Następnie umieszczamy listwę w tokarce, aby sprawdzić czy nie jest odkształcona i czyścimy jej powierzchnię bardzo drobnym papierem ściernym, aby usunąć naloty rdzy. Jeśli rdza wdarła się głębiej w materiał należy go usunąć przez szlifowanie, co omówimy szerzej w kolejnym artykule.
Sprawdzamy ogranicznik (bolec) i jego mocowanie w rozdzielaczu (zdj.), ponieważ nie mogą tam wystąpić żadne luzy.
Części zamienne
Wszystkie pierścienie teflonowe, o-ringi i uszczelniacze powinny być wymienione w procesie regeneracji. Można posłużyć się gotowym zestawem naprawczym, ale nie zawsze jest to skuteczne. Zdarza się bowiem, że w „takich samych” przekładniach występują na tłoku inne pary pierścienia teflonowego z o-ringiem od tych zwartych w oryginalnym zestawie naprawczym, co spowodować może wstrzymanie pracy. Z tego powodu zaleca się zbudowanie małego zapasu podstawowych typów o-ringów, pierścieni teflonowych i uszczelniaczy – mała inwestycja zamortyzuje się szybko, ponieważ praca będzie przebiegała bez zakłóceń, bez straty czasu i pieniędzy na nagłe przesyłki ekspresowe. Podzespoły należy przechowywać unikając narażania na działanie pyłu, światła i wilgoci, a także dbając o to, aby ich nie pomieszać i nie zgniatać. EMMETEC oferuje kompletny system magazynowy Stand-by (zdj.), w którym każdy element posiada własną szufladkę z naklejką zawierającą indeks produktu oraz jego wymiary. Wygodnym narzędziem do łatwego doboru uszczelniaczy, o-ringów i teflonów jest komplet stożków Z-11000, dzięki któremu rozmiar części określamy błyskawicznie wrzucając ją na odpowiedni stożek i odczytując średnicę.
Bardzo mocno zaleca się stosowanie wysokiej jakości podzespołów, ponieważ różnica cenowa między tanim uszczelniaczem, a jakościowym, nie jest istotna, jeśli na szali położymy stracony czas, dodatkowe koszty transportu i niezadowolenie wracającego z reklamacją klienta. W rzeczywistości przy regeneracji zalecamy używanie najlepszych komponentów, lepszych nawet od oryginałów, które projektowane są do prostszego uszczelniania nowych przekładni.
Składanie
Ściskamy nieco przy pomocy prasy hydraulicznej mocowanie przegubów drążków kierowniczych, aby zredukować luz.
Usuwamy 4 stare pierścienie teflonowe z rozdzielacza (zdj.) przy pomocy specjalnych wykałaczek Z-20001 lub Z-20007; nigdy nie wolno używać do tego celu śrubokręta, ponieważ grozi to bezpowrotnym uszkodzeniem rowków, w których osadzone są teflony.
Zakładamy nowe pierścienie.
Jako że teflony nie są elastyczne, aby je prawidłowo założyć musimy użyć tulei kalibrujących typu Z-09060 / Z-09062. Jeśli zbytnio rozciągniemy teflon i odkształcona jest jego średnica zewnętrzna (co zdarza się prawie zawsze), musimy go ścisnąć tuleją montażową typu Z-09050 / Z-09064 jak pokazano na zdjęciu i pozostawić na około 10 minut.
Następnie wymieniamy w ten sam sposób o-ring i teflon na tłoku.
Teflon może być bardzo delikatnie założony ręcznie, ale aby nadać mu pierwotną średnicę zewnętrzną należy skalibrować go właściwą tuleją (zdj.).
Jeśli wcześniej odłączaliśmy, to teraz musimy zamontować z powrotem stalowe przewody olejowe łączące komorę rozdzielacza z obudową przekładni, wymieniając przy okazji miedziane podkładki i zwracając uwagę na prawidłowe położenie przewodów.
Wprowadzamy listwę zębatą do obudowy upewniając się dwukrotnie czy tłok zapewnia odpowiednie tarcie: jeśli jest zbyt słabe, pierścień teflonowy nie zapewnia właściwego oddzielanie komór; jeśli tarcie jest zbyt duże, średnica pierścienia przekracza właściwy rozmiar i skręcanie będzie wymagało używania zbyt dużej siły. Sięgamy więc do naszych zapasów części i dobieramy nieco mniejszy pierścień.
Jeśli tuleja z rozdzielacza nie nosi znamion zużycia możemy użyć ją ponownie (zdj.) używając miękkiego młotka i odpowiednio ukształtowanego wałka teflonowego. W przeciwnym razie tuleję należy wymienić.
Zakładamy nowe uszczelniacze na rozdzielacz. Montujemy także łożysko, uderzając metalowym cylindrem tylko zewnętrzny jego pierścień (zdj.)
Komentarze