Czy warto stosować olej o niższej lepkości na zimę?

22 grudnia 2015, 10:03

Mit czy uzasadniona techniczne konieczność? Według ekspertów koncernu Total, wymiana oleju przed zimą na taki o niższej lepkości jest całkowicie uzasadniona.

Olej pod wpływem niskich temperatur „gęstnieje” przez co obniża się jego płynność, wzrasta opór wewnętrzny oraz spada pompowalność. Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych (SAE) określiło normy lepkości oleju, widoczne na każdym opakowaniu oleju silnikowego. Norma SAE składa się z dwóch członów xxW-YY. YY – oznacza lepkości „letnie” mierzone w 100°C. Cyfra xx definiuje lepkości zimowe, czyli właściwości niskotemperaturowe oleju. Są to oznaczenia 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W. Ta wielkość opisuje opór w oleju w niskich temperaturach, im mniejsza cyfra, tym mniejszy opór.

Mniejszy opór oznacza, że łatwiej „zakręcić” silnikiem, wpływa na lepszą pompowalność, która wiąże się z szybszym osiągnięciem optymalnego  ciśnienia oleju w czasie uruchamiania silnika w niskich temperaturach.  Dzięki czemu szybciej zostaną przesmarowane wszystkie elementy silnika i będzie on krócej pracował „na sucho”. Według API (Amerykańskiego Instytutu Naftowego) 75% zużycia elementów silnika następuje właśnie podczas rozruchu oraz w chwilach zanim silnik osiągnie optymalną temperaturę pracy.

Lepsza płynność w niskich temperaturach to również duża oszczędność paliwa, ponieważ olej ma mniejsze opory ruchu. Dodatkowo, mniejsza lepkość wiąże się z lepszym przewodnictwem cieplnym oleju, czyli olej nagrzewa się szybciej przez co silnik rozgrzewa się równomierniej.

Badania potwierdziły, że uruchomienie silnika w -20°C na oleju 15W-YY to dwukrotnie dłuższy czas potrzebny na dotarcie oleju do wszystkich jego elementów w porównaniu do oleju 5W-YY. W ciągu tych kilku dodatkowych sekund silnik pracuje „na sucho”. Jego zużycie podczas uruchomienia w -20°C na oleju 15W-YY jest tak szkodliwe dla silnika jak 300 uruchomień w temperaturze +20°C. Konstruktorzy pojazdów, wiedząc o tym, zabraniają stosowania oleju 15W-YY w temperaturach poniżej -15°C. Odpowiednio 10W-YY nie powinien być stosowany poniżej -20°C a olej 5W-YY poniżej -25°C.

Jeżeli stosujemy w silniku olej mineralny o lepkości 15W40 to w warunkach zimowych podczas uruchamiania silnika, narażamy go na podwyższone zużycie, większe obciążenie akumulatora, rozrusznika i większe zużycie paliwa do momentu osiągnięcia optymalnej temperatury silnika. Dlatego jest to uzasadniona konieczność, aby w zimie stosować oleje o niższych lepkościach zimowych, czyli oleje o lepkościach 5W40, 5W30, 0W30 czy 0W40.

Liczba odnosząca się do klasy „letniej” YY w oznaczeniu lepkości xxW-YY powinna być dostosowana do wymagań silnika i temperatury otoczenia. Obecnie większość konstruktorów zaleca stosowanie olejów xxW-30, czy nawet xxW-20. Im nowszy silnik tym bardziej dostosowany jest do niższych lepkości, a one przynoszą wymierne korzyści w postaci mniejszych oporów wewnętrznych. Owocuje to mniejszym zużyciem paliwa i większą sprawnością. Istnieją wyjątki i niektóre silniki wymagają lepkości znacznie wyższych. Dlatego należy zawsze stosować się do zaleceń z instrukcji obsługi pojazdu. Jeżeli konstruktor wpisał, że w temperaturach otoczenia od -30°C do +40°C zaleca lepkość 5W30, to stosowanie oleju 5W40 czy 5W50 nie przyniesie żadnych korzyści, a jedynie zwiększy opory, zużycie paliwa oraz przyczyni się do spadku mocy. Z kolei stosowanie oleju 5W20 czy 0W20 może sprawić, że w rozgrzanym silniku mieć będzie on za niską lepkość i film olejowy, nie będzie wystarczająco wytrzymały oraz chwilowo wzrośnie zużycie silnika.

