Przyczyną nieprawidłowego wskazania zawartości paliwa w baku może być zerwanie kabla wskutek defektu układu odpowietrzania zbiornika paliwa. Prezentujemy instrukcję diagnozy i naprawy na przykładzie pojazdów marki Volvo.
Objawami usterki, wskazywanymi przez klienta warsztatu mogą być: nieprawidłowe wskazanie zawartości zbiornika paliwa i głośne syczenie przy otwieraniu wlewu paliwa. Wskazuje to na zerwany kabel modułu doprowadzania paliwa.
W razie defektu w układzie odpowietrzania zbiornika paliwa w zbiorniku może być wytwarzane wysokie podciśnienie. To z kolei może powodować nadmierny skurcz zbiornika paliwa. Moduł doprowadzania paliwa składa się z pokrywy kołnierza i zbiornika z czujnikiem poziomu paliwa i pompą paliwową. Dzięki dwuczęściowej konstrukcji moduł doprowadzania paliwa potrafi kompensować zmiany wielkości zbiornika paliwa w określonym zakresie (rys. 1).
Jeżeli jednak np. wskutek mrozu, podciśnienie staje się zbyt wysokie i zbiornik paliwa ulega silnemu skurczeniu, może dojść do zerwania kabli czujnika poziomu paliwa (rys. 2).
Układ odpowietrzania zbiornika paliwa (tło techniczne)
Układ odpowietrzania zbiornika paliwa uniemożliwia przedostawanie się szkodliwych węglowodorów do otoczenia, dzięki wiązaniu par paliwa (7) w filtrze węglowym (AKF). Układ odpowietrzania zbiornika paliwa nazywany jest w związku z tym często systemem filtracji węglowej lub inaczej określany skrótem AKF. Zbiornik filtra węglowego jest w określonych sytuacjach płukany świeżym powietrzem przez otwierający się zawór odcinający filtra węglowego (8).
Nagromadzone węglowodory są w kontrolowany sposób doprowadzane do komory spalania przez zawór regenerujący (4).
Układ odpowietrzania zbiornika paliwa wentyluje poza tym zbiornik paliwa, gdy powstaje w nim podciśnienie np. w miarę pobierania paliwa czy przy niskich temperaturach zewnętrznych.
Możliwe przyczyny zakłóceń w układzie odpowietrzania zbiornika paliwa to:
- uszkodzone zawory elektromagnetyczne
- niedrożny filtr węglowy
- niedrożny zawór wentylacyjny w pokrywie wlewu paliwa (1)
- załamane lub niedrożne przewody
Komentarze