Bezpieczne dokręcanie śrub kół – wskazówki febi bilstein

10 marca 2015, 11:48

Śruby pozostają tradycyjnym sposobem mocowania kół, tarcz hamulcowych oraz piast kół. Chociaż temat ten był wielokrotnie opisywany, a mocowanie kół przy pomocy śrub wydaje się prostą operacją nie wymagająca specjalnej wiedzy i umiejętności, w praktyce warsztatowej często pojawiają się problemy.

Nierzadko lekceważone jest ryzyko wynikające ze zbyt silnego lub słabego dokręcenia kół. Dlatego też w celu maksymalnego wyeliminowania możliwego ryzyka należy przestrzegać kilku zasad.

Co to jest siła naprężająca?

Podczas normalnej jazdy połączenie gwintowane koła powinno absorbować wszystkie obciążenia dynamiczne (w szczególności wibracje), a skręcone elementy powinny zachowywać się jak jeden element (koło – tarcza hamulcowa – piasta). W tym celu należy zapewnić odpowiednią siłę naprężającą, która definiowana jest jako siła powstająca w kierunku osiowym podczas dokręcania śruby.

Moment dokręcania wywierający na śrubę siłę naprężającą generuje siłę rozciągającą, oddziałującą na gwint, co z kolei powoduje elastyczne rozciągnięcie śruby oraz skurcz obręczy koła. W tym przypadku śrubę można wyobrazić sobie jako naprężającą się sprężynę, natomiast łączone elementy (piasta koła, tarcza hamulcowa oraz obręcz koła) jako sprężynę zaciskającą się.

Elastyczne rozszerzenie lub ściśnięcie poszczególnych elementów prowadzi do ciernego połączenia powstającego pomiędzy elementami pozostającymi pod obciążeniem. Na siłę naprężająca mają wpływ takie czynniki jak moment dokręcenia, tarcie na powierzchni gwintu, właściwości materiału, wymiary śruby oraz jej parametry.

Przykład:
Siła naprężająca dla śruby koła M12x1.5 o parametrach 10.9, dokręconej momentem 120 Nm odpowiada około 57,000 N – to prawie 5.8 ton metrycznych.

Wyłącznie w przypadku uwzględnienia wszystkich czynników można mówić o fachowym i profesjonalnym dokręceniu śrub kół.

Jeżeli siła naprężająca jest za niska

Jeżeli śruby koła zostaną dokręconemomentem niższym od zalecanego przez producenta pojazdu, wymagana siła naprężająca nie zostanie uzyskana. Prowadzi to do wibracji elementów pod obciążeniem. W konsekwencji może dojść do odkręcenia śruby, a w najgorszym przypadku do odpadnięcia koła. Siła naprężająca zmienia się za każdym razem, gdy jest odkręcana lub dokręcana. Powierzchnia gwintu jest poddawana obciążeniu podczas każdego dokręcania i odkręcania, co z kolei zwiększa tarcie gwintu oraz pod łbem śruby.

Ze względu na zwiększone tarcie klucz dynamometryczny przestaje „dociągać” śrubę jeszcze przed uzyskaniem wymaganej wartości. W rezultacie w miejscu styku koła, piasty i śruby nie można zapewnić siły naprężającej wymaganej przez producenta (patrz wykres). Siła tarcia wzrasta drastycznie w przypadku skorodowanego, zabrudzonego lub uszkodzonego mocowania kół, a efektem tego jest gwałtowny spadek siły naprężającej (patrz rys. 1 i 2).

Jeżeli siła naprężająca jest za wysoka

Jeżeli śruby kół dokręcane są bez użycia klucza dynamometrycznego, może dojść do zbyt silnego dokręcenia śrub. Prowadzi to z reguły do rozciągnięcia śrub lub nadmiernego ściśnięcia – szczególnie w przypadku felg aluminiowych. W rezultacie wyeliminowany zostaje efekt sprężystości. Oznacza to deformację plastyczną (patrz rys. 3). Jeżeli śruby kół zostaną posmarowane, drastycznie spada tarcie, co z kolei skutkuje nadmierną siłą naprężenia, nawet jeżeli został użyty klucz dynamometryczny. W skrajnym przypadku może nawet dość do zerwania śruby.

