Na podstawie analizy zgromadzonych danych firma Gates określiła najczęstsze przyczyny przedwczesnych awarii pomp wodnych występujące w samochodach osobowych na terenie Europy.
Jeden z największych producentów pasków i napinaczy na świecie, a także firma projektująca i dostarczająca układy napędowe na pierwszy montaż, firma Gates stwierdziła, iż najczęstszą przyczyną problemów są błędy montażowe:
- Praca na sucho / sprawdzanie przed montażem, czy wirnik pompy wodnej porusza się swobodnie
- Użycie niewłaściwych uszczelek / uszczelnień lub uszczelniaczy
- Nieodpowiednie / zanieczyszczone chłodziwo
- Montaż zużytych / wadliwych części
Zrozumienie przyczyn awarii pomp wodnych jest kluczowe dla zwiększenia żywotności układu napędowego i jego poszczególnych części. Z tego względu firma Gates gromadzi tak duże ilości danych serwisowych.
Dostęp do rzetelnych informacji technicznych jest kluczowy dla zmniejszenia liczby reklamacji, podniesienia wydajności pracy w warsztacie oraz zwiększenia poziomu satysfakcji klienta.
Więcej informacji w strefie GatesTechZone (www.GatesTechZone.com).

Nigdy nie wolno obracać / sprawdzać na sucho, czy wirnik pompy wodnej porusza się swobodnie — nawet przez kilka sekund. Praca na sucho może trwale uszkodzić wewnętrzną izolację pompy i spowodować wyciek. Po uzupełnieniu poziomu chłodziwa w układzie należy kilkukrotnie obrócić ręką kołem pasowym. Tym samym niewielka ilość płynu chłodzącego nasmaruje uszczelnienie mechaniczne pompy przed uruchomieniem silnika.
Uwaga: aby sprawdzić działanie pompy przed montażem, należy umieścić ją w zbiorniku wypełnionym odpowiednim chłodziwem.
Dopiero wtedy można wykonać próbę, nie narażając pompy wodnej na uszkodzenie!
Użycie niewłaściwych uszczelek / uszczelnień

Użycie uszczelniacza jest dopuszczalne wyłącznie, gdy jest zalecane przez producenta. Niewłaściwe użycie może przysporzyć problemów z właściwym osadzeniem pompy wodnej lub spowodować uszkodzenie jej uszczelnienia. Jeśli producent zaleca użycie środka uszczelniającego, należy nałożyć równomiernie niewielką ilość wokół kanałów przepływu chłodziwa (otworów montażowych) po stronie wirnika pompy. Nadmierna ilość uszczelniacza jest niebezpieczna, ponieważ jego nadmiar może dostać się do płynu chłodzącego.

Uwaga: różne uszczelniacze mają różny czas schnięcia. Należy zawsze przestrzegać zaleceń producenta środka uszczelniającego oraz producenta pompy wodnej.

Przed zainstalowaniem nowej pompy wodnej należy opróżnić i przepłukać cały układ chłodzenia przy użyciu odpowiedniego urządzenia.
Uwaga: Współczesne układy chłodzenia są skomplikowane, złożone z różnych materiałów i dla ochrony przed rdzą i korozją wymagają płynów chłodzących o odpowiednim składzie. Z tego względu tak ważne jest znaczenie chłodziw zatwierdzonych przez producenta danego pojazdu. Należy zawsze używać płynu chłodzącego zalecanego przez producenta.

Uwaga: należy postępować zgodnie z zalecaną procedurą montażu pompy wodnej oraz zaleceniami producenta zestawu z uwzględnieniem ustawienia odpowiedniego napięcia paska i momentu obrotowego.
W przypadku nowej pompy niewielkie sączenie z otworu drenażowego jest zjawiskiem normalnym w okresie docierania. Nie jest to więc powód do niepokoju. Kiedy uszczelnienie mechaniczne się ułoży, sączenie ustanie. Dłuższe sączenie albo duży wyciek płynu chłodzącego wokół otworu drenażowego są oznaką awarii pompy wodnej.
Komentarze