Diagnostyka układu klimatyzacji wyposażonego w kompresor o zmiennej pojemności

18 sierpnia 2010, 0:00

Jeżeli dokonamy umownego podziału warsztatów zajmujących się klimatyzacją samochodową na specjalistów – naprawiających układy oraz na niewykwalifikowane warsztaty – dokonujące tylko szybkiej obsługi, to tych drugich znacznie przybyło w ostatnich latach i jest ich obecnie znacznie więcej niż pierwszych. Przyczyniła się do tego dostępność stacji klimatyzacji (przeważnie w pełni automatycznych), które ułatwiają obsługę układu klimatyzacji. Faktem jest, że aby dokonać okresowej obsługi-przeglądu układu klimatyzacji dogłębna znajomość tematu nie jest potrzebna, ale podstawy są jak najbardziej wskazane ponieważ pomagają uniknąć błędnych wniosków i oszczędzić cenny czas każdego warsztatowca i portfel klienta.

Jeśli klient odwiedzi warsztat w „problematycznym” okresie, np. październik-kwiecień, kiedy temperatury mogą nie przekraczać 15 stopni C, klimatyzacja nie do końca jest w stanie pokazać skuteczność swojej pracy: Układ klimatyzacji może albo nie być dostatecznie napełniony, albo po prostu może nie podjąć pracy – zwłaszcza w przypadku kiedy mamy do czynienia ze sprężarką o zmiennej pojemności (Rys. 1). W takich przypadkach obserwacja zmiany ciśnień na manometrach oraz pomiar temperatury w wylotach powietrza mogą nam nie dać informacji o poprawności pracy układu nawet jeśli jest napełniony dostateczną ilością czynnika.

Warsztat nie posiadający dostatecznej wiedzy na temat zasady działania układu klimatyzacji, a w szczególności kompresora o zmiennej pojemności może dojść do wniosku, że układ nie działa i zaczyna szukać przyczyny niedomagania lub odsyła klienta do tzw. specjalisty od klimatyzacji. Trzeba natomiast wiedzieć, że kompresor o zmiennej pojemności to coraz chętniej stosowane rozwiązanie przez producentów samochodów, gdyż umożliwia wykorzystanie dyszy dławiacej zamiast zaworu rozpreżnego, co jest tańszym i mniej awaryjnym rozwiązaniem. Dodatkowo kompresor pozbawiony jest sprzęgła elektromagnetycznego, a co za tym idzie pracuje w sposób ciagły, zawsze kiedy silnik samochodu jest załączony. To daje wyobrażenie jak ważna jest obecność czynnika chłodzącego oraz oleju w układzie i jakie konsekwencje niesie za sobą ich brak.

Możemy powiedzieć, że w układach ze sprężarką o zmiennej pojemności, pomimo właściwej ilości czynnika, efekty pracy systemu mogą być niewidoczne na wskazaniach manometrów gdy temperatura otoczenia nie jest wystarczająco wysoka, aby sterownik sterujący pracą komresora zmienił pojemność skokową kompresora.

Jeśli po właściwym napełnieniu układu klimatyzacji i zadaniu odpowiednich parametrów pracy układu nie widać dostatecznych efektów w postaci wyraźnie różnych ciśnień na manometrach LP i HP, jedynym sposobem jest wymuszone sterowanie kompresorem, a co za tym idzie wymuszenie pracy układu niezależnie od panujących warunków zewnętrznych.

Urządzenie, które daje możliwość sterowania pracą kompresora to moduł VDC firmy TEXA (Rys. 2). Pozwala ono praktycznie w stu procentach wykluczyć lub potwierdzić sprawność kompresora i ocenić czy sygnał sterujący ze sterownika dociera do kompresora.

Interfejs VDC może współpracować z modelami stacji TEXA KONFORT 2009. (K610E, K650E, K610E Bus, K670E)

FUNKCJE MODUŁU VDC
– Kontrola sygnału elektrycznego
– Kontrola sygnału z ECU
– Kontrola przeciw-przeciążeniowa
– Możliwość płynnego sterowania kompresorem przy użyciu stacji klimatyzacji

Moduł VDC zasilany jest bezpośrednio z akumulatora samochodowego i sterowany ze stacji klimatyzacji Konfort seria 600 Evolution Texa. Rysunek 3 obrazuje sposób podpięcia modułu VDC.

Po odpięciu przewodów sterujących z kompresora i podpięciu do VDC otrzymujemy informację czy sygnał PWM wychodzi ze sterownika. Po podpięciu VDC do kompresora sygnał w stosunku 1:1 przekazywany jest ze sterownika na zawór elektromagnetyczny kompresora.

Zawór elektromagnetyczny, w który wyposażony jest każdy kompresor o zmiennej pojemności, to element sterujący jego pojemnością skokową za pomocą sygnału PWM otrzymywanego ze sterownika samochodowego (Sygnał który przekazywany jest na elektrozawór zależny jest od informacji płynących z czujników temperatury wewnętrznej kabiny oraz nastawień użytkownika).

W przypadku podpięcia VDC za pomocą panelu sterowania stacji klimatyzacji Texa można praktycznie dowolnie sterować pojemnością skokową kompresora poprzez modulacje sygnału PWM. Poprzez obserwację zmian wysokiego i niskiego ciśnienia na manometrach mechanik widzi, jaki wpływ ma zmiana zadanej wielkości PWM na ciśnienia w układzie oraz temperaturę wylotową powietrza.

Opisywany moduł VDC może posłużyć nie tylko specjalistom od klimatyzacji ale dzięki swojej prostocie działania i obsługi również warsztatom niewyspecjalizowanym.

Materiały dostarczyła firma TEXA
 

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Mercedes-Benz zatwierdza i rekomenduje stację Konfort 770S
Mercedes-Benz zatwierdza i rekomenduje stację Konfort 770S

Texa poinformowała, że Mercedes-Benz udzielił homologacji oraz rekomenduje swoim autoryzowanym dystrybutorom stację obsługi układów klimatyzacji Konfort 770S. Urządzenie na czynnik R1234yf zostało zaprojektowane zgodnie z normami niemieckich producentów pojazdów oraz układów klimatyzacji. Stacja otrzymała homologację TÜV Rheinland, międzynarodowej jednostki certyfikującej. Rekomendacja firmy Mercedes-Benz, została przyznana ze względu na jakość produktu, a takżę zdolności dystrybucji i […]

Układ klimatyzacji strefowej Denso dla większych oszczędności
Układ klimatyzacji strefowej Denso dla większych oszczędności

Firma Denso opracowała układ klimatyzacji strefowej, umożliwiający kontrolę temperatury oddzielnie w strefie kierowcy, pasażera oraz tylnej kanapy. Rozwiązanie to obniża koszty użytkowania klimatyzacji w samochodzie, jednocześnie gabaryty modułu HVAC są podobne do standardowych układów klimatyzacji. – „Dzięki opracowanemu przez Denso rozwiązaniu będzie można uniknąć schładzania lub ogrzewania stref, w których nikt nie przebywa, zaś temperatury […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 19 stycznia 2012, 9:13 0 0

Niby wszytsko ok ale brakuje w tym cudownym urządzeniu końcówek które zapewniały by prawidłową polaryzację. Podłaczenie odwrotniezasilania w wielu przypadkach uszkodzi zawór

Odpowiedz

Anonim, 27 kwietnia 2012, 12:37 0 0

"plus i minus to jedyne co widzę....."

Odpowiedz

Seba, 2 listopada 2023, 15:41 0 0

Gdzie można kupić tester sprężarek klimy Texa

Odpowiedz