy są również precyzyjnie kontrolowane przez sondę lambda, czujniki temperatury spalin oraz końcowe czujniki NOx i PM.
DENOXTRONIC: WAŻNY ELEMENT PROCESU REDUKCJI NOX
Najważniejszym rozwiązaniem w końcowym procesie redukcji NOx jest system Denoxtronic, opracowany i udostępniony producentom samochodów osobowych przez Boscha przy normie Euro 5 w roku 2009. Część producentów zaczęła stosować już ten system w samochodach z normą Euro 5 wyposażonych w silniki o większej pojemności i mocy (najczęściej powyżej 2 l i mocy powyżej 150 KM).
System Denoxtronic w procesie selektywnej redukcji katalitycznej SCR umożliwia wtrysk i właściwe rozpylenie czynnika redukcyjnego AdBlue do katalizatora SCR. Zadanie niby proste, jednak ze względu na krystalizację AdBlue w niskiej temperaturze wymaga wielu elementów umożliwiających „rozpuszczenie” AdBlue i jego wtrysk do „rury wydechowej” w różnych warunkach, a po zgaszeniu silnika odessanie substancji z przewodu zasilającego do zbiornika. W tym celu system wyposażony jest w układ podgrzewania zbiornika i przewodów transportowych oraz w podgrzewany moduł tłoczący z zaworem dwukierunkowym.
DENOX 3.1 I DENOX 5.1, 5.2 – DWA WIODĄCE ROZWIĄZANIA
Zasadniczo systemy: starszy Denox 3.1 lub nowszy Denox 5.1 i 5.2 są do siebie podobne – wyposażone w zbiornik z podgrzewaczem czynnika i modułem tłoczącym, zawór dozujący oraz podgrzewane przewody doprowadzające AdBlue do zaworu dozującego. Główna różnica to umieszczenie modułu tłoczącego wraz z zasobnikiem, w którym są czujnik poziomu i podgrzewacz. W 3.1 jest on zamontowany w górnej części zbiornika, umożliwiając jego wymianę, zaś w 5.1 – od dołu zbiornika. Nowsze rozwiązanie jest tańsze w produkcji, gdyż moduł dozujący wraz z podgrzewaczem i filtrem jest zgrzany do dolnej powierzchni zbiornika, ma jednak tę niedogodność, że przy uszkodzeniu podgrzewacza czy filtra należy wymienić cały zbiornik. W tej wersji wymianie podlega jedynie pompa tłocząca.
Części zamienne Bosch do układu oczyszczania spalin
- Moduł dozujący 3.x
- Zasobnik wraz z grzałką i czujnikiem poziomu
- Pompa tłocząca 5.x
- Zawory dozujące chłodzone powietrzem lub cieczą
- Czujniki NOx ze sterownikiem
- Szerokopasmowe sondy lambda
- Czujniki cząstek stałych PM
- Czujniki w układzie wydechowym i zasilania powietrzem
Autor: Zbigniew Pilewski, Bosch Autospec nr 2/68
Komentarze