Elektryczny hamulec postojowy EPB – oryginał czy podróbka, jak rozpoznać?

8 listopada 2016, 12:50

W zakresie komfortu i bezpieczeństwa elektryczny hamulec postojowy posiada szereg istotnych zalet w porównaniu do tradycyjnego linkowego hamulca ręcznego. Brak dźwigni hamulca ręcznego daje więcej miejsca oraz większą swobodę przy projektowaniu konsoli środkowej. Ze względu na ich coraz powszechniejsze stosowanie w ciężkich pojazdach oraz SUVach, wymagania bezpieczeństwa stawiane tym systemom są coraz wyższe.

By temu sprostać TRW udoskonala swoje rozwiązania, jako przykład może posłużyć tu udoskonalona koncepcja przekładni elementu uruchamiającego. Na rynku wciąż pojawiają się podróbki, które na pierwszy rzut oka są nie do odróżnienia. W ich przypadku nie można być pewnym, że sprostają wymaganym obciążeniom równie niezawodnie, jak markowe części TRW.

W czym rzecz: Testy zacisku hamulcowego TRW

Optymalna siła hamowania we wszystkich warunkach, asystent ruszania pod górę lub asystent hamowania awaryjnego, w przypadku którego pojazd może zostać wyhamowany w kontrolowany sposób z użyciem EPB. To tylko kilka zalet, które pokazują przewagę elektrycznego hamulca postojowego nad tradycyjny hamulcem ręcznym. By było to możliwe, wszystkie materiały i komponenty EPB muszą być w stanie sprostać bardzo dużym obciążeniom. Dlatego elektryczne hamulce postojowe są poddawane bardzo dokładnym kontrolom i testom. Na specjalnych stanowiskach testowych testuje się m. in. siłę zamykającą, którą muszą wytrzymać zaciski hamulcowe.

Rozpoznawanie podróbek za pomocą aplikacji TRW Part Finder

Za pomocą aplikacji TRW Part Finder można w łatwy sposób sprawdzić czy posiadane części zamienne TRW są oryginalne. Na opakowaniu produktu TRW nadrukowany jest specjalny kod QR. Ten tak zwany kod MAPP pozwala na sprawdzenie w czasie rzeczywistym oryginalności części zamiennej. MAPP to skrót od "Manufacturers against Product Piracy" i jest to inicjatywa znanych dostawców części mająca na celu walkę z podróbkami produktów. To bardzo proste: Wystarczy pobrać aplikację pod adresem www.trwaftermarket.com lub wykorzystując kod QR, zeskanować kod MAPP na opakowaniu części zamiennej TRW i sprawdzić jej oryginalność.

Czy dana część jest oryginalna można również stwierdzić sprawdzając kilka innych szczegółów. W przypadku zacisku hamulcowego o numerze części BHN357E da się zauważyć różnice pomiędzy oryginalnym hamulcem postojowym TRW a zamiennikiem.

Oryginalna część zamienna TRW posiada kod QR lub kod kreskowy, jak w przypadku pokazanego tu elementu uruchamiającego. Na podstawie tych kodów można zidentyfikować każdy komponent i sprawdzić jego pochodzenie. Dzięki temu można mieć pewność, że w produktach TRW są zamontowane wyłącznie komponenty o sprawdzonej jakości.

Podróbki nie posiadają kodów pozwalających na identyfikację poszczególnych komponentów. Nie można tym samym ustalić ich pochodzenia. Ponadto nie mają one osłony na gnieździe wtykowym elektrycznego hamulca postojowego. Wskutek utlenieniu styków mogą one mieć gorszą przewodność.

Parametry wewnętrzne mają znaczenie: typy przekładni elektrycznego hamulca postojowego

Nawet jeżeli elementy uruchamiające z zewnątrz wyglądają tak samo, w ich wnętrzu może kryć się zupełnie coś innego. Elektryczne hamulce postojowe TRW najnowszej generacji posiadają elementy uruchamiające wyposażone w wysokiej jakości przekładnie planetarne. Dzięki temu w przypadku dużych i ciężkich pojazdów można być pewnym, że przekładnia zagwarantuje wymaganą siłę zamykającą, by niezawodnie zatrzymać pojazd również na wzniesieniu. W przypadku podróbek trudno stwierdzić, czy także są wyposażone w przekładnię planetarną. Może znajdować się w nich tańsze rozwiązanie w postaci przekładni wahliwej. Ten rodzaj przekładni ze względu na swoją konstrukcję zapewnia mniejsze siły zamykające. Testy porównawcze wykazały ponadto, że podróbki nie gwarantują sił zamykających wymaganych przez producentów pojazdów.

Dowiedz się więcej

Dwuczęściowe tarcze hamulcowe
Dwuczęściowe tarcze hamulcowe

Firma TRW rozszerzyła swój asortyment o dwuczęściowe tarcze hamulcowe (Semi Compound Discs). Nawet jeżeli kierowca skupia się dzisiaj raczej na napędach hybrydowych, reflektorach LED lub cyfrowych deskach rozdzielczych, to tak naprawdę inne, pozornie nieskomplikowane elementy decydują o bezpieczeństwie pasażerów w sytuacjach zagrożenia. Do tych części zalicza się między innymi tarcza hamulcowa. Wymagania wobec tarczy hamulcowej […]

Motocyklowe klocki hamulcowe TRW-Lucas
Motocyklowe klocki hamulcowe TRW-Lucas

Nowoczesne układy hamulcowe są dziś skuteczne jak nigdy dotąd. Dlatego wszystkie komponenty układu muszą współgrać ze sobą w precyzyjny i niezawodny sposób. Szczególnej uwagi wymagają klocki do hamulców tarczowych, które powinny zostać właściwie dobrane nie tylko do pojazdu ale i sposobu użytkowania motocykla. Klocki spiekane TRW-Lucas – najwyższa skuteczność W pełni metaliczne klocki hamulcowe dzięki […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Matic, 10 listopada 2016, 10:46 1 0

Przecież TRW przez X czasu "tłukło" (wykorzystywało) przekładnię wahliwą.
Dopiero ostatnie rozwiązanie jest z planetarną.
Co mają sobie pomyśleć po tym artykule właściciele samochodów z wcześniejszym rozwiązaniem?

Odpowiedz

szumek, 27 listopada 2016, 8:04 0 0

a nikt nie wspomniał że po dłuższej eksploatacji, zamontowany silnik na korpusie zacisku szczególnie w grupie Vag, traci szczelność i woda, pyły,błoto potrafią zatrzymać zacisk(zblokować) Przyczyną jest aluminiowy korpus, oring uszczelniający i obudowa plastikowa silnika.Aluminium utlenia się i puchnie i rozpiera korpus plastikowy silnika, co powoduje pęknięcie obudowy silnika. Dalej już wiadomo...

Odpowiedz