Montaż paska Stretch Fit™ za pomocą narzędzi instalacyjnych firmy Gates

, 2 września 2008, 0:00

Napięcie pasków wieloklinowych zazwyczaj ustawiane jest za pomocą napinacza. Jednakże ze względu na możliwość oszczędności coraz większa liczba producentów wprowadza na rynek modele samochodów, w których układ napędu paska pomocniczego pozbawiony jest elementów napinających. Jakie są tego konsekwencje dla paska i jego montażu? Jak ustalane jest właściwe napięcie? Firma Gates udziela odpowiedzi na te pytania.

Rozwój napędów paskowych

Wychodząc naprzeciw potrzebom producentów samochodów w zakresie redukcji rozmiarów silników opracowano napędy serpentynowe pozbawione elementów napinających. Względy finansowe dodatkowo umocniły ten trend, gdyż mniejsza liczba komponentów oznacza niższe koszty. Układy napędu paska pomocniczego bez napinacza wymagają zastosowania szczególnego rodzaju paska. Opracowanie nowej konstrukcji stanowiło duże wyzwanie dla producentów części na pierwszy montaż (OE), takich jak Gates, ponieważ musieli stworzyć pasek, który gwarantowałby odpowiednie napięcie bez użycia napinacza. Ponadto, pasek taki musiał być „rozciągliwy”, aby można go było założyć na koła pasowe. W związku z tym inżynierowie firmy Gates opracowali pasek elastyczny o nazwie Stretch Fit™, który jest także oferowany na rynku części zamiennych.

Oferta pasków Stretch Fit™ firmy Gates jest częścią programu pasków wieloklinowych Micro-V® XF dostępnych na rynku wtórnym. Paski Stretch Fit™ wzmacniane są włóknami poliamidowymi, które ze względu na swoje właściwości umożliwiają utrzymanie właściwego napięcia przy efektywnym przenoszeniu mocy przez długi okres eksploatacji układu, a jednocześnie na tyle niskiego, aby montaż paska był prosty i nie powodował uszkodzenia komponentów.

Narzędzia instalacyjne
Ze względu na nazwę paska wiele osób mylnie uważa, że pasek ten można rozciągnąć i instalować ręcznie. W rzeczywistości pasek Stretch Fit™, jak każdy inny pasek elastyczny, musi być montowany przy użyciu odpowiednich narzędzi. W przeciwnym wypadku może ulec uszkodzeniu. Obecnie firma Gates oferuje dwa narzędzia uniwersalne: SFT001 i SFT003, dzięki którym możliwa jest obsługa ponad 80% zastosowań dostępnych na rynku. Narzędzia te dostarczane są w solidnym, plastikowym oraz odpornym na uderzenia pudełku. Ze względu na zróżnicowaną konstrukcję kół pasowych zestawy obejmują trzy bolce stabilizujące o różnej długości. Do instalacji potrzebny jest tylko jeden z nich, a niekiedy żaden. Wskazówki dotyczące zastosowania konkretnego bolca znajdują się w instrukcji montażowej dostarczanej z każdym paskiem Stretch Fit™.

Uniwersalne narzędzia wielokrotnego użytku
Większość dostępnych dotychczas narzędzi na rynku jest przeznaczona do konkretnego typu silnika. Są one trudne w obsłudze i ze względu na małą trwałość w większości przypadków wykorzystywane jedynie jednorazowo. Firma Gates proponuje użytkownikom bardziej efektywne i przyjazne rozwiązanie, które umożliwia właściwą instalację paska. Ponieważ narzędzia montażowe Gates to produkty wielorazowego użytku, sprzedawane są osobno bez paska. Pudełko każdego paska Stretch Fit™ zawiera informacje dotyczące zalecanego narzędzia instalacyjnego.

Szczegółowe instrukcje montażu
Firma Gates opracowała specjalne instrukcje montażowe dla każdego paska wieloklinowego Stretch Fit™. Instrukcje te umieszczone są na wewnętrznej stronie opakowania i określają właściwe narzędzie montażowe Stretch Fit™. Identyfikacja właściwego narzędzia znajduje się również na zewnętrznej stronie opakowania oraz w różnych katalogach firmy Gates.

Wymiana pasa Stretch Fit™

1. Na wewnętrznej stronie pudełka paska sprawdź, które z narzędzi instalacyjnych należy użyć w danym zastosowaniu oraz ewentualną konieczność użycia śruby stabilizującej narzędzie na kole pasowym. Jeśli użycie śruby jest niezbędne, podane jest także jej umiejscowienie (pozycja A, B lub C).

 

 

2. Przed przystąpieniem do montażu paska dopasuj narzędzie. Wkręć śrubę aż zostanie dociśnięta do koła pasowego, nie pozostawiając wolnego miejsca między narzędziem a kołem.

 

 

3. Załóż pasek Stretch Fit™ na koła pasowe.

 

 

4. Umieść narzędzie między kołem pasowym a paskiem, mocno je przytrzymując.

 

 

5. Za pomocą odpowiedniego klucza (wskazanego w instrukcji montażu) obracaj kołem pasowym, w dalszym ciągu przytrzymując narzędzie.

 

 

6. Podczas obrotu upewnij się, czy zęby pasa nie wychodzą na zewnątrz. Zewnętrzna strona paska powinna być skierowana w Twoim kierunku.

 

 

7. Obracaj koło, aż będzie można wyjąć narzędzie.

 

 

8. Sprawdź, czy pasek jest we właściwej pozycji, ze wszystkimi zębami w rowkach koła pasowego.

9. Jeżeli nie wszystkie zęby znajdują się w rowkach koła pasowego, dalej obracaj koło, lekko przyciskając kciukiem krawędź pasa. Pasek samoczynnie przyjmie właściwe położenie.

 

 

 

Materiał: firma Gates

Dowiedz się więcej

Montaż paska rozrządu w silnikach GM (Isuzu) 1.7D
Montaż paska rozrządu w silnikach GM (Isuzu) 1.7D

Zastosowanie oraz procedura montażu pasków/ zestawów w silnikach Isuzu 1.7D oznaczonych kodami A17DT, A17DTR, Y17DT, Y17DTH, Y17DTL, Z17DT, Z17DTH, Z17DTR, w dalszym ciągu sprawia wiele kłopotów. W związku z tym pragniemy ponownie omówić to zagadnienie. Niezależnie od tego, że montowano dwa różne napinacze w tym samy silniku, zachowanie właściwej procedury montażowej i ustawiania napięcia w […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 1 marca 2009, 0:00 0 0

to już automatycznych napinaczy nie będą montować?

Odpowiedz