5 kroków do czystego układu chłodzenia

, 12 grudnia 2018, 13:54

Dokładne i regularne płukanie jest jednym z najważniejszych kroków konserwacji układów chłodzenia. Zanieczyszczenia, dostające się do układu chłodzenia np. wskutek użycia niedozwolonej masy uszczelniającej, w dłuższym okresie zmniejszają wydajność chłodzenia i mogą doprowadzić do przedwczesnego uszkodzenia mechanicznego uszczelnienia pompy wody.

Poza tym prawidłowe płukanie układu chłodzenia jest podstawą wysokiej trwałości silnika. Należy je wykonywać najpóźniej przy wymianie pompy wody w celu usunięcia cząstek stałych, które mogą powstać z korozji lub osadów kamienia.

Hamburski producent MEYLE ma teraz rozwiązanie, które pomoże warsztatom w wykonywaniu tego zadania. Jest to narzędzie, które firma oferuje we współpracy z partnerem produkującym narzędzia – HAZET. Korzystając z rozwiązania można czyścić układ chłodzenia przy użyciu wody i sprężonego powietrza – bez użycia agresywnych środków chemicznych i czyszczących.

MEYLE wyjaśnia na przykładzie, w jaki sposób można wyczyścić układ chłodzenia silnika w pięciu prostych krokach.

Krok 1: Przygotowanie

W chwili rozpoczęcia pracy silnik musi być całkowicie ostygnięty. Następnie należy spuścić stary płyn chłodzący oraz wyczyścić, a w razie silnego zabrudzenia wymienić zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego. Ze względów środowiskowych ważne jest prawidłowe usuwanie wyciekającego płynu.

Krok 2: Płukanie chłodnicy

Usunąć górny i dolny wąż z chłodnicy. Dolny wąż chłodnicy należy dokładnie płukać od dołu do góry za pomocą narzędzia MEYLE przez około dwie minuty przy zamkniętej pokrywie chłodnicy. Krótkie pulsujące uderzenia powietrza do systemu zwiększają skuteczność płukania. Następnie można wypłukać górny wąż chłodnicy od góry do dołu, aż woda wypływająca będzie czysta, a osady zostaną usunięte.

Krok 3: Płukanie bloku silnika

Następnie należy usunąć węże chłodnicy. Za pomocą urządzenia do płukania układów chłodzenia MEYLE należy mocno przepłukać górny wąż chłodnicy, aż wypływająca woda będzie czysta, a osady zostaną usunięte. Również podczas wykonywania tego kroku krótkie pulsujące uderzenia powietrza zwiększają skuteczność płukania.

MEYLE radzi: Jeśli termostat blokuje prawidłowe płukanie, należy go usunąć na czas płukania. Dlatego MEYLE zaleca, aby przy okazji wymienić cały termostat.

Krok 4: Płukanie wymiennika ciepła

Również obwód prowadzący do wymiennika ciepła należy przepłukać – jeśli to możliwe – aż wypływająca woda będzie czysta. Ogólna zasada: Płukanie chłodnicy, bloku silnika i wymiennika ciepła usuwa z układu chłodzenia osady pochodzące z korozji, kamienia i resztek silikonowych uszczelniaczy. Mogą one gromadzić się przez lata i trwale wpływać na funkcjonowanie systemu.

Krok 5: Wlewanie płynu do układu

Końcowym krokiem jest zamontowanie wszystkich węży, zaworu spustowego i termostatu. Należy również sprawdzić, czy przywrócone zostały wszystkie niezbędne połączenia. Następnie układ chłodzenia można ponownie napełnić płynem chłodzącym zaleconym przez producenta. Proporcję zmieszania należy sprawdzić np. za pomocą refraktometru. Następnie układ należy prawidłowo odpowietrzyć. Końcowa kontrola gwarantuje szczelność.

 

Wszystkie kroki można również prześledzić na kanale MEYLE TV na YouTube w krótkim filmie instruktażowym. Pokazuje on przykładowo, w jaki sposób można bezpiecznie przeprowadzić czyszczenie układu chłodzenia silnika za pomocą urządzenia do płukania układów chłodzenia MEYLE. Dzięki temu wszystkie elementy obwodu płukania, takie jak pompa wody, są trwałe i niezawodnie.

Uwaga:
Montażem i demontażem musi zawsze zajmować się odpowiednio przeszkolony i wykwalifikowany personel. Należy postępować dokładnie zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Firma MEYLE AG nie ponosi odpowiedzialności w razie naśladowania czynności przedstawionych w filmie.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!