Wymiana rozrządu w silnikach SOFIM 2.4 / 2.5 / 2.8 Diesel

27 maja 2009, 0:00

Na podstawie analizy poszczególnych przypadków stwierdzono, iż awarie występujące w 8 zaworowych silnikach stosowanych w samochodach Fiat, Iveco, Opel, PSA i Renault są najczęściej związanie z nieprawidłowym montażem rolki pośredniej/ napinacza. Przestrzeganie odpowiednich zaleceń montażowych pozwala uniknąć ewentualnych problemów. Poniżej przedstawiamy zagadnienia, na które warto zwrócić szczególną uwagę.

1) Wskazówki do montażu napinacza:

– zawsze usuwaj rdzę i/ lub resztki smaru z wałka/ płyty tylnej przed rozpoczęciem montażu (pomarańczowa strzałka). Nie oczyszczenie ww. elementów doprowadzi do nagromadzenia zanieczyszczeń na spodzie płyty tylnej, co w konsekwencji spowoduje uszkodzenie łożyska ze względu na powstałą niewspółpłaszczyznowość lub niewłaściwy moment dokręcenia,
– instaluj łożysko poprzez wciskanie pierścienia wewnętrznego,
– nigdy nie wciskaj rolki pośredniej na wałek poprzez pierścień zewnętrzny łożyska (patrz rys. 1 i 2), ponieważ przyczyni się to do nieosiowej pracy łożyska a w konsekwencji jego dalszego uszkodzenia. Zluzowaniu może ulec także uszczelnienie łożyska, a co za tym idzie utrata smarowania oraz możliwość dostania się do wnętrza zanieczyszczeń,

 

Niewspółpłaszczyznowość w układzie doprowadzi do kontaktu paska z płytą tylną. W tym przypadku na płycie tylnej pozostanie charakterystyczny ślad po ocieraniu (Rys. 3).

 

– zawsze sprawdzaj luz łożyska na wałku. W przypadku, gdy jest on nadmierny należy wymienić wałek/ płytę tylną.

– dokręcaj śruby zgodnie z zalecanymi przez OE wartościami; jest to bardzo istotne ze względu na określenie obciążenia wstępnego łożyska,
– stosuj odpowiedni klej montażowy, aby zapobiec luzowaniu śruby na skutek wibracji i rozszerzalności cieplnej różnych elementów metalowych (jeżeli śruba ulegnie zluzowaniu, łożysko rozpadnie się) (patrz rys. 6).

Uwaga:
– w przypadku niepoprawnie ułożonego łożyska na zanieczyszczonym wałku stosowanie właściwego momentu dokręcenia nie zapobiegnie uszkodzeniu łożyska,
– napięcie paska wpływa także na osiągi kół pasowych luźnych stosowanych w tym silniku. Używanie dźwiękowego testera napięcia paska STT-1 firmy Gates umożliwia ustawienie odpowiedniego napięcia.

2) Konsekwencje błędnego montażu:

– przemieszczanie się kulek łożyska poza bieżnię, ze względu na niewspółpłaszczyznowość lub niewłaściwy moment obrotowy (Rys. 4),
– nieprawidłowa rotacja pierścieni wewnętrznych łożyska z uwagi na niewłaściwy moment dokręcenia (Rys 5),

 

– za niski moment dokręcenia doprowadzi do rozpadu łożyska (Rys. 6),
– deformacja kulek pod wpływem oddziaływania nadmiernej temperatury, wynikającej ze zbyt dużego momentu dokręcania (Rys. 7),

 

– uszkodzenie uszczelnienia przy montażu, w konsekwencji zniszczony koszyk w łożysku (Rys. 8),
– pozostałości z uszkodzonych elementów w dolnej komorze silnika. Należy usunąć wszelkie zanieczyszczenia z układu napędowego (Rys. 9).

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Montaż paska rozrządu w silnikach GM (Isuzu) 1.7D
Montaż paska rozrządu w silnikach GM (Isuzu) 1.7D

Zastosowanie oraz procedura montażu pasków/ zestawów w silnikach Isuzu 1.7D oznaczonych kodami A17DT, A17DTR, Y17DT, Y17DTH, Y17DTL, Z17DT, Z17DTH, Z17DTR, w dalszym ciągu sprawia wiele kłopotów. W związku z tym pragniemy ponownie omówić to zagadnienie. Niezależnie od tego, że montowano dwa różne napinacze w tym samy silniku, zachowanie właściwej procedury montażowej i ustawiania napięcia w […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!