Oprócz doboru oleju, wg wskazanych przez konstruktora pojazdu lepkości, należy zwrócić uwagę, jaką jego minimalną jakość podaje konstruktor w instrukcji. Lepkość oleju nie określa, czy olej jest odpowiedniej jakości dla danego silnika, czy dostosowany jest do systemów oczyszczania spalin (np. filtra cząstek stałych DPF) i jakie przebiegi pomiędzy wymianami możemy osiągnąć. Służą do tego specyfikacje międzynarodowe jak API, ACEA, ILSAC oraz homologacje konstruktorów VW, Mercedes, BMW, FORD, itd.  Należy dobierać olej według tych wytycznych, szukając odpowiednich zapisów na opakowaniach produktu. Najlepiej stosować olej z wymaganą homologacją konstruktora przez całe życie silnika. W przypadku braku instrukcji obsługi, dobrze jest posłużyć się odpowiednimi programami ze stron www  producentów olejów.

Dowiedz się więcej

Zostań ekspertem TOTAL!
Zostań ekspertem TOTAL!

Koncern Total zachęca do wzięcia udziału w konkursie „Zostań ekspertem Total”. Za pośrednictwem platformy Team Total Pro. Mechanicy i fachowcy, dla których samochody nie kryją żadnych tajemnic mają szansę wygrać spersonalizowane rękawice robocze, kombinezon oraz buty Total. Nagrodą główną jest zestaw profesjonalnych narzędzi.  Ekspertem może zostać każdy specjalista – blacharz, lakiernik, elektryk i elektronik, który […]

Globalne partnerstwo Aston Martin i TOTAL
Globalne partnerstwo Aston Martin i TOTAL

Międzynarodowy koncern energetyczny TOTAL został partnerem producenta luksusowych samochodów sportowych Aston Martin oraz jego zespołu wyścigowego Aston Martin Racing. Firmy podpisały umowę o globalnym partnerstwie. TOTAL zostanie partnerem energetycznym Aston Martin w 2016 i 2017 roku. Do jego zadań będzie należało dostarczenie produktów TOTAL tej luksusowej brytyjskiej marce oraz jej zespołowi wyścigowemu – Aston Martin […]

Przejażdżka klasykiem do wygrania w konkursie Total
Przejażdżka klasykiem do wygrania w konkursie Total

“Silniki maja duszę” to tytuł nowego konkursu firmy Total. Nagrodą główną jest voucher na przejażdżkę jednym z samochodów Muzeum Motoryzacji i Techniki Patryka Mikiciuka. Konkurs wystartował 12 maja na stronie teamtotalpro.pl. Potrwa do 9 czerwca. Zadaniem dla uczestników jest obejrzenie filmu udostępnionego na konkursowym landing page’u, wybór jednego z silników przedstawionych w filmie, a następnie […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

pepe, 23 grudnia 2015, 11:39 2 -5

WYMIANA OLEJU TAK JAK OPON 2x DO ROKU I OBOWIĄZKOWA...
ŻYCZĘ WESOŁYCH ŚWIĄT!!

Odpowiedz

Pawelg, 1 kwietnia 2016, 12:53 6 0

Coś gosciu z pierwszego zdjecia nie celuje gdziw trzeba.... :)

Odpowiedz

rennym, 11 maja 2018, 20:40 0 0

Im niższa lepkość tym lepiej dla silnika zimą, ale w razie wątpliwości warto sprawdzić jaki w ogóle olej pasuje do naszego silnika.

Odpowiedz

koromyslo, 11 maja 2018, 21:14 0 0

No dobra, ale jak sprawdzić? Wiem, że takie informacje znajdują się w instrukcji samochodu, ale ja takiej nie posiadam. Co w takiej sytuacji uczynić?

Odpowiedz

Adam, 16 listopada 2018, 14:35 0 0

witajcie!
po dotarciu 2tyś km nowego autka wlałem 5w30, a auto ma zalecany 5w20! Za tydzień ( 14 tyś km) jade do ASO na pierwszy przegląd gdzie mi na pewno wleją 5w20 :( czy taka zmiana może w czymś zaszkodzić?

Odpowiedz

Mikiusz, 5 grudnia 2018, 13:02 1 -2

Spokojnie, jeżeli wlano olej taki który spełnia normy producenta (A1/A3/A5/C2/C3 i tak dalej) to przejścia na 5w20 w niczym nie zaszkodzi.

Odpowiedz

Henryk, 9 marca 2020, 17:55 2 -1

Po zmianie z 0w20 na 5w30 w zimie musisz się liczyć na krótkich odcinkach z zwiększonym spalaniem paliwa nawet 2 litry na 100 km.
Sprawdzone na silniku 1.5 tfsi.

Odpowiedz