Firma Denso opracowała układ klimatyzacji strefowej, umożliwiający kontrolę temperatury oddzielnie w strefie kierowcy, pasażera oraz tylnej kanapy. Rozwiązanie to obniża koszty użytkowania klimatyzacji w samochodzie, jednocześnie gabaryty modułu HVAC są podobne do standardowych układów klimatyzacji.
– „Dzięki opracowanemu przez Denso rozwiązaniu będzie można uniknąć schładzania lub ogrzewania stref, w których nikt nie przebywa, zaś temperatury w poszczególnych strefach mogą być regulowane w sposób niezależny, w zależności od preferencji siedzących tam osób.” – mówi Akio Shikamura, dyrektor naczelny grupy Denso Thermal Systems Business Group – „Gdy samochodem podróżuje jedynie kierowca i układ klimatyzacji obsługuje tylko jego strefę, to średnie roczne zużycie energii potrzebnej do obsługi układu klimatyzacji maleje o 20 proc., co oczywiście przekłada się również na obniżenie zużycia paliwa.” – dodał.
Mając na uwadze konieczność dostosowania układu do ograniczonej przestrzeni wewnątrz pojazdu, Denso zaprojektowało nowy, wewnętrzny moduł ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC) o gabarytach podobnych do standardowych układów klimatyzacji.
By niezależnie kontrolować temperaturę we wszystkich obsługiwanych strefach wewnętrzną strukturę modułu podzielono na 5 przedziałów, każdy z nich podłączony do innych nawiewów: pierwszy do nawiewów w okolicy tablicy rozdzielczej i szyby przedniej od strony kierowcy, drugi do nawiewu przy nogach kierowcy, trzeci do nawiewów z przodu i przy szybie przedniej od strony fotela pasażera, czwarty do nawiewy na nogi pasażera, a piąty do nawiewów na tylną kanapę.
Podczas pracy w trybie ogrzewania układ klimatyzacji pobiera znaczne ilości suchego powietrza z zewnątrz pojazdu. Wentyluje jego wnętrze i zapobiega skraplaniu pary wodnej na szybach. We wcześniejszych układach, podczas pobierania powietrza zewnętrznego, całe nagrzane powietrze z wnętrza samochodu było odprowadzane na zewnątrz. W nowym układzie powietrze z zewnątrz jest dostarczane tylko do nawiewów na tablicy przyrządów i pod przednią szybą od strony kierowcy i pasażera. Dzięki takiemu rozwiązaniu utrata nagrzanego powietrza z wnętrza kabiny jest o połowę mniejsza, co przekłada się na zmniejszenie ilości energii niezbędnej do funkcjonowania układu.
Nowy układ klimatyzacji został wprowadzony na rynek na początku bieżącego roku.
Komentarze