Uszkodzenia silnika przez niebezpieczne kopie filtrów oleju

, 24 lutego 2015, 11:24

Coraz częściej warsztaty i kierowcy samochodów są konfrontowani z poważnym uszkodzeniem silnika. Przyczyną jest często montaż filtra oleju, który na skutek braku drobnego detalu nie działa w sposób właściwy.

Trzonek MAHLE – wielozadaniowość w filtrze oleju

Na dolnej tarczy elementu filtracyjnego (prezentowany filtr oleju: OX 171/2D) zamontowany jest czarny trzpień z tworzywa sztucznego z o-ringiem. Jest on znany w branży jako trzonek MAHLE. W zamontowanym stanie trzonek pasuje dokładnie do otworu w obudowie filtra i uszczelnia go.

Automatyczne opróżnianie oleju

Podczas odkręcania pokrywy przy wymianie filtra trzonek jest wyciągany z otworu i otwiera go w obudowie filtra, co pozwala na spłynięcie pozostałości oleju z obudowy do miski olejowej.

Całkowite opróżnienie jest bardzo ważne, gdyż:

  • Zapobiega ono wydostawaniu się ewentualnie pozostałego oleju z obudowy podczas montażu nowego filtra.
  • Ponadto zapewnia ono możliwie całkowitą wymianę zużytego oleju na nowy. Nowy oryginalny filtr jest również wyposażony w trzonek z uszczelką. Dzięki temu podczas montażu następuje całkowite zamknięcie otworu powrotnego, a cały olej silnikowy jest tłoczony przez papier filtracyjny i przy tym czyszczony – zgodnie z oczekiwaniami.

 

Montaż: Naprowadzony tor

U dołu obudowy filtra znajduje się spiralna prowadnica, podobnie jak w przypadku zjeżdżalni w aquaparku. Podczas dokręcania pokrywy trzonek zsuwa się po tej prowadnicy idealnie do otworu w obudowie, gdzie zostaje zaryglowany i zamyka go.

Kopie z niszczycielskim wypustem

Aby nie naruszyć istniejących patentów MAHLE, inni producenci skopiowali co prawda wkład filtra, jednakże na dolnej tarczy elementu filtracyjnego umieścili wypust z tworzywa sztucznego. Ten wypust może stać się niszczącą bronią i przy wkręcaniu pokrywy zakleszczyć się w obudowie. Uniemożliwia to obracanie wkładu filtra. Z fatalnym następstwem: trzonek nie może poruszać się w prowadnicy, a mechanik nie ma już pomocy i musi dokładnie trafić kołkiem do otworu, co jest bardzo trudne.

Dodatkowy problem: ostry wypust z tworzywa sztucznego może niebezpiecznie zbliżyć się do zaworu obejściowego w obudowie albo nawet go uszkodzić i unieruchomić. Oznacza to, że zawór obejściowy, który powinien otwierać się tylko chwilowo w określonych sytuacjach pozostaje ciągle otwarty, pozwalając na ciągłe krążenie niefiltrowanego oleju w silniku (bez zauważenia tego faktu przez użytkownika). Nieuniknionym następstwem jest nawet zatarcie silnika.

Ostrzeżenie: Problemy z ciśnieniem oleju

Przy pewnej dozie szczęścia trzonek nie zatka dokładnie otworu powrotnego. Wtedy pojawiają się widoczne problemy z ciśnieniem oleju, które dostarczają uważnemu warsztatowi informacji o błędach montażowych przed uszkodzeniem silnika.

Dowiedz się więcej

Dziwne odgłosy po wymianie filtra? – porada MAHLE
Dziwne odgłosy po wymianie filtra? – porada MAHLE

Do firmy MAHLE zgłaszali się klienci, którzy po wymianie filtra KL 82 stwierdzali występowanie dziwnego zjawiska: odgłosu buczenia z obszaru wkładu filtra. Eksperci firmy wyjaśniają, co może być przyczyną usterki i jak jej zapobiec. Powodem jest z reguły nadmiar powietrza w układzie, bowiem wtedy – zwłaszcza w przypadku KL 82 – słychać regulator ciśnienia paliwa, […]

Katalog MAHLE Original z nowymi zdjęciami turbosprężarek
Katalog MAHLE Original z nowymi zdjęciami turbosprężarek

Katalog online firmy MAHLE został poszerzony o kolejne rzeczywiste zdjęcia turbosprężarek. Strona katalogowa zawiera szczegółowe informacje dotyczące produktu: nazwę, numer turbosprężarki wraz z numerem zestawu montażowego (TA) oraz dane o pojeździe, silniku, numerach oryginalnych, a także dokumentację o zaleceniach montażowych. Obecnie oferta turbosprężarek MAHLE Original to ponad 150 różnych aplikacji. Na stronie Internetowej MAHLE znaleźć […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

dr cars, 24 lutego 2015, 18:57 1 0

Witam. Podajcie bezpośrednio w artykule kto wypuścił podróbę i niech ginie powolną śmiercią. Szybko zmieni się podejście do podrabiania.

Odpowiedz

rze , 24 lutego 2015, 23:24 0 0

dokladnie tak sie stalo ja jako mechanik nie swiadomy niczego klient kupil sobie sam filtr i olej po wymianie kontrolka oleju zgasla ci zaraz zaswiecila ponownie. Po ponownym odkreceniu i zakreceniu tego filtru usterka znikla. Do dzis nie wiedzialem co bylo przyczyna. Temat idzie na polke dla klienta i zlamasow co to sprzedaja i zwalaja wine na nas bo na tanszym zarobi wiecej. Pozdrawiam mechanik od dziecka.

Odpowiedz

Anonim, 26 lutego 2015, 9:08 0 0

w jakich referencjach knehta ma to miejsce albin@albin.pl

Odpowiedz

Anonim, 26 lutego 2015, 11:37 0 0

Powinni podać co to za podróbki, ja na półce mam inne filtry niż mahle i są wykonane prawidłowo.

Odpowiedz

Anonim, 27 lutego 2015, 9:13 0 0

HAHAHA TAK JEST WE FRAMIE TECNOCARZE I UWAGA WNAWET W TAKIM ORYGINALE JAK PURFLUX A DLA CIEKAWOŚCI VALEO NIE DAJE TEGO TRZONAKA WOGÓLE

Odpowiedz

Anonim, 7 marca 2015, 20:37 0 0

PZL SĘDZISZÓW (POLSKIE FILTRY) PRODUKUJE DOKŁADNIE TAKI SAM FILTR WO15-22X.MOŻE FIRMA MAHLE SKOPIOWAŁA PATENT ??

Odpowiedz

mech2211, 24 grudnia 2017, 23:03 0 0

"co pozwala na spłynięcie pozostałości oleju z obudowy do miski olejowej"
przy wspomnianym filtrze oleju OX 171/2D jest odwrotnie, po odkręceniu wieka olej wylewa się po silniku... a jak ktoś lepiej przyjrzy się obudowie filtra i tej "nieszczęsnej kopii" robionej np. przez purfluxa dojdzie zdecydowanie do innych wniosków niż autor tego tekstu.

Odpowiedz