Wskazówki montażowe:

  • Należy przestrzegać momentów dokręcania zalecanych przez producenta samochodu.
  • Należy stosować wyłącznie klucze dynamometryczne, które pozwalają na uzyskanie precyzyjnego momentu dokręcania śrub.
  • Śruby należy zawsze wymieniać w przypadku korozji, zniekształcenia lub uszkodzenia gwintu.
  • Gwinty w piaście należy sprawdzić pod katem zanieczyszczeń i korozji, a w przypadku uszkodzeń należy wymienić piastę.
  • Oczyścić skorodowaną powierzchnię przylegania obręczy.
  • Sprawdzić, czy miejsca styku śrub i obręczy są wolne od zanieczyszczeń, resztek oleju i smaru oraz czy nie są uszkodzone.
  • Śruby kół należy dokręcać równomiernie i we właściwej kolejności. Należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń producenta samochodu.
  • Do dokręcania nigdy nie należy używać kluczy udarowych.
  • Nie należy stosować smarów i olejów.

 

 

Artykuł febi bilstein

Dowiedz się więcej

Jubileusz firmy Ferdinand Bilstein GmbH + Co. KG i jej marek na targach Automechanika 2014
Jubileusz firmy Ferdinand Bilstein GmbH + Co. KG i jej marek na targach Automechanika 2014

Podczas targów Automechanika 2012 firma Ferdinand Bilstein GmbH + Co. KG zaprezentowała nową markę dachową bilstein group skupiająca i łączącą wszystkie marki występujące w grupie. Stała się ona silną międzynarodową platformą dla indywidualnych i niezależnych marek febi, SWAG oraz Blue Print. Podczas tegorocznych targów Automechanika, Grupa bilstein będzie świętowała kilka jubileuszy. Obok obszernej prezentacji produktów […]

Nowe części febi do Volkswagena Transportera
Nowe części febi do Volkswagena Transportera

Znajdujący się przy dyferencjale wałek pośredni jest powszechnie znanym słabym punktem w samochodzie Volkswagen Transporter T5. Zadaniem wałka pośredniego jest przenoszenie momentu obrotowego pomiędzy dyferencjałem a półosiami napędowymi, które napędzają koła. Wysoki moment obrotowy napędu może doprowadzić do ścięcia zewnętrznego wieloklina wałka pośredniego, a tym samym przerywane jest przekazanie siły na koła. Wskutek tego samochód […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

klm, 17 marca 2015, 15:52 1 -1

brednie

Odpowiedz

Anonim, 24 września 2015, 21:11 5 0

to odkrec później taka nieposmarowana srube w vw po sezonie zimowym. powodzenia.

Odpowiedz

Japaz, 15 kwietnia 2016, 10:34 5 -2

Odkąd złamałem dwa klucze podczas próby zmiany przebitego koła w trasie , zawsze smaruje śruby smarem miedzianym. Warsztatowi partacze potrafią dokręcać śruby z siłą kilkuset niutonometrów. I co z tego że masz koło zapasowe, jak i tak musisz wzywać lawetę bo nikt na miejscu nie jest w stanie odkręcić śrub.

Odpowiedz

cyklista, 11 listopada 2019, 13:15 0 0

Ten pośpiech i kręcenie kluczami udarowymi do tego brak oczyszczenia śrub-nakrętek szczotką stalową lub mosiężna (chromowane) Klucz udarowy bije na boki i skacze w ręce operatora ...skutki otarte powierzchnie boczne gniazd w felgach "lekkich" a taka potrafi kosztować (średnio) 4-5 tyś zł i nie ochroni je nakładka na klucz bo przy wykręcaniu piasek w zakamarkach świetnie rysuje wypalany lakier. Dociąganie do lekkiego oporu i jednym pociągnięciem do końca ustawionej wartości (klucze legalizowane dość często . Tak więc w tej pracy taki klucz udarowy to ....zbrodniarz

Odpowiedz

Andy, 1 lutego 2020, 3:35 0 0

Dlaczego ten wykres jest malejący?

Odpowiedz