Układ klimatyzacji strefowej Denso dla większych oszczędności

18 maja 2012, 12:21

Firma Denso opracowała układ klimatyzacji strefowej, umożliwiający kontrolę temperatury oddzielnie w strefie kierowcy, pasażera oraz tylnej kanapy. Rozwiązanie to obniża koszty użytkowania klimatyzacji w samochodzie, jednocześnie gabaryty modułu HVAC są podobne do standardowych układów klimatyzacji.

Moduł HVAC dla układu klimatyzacji– „Dzięki opracowanemu przez Denso rozwiązaniu będzie można uniknąć schładzania lub ogrzewania stref, w których nikt nie przebywa, zaś temperatury w poszczególnych strefach mogą być regulowane w sposób niezależny, w zależności od preferencji siedzących tam osób.” – mówi Akio Shikamura, dyrektor naczelny grupy Denso Thermal Systems Business Group – „Gdy samochodem podróżuje jedynie kierowca i układ klimatyzacji obsługuje tylko jego strefę, to średnie roczne zużycie energii potrzebnej do obsługi układu klimatyzacji maleje o 20 proc., co oczywiście przekłada się również na obniżenie zużycia paliwa.” – dodał.

Mając na uwadze konieczność dostosowania układu do ograniczonej przestrzeni wewnątrz pojazdu, Denso zaprojektowało nowy, wewnętrzny moduł ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC) o gabarytach podobnych do standardowych układów klimatyzacji.

Wewnętrzna budowa modułu klimatyzacji HVAC dla pojazdu z kierownicą z prawej stronyBy niezależnie kontrolować temperaturę we wszystkich obsługiwanych strefach wewnętrzną strukturę modułu podzielono na 5 przedziałów, każdy z nich podłączony do innych nawiewów: pierwszy do nawiewów w okolicy tablicy rozdzielczej i szyby przedniej od strony kierowcy, drugi do nawiewu przy nogach kierowcy, trzeci do nawiewów z przodu i przy szybie przedniej od strony fotela pasażera, czwarty do nawiewy na nogi pasażera, a piąty do nawiewów na tylną kanapę.

Podczas pracy w trybie ogrzewania układ klimatyzacji pobiera znaczne ilości suchego powietrza z zewnątrz pojazdu. Wentyluje jego wnętrze i zapobiega skraplaniu pary wodnej na szybach. We wcześniejszych układach, podczas pobierania powietrza zewnętrznego, całe nagrzane powietrze z wnętrza samochodu było odprowadzane na zewnątrz. W nowym układzie powietrze z zewnątrz jest dostarczane tylko do nawiewów na tablicy przyrządów i pod przednią szybą od strony kierowcy i pasażera. Dzięki takiemu rozwiązaniu utrata nagrzanego powietrza z wnętrza kabiny jest o połowę mniejsza, co przekłada się na zmniejszenie ilości energii niezbędnej do funkcjonowania układu.

Nowy układ klimatyzacji został wprowadzony na rynek na początku bieżącego roku.

 

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Katalog elementów klimatyzacji wraz z nowościami Nissens
Katalog elementów klimatyzacji wraz z nowościami Nissens

Nissens A/S wydał nową edycję drukowanego katalogu na części do klimatyzacji. Katalog Nissens Climate, Cars and Vans 2012-2013 zawiera szeroką gamę wymienników ciepła, przeznaczonych do aut osobowych i dostawczych tj. chłodnice klimatyzacji (kondensery), parowniki, nagrzewnice, osuszacze klimatyzacji oraz elektrowentylatory chłodnic cieczy i chłodnic klimatyzacji. W katalogu zostały uwzględnione również najnowsze produkty. Przedstawiona na ponad 900 […]

Diagnostyka układu klimatyzacji wyposażonego w kompresor o zmiennej pojemności
Diagnostyka układu klimatyzacji wyposażonego w kompresor o zmiennej pojemności

Jeżeli dokonamy umownego podziału warsztatów zajmujących się klimatyzacją samochodową na specjalistów – naprawiających układy oraz na niewykwalifikowane warsztaty – dokonujące tylko szybkiej obsługi, to tych drugich znacznie przybyło w ostatnich latach i jest ich obecnie znacznie więcej niż pierwszych. Przyczyniła się do tego dostępność stacji klimatyzacji (przeważnie w pełni automatycznych), które ułatwiają obsługę układu klimatyzacji. […]

Unikalny czujnik wizyjny Denso
Unikalny czujnik wizyjny Denso

Denso najmniejszy na świecie czujnik wizyjny działający w najszerszym zakresie temperatur. Urządzenie jest stosowane w systemach LDW (Lane Departure Warning) oraz AHB(Automatic High Beam). Nowy czujnik wizyjny sprawdza się w wysokich temperaturach, zapewniając wyjątkową skuteczność działania w krajach o gorącym klimacie. Aby osiągnąć takie właściwości sensora, Denso opracował algorytm, który w niewielkim stopniu obciąża procesor […]

Bosch wyprodukował 10 milionów rozruszników Start-Stop
Bosch wyprodukował 10 milionów rozruszników Start-Stop

Fabrykę Bosch w Hildesheim opuścił dziesięciomilionowy egzemplarz rozrusznika Start-Stop. W ciągu sześciu lat technologia ta stała się tak popularna, że korzysta z niej co drugi produkowany dziś w Europie Zachodniej pojazd. Oszczędność paliwa – „Już dziś co drugi produkowany w Europie Zachodniej samochód jest wyposażony w układ Start-Stop. W wielu modelach samochodów układ Start-Stop jest […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!