Niezależne, elektryczne ogrzewanie postojowe DEFA składa się z trzech niezależnych modułów (ogrzewanie silnika, ogrzewanie wnętrza, ładowanie akumulatorów). Zaletą jest to, że można składać je w dowolnej kompletacji w zależności od zapotrzebowania ostatecznego odbiorcy.
Warto zwrócić uwagę, że ogrzewanie postojowe DEFA to nie tylko bezpieczeństwo – pewny rozruch pojazdu oraz komfort – ciepła kabina, ale także oszczędności. Aby mówić o oszczędnościach należy przeprowadzić symulację kosztów ogrzania np. pojazdu dostawczego w jednym cyklu, jednego zimnego poranka.
W przypadku samochodu dostawczego, żeby symulacja była prawidłowa należy przyjąć, że z uwagi na wielkość jednostki napędowej moc grzałki to około 1000 W, a ze względu na kubaturę kabiny należy stosować ogrzewacz 1900 W. Grzałka silnika policzona jest w taki sposób, że w ciągu 3 godzin pracy ogrzewa jednostkę napędową od temperatury – 30 °C do + 20 °C. Dłuższe podgrzewanie jednostki napędowej nie ma sensu z uwagi na zjawisko rozpraszania ciepła. Zwrócić należy uwagę, że grzałki silników o mocy 1000 W stosowane są w dużych jednostkach napędowych. Grzałki w małych silnikach samochodów osobowych maja moc 400 W.
Także ze względu na kubaturę kabiny do symulacji kosztów ogrzewania zakładamy użycie (największego) ogrzewacza wnętrza o mocy 1900 W. Do samochodów osobowych DEFA zaleca ogrzewacz 1350 W. Ogrzewacze wnętrza DEFA pracują z elementem grzewczym PTC (PTC = Positive Temperature Coefficient), który dopasowuje moc do temperatury zasysanego powietrza. Wzrost temperatury o 20 °C powoduje spadek mocy o 20 %. Wraz ze wzrostem temperatury wewnętrznej spada moc i tym samym pobór prądu. Ogrzewacz wnętrza z uwagi na pracę w systemie wymuszonego obiegu powierza ogrzewa wnętrze pojazdu znacznie szybciej niż grzałka silnika. Przyjąć należy, że pełne ogrzanie wnętrza od temperatury – 30 °C do temperatury + 20°C nastąpi po 2 godzinach.
Założenia symulacji kosztów jednorazowego ogrzania pojazdu:
- praca grzałki – 3 godziny z mocą 1000 W
- praca ogrzewacza wnętrza – 2 godziny z mocą 1900 W
Łączne zużycie prądu przy podgrzaniu samochodu od – 30 °C do + 20 °C to 6,8 kWh. Średnia cena kWh w październiku 2014 (łącznie opłaty za energię plus opłaty przesyłowe) to 56 groszy.
Koszt jednorazowego podgrzania pojazdu wynosi 3,11 zł.
Biorąc pod uwagę fakt, że zużycie paliwa na pierwszych kilometrach w pojazdach z podgrzewaczem silnika spada o około 15 – 30 %, a koszt jednorazowego podgrzania nieznacznie tylko przekracza koszt pół litra oleju napędowego lub benzyny, DEFA może generować wymierne oszczędności.
Ogrzewanie postojowe DEFA jest dostępne w sieci sprzedaży Inter Cars SA.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 5 listopada 2014, 21:44 1 -4
bla bla bla oszczędności nie ma żadnych, jest tylko komfort, że szyb nie trzeba skrobać
Odpowiedz
Bastian, 17 listopada 2014, 15:46 3 0
Zawsze, kiedy wchodzę do samochodu zimą, czuję się jakby ktoś mnie zamknął w lodówce i czekam, aż wnętrze auta się ogrzeje. Do tego ta ruletka :D Czy zapali, czy nie zapal. Myślę, że takie ogrzewanie mogłoby być dla mnie dobrym rozwiązaniem, ale jak podłącze się do prądu jeśli mieszkam w bloku na 3 piętrze?
Odpowiedz
Anonim, 7 października 2021, 22:01 1 0
Po WiFi ;)
Odpowiedz
QbaQQ, 14 października 2016, 13:09 2 -1
DEFA może generować wymierne oszczędności - szkoda że do kalkulacji nie został wliczony koszt instalacji.
Odpowiedz