Akumulatory Optima – historia, budowa, działanie

, 25 czerwca 2014, 19:01

Akumulatory Varta Optima wyróżniają się na tle podobnych produktów konstrukcją oraz zastosowaniem opatentowanych technologii. W momencie debiutu w latach 80. bardzo szybko zdobyły rynkową popularność, którą utrzymują do dziś. W międzyczasie oferta gamy Optima rozszerzyła się.

Akumulatory Optima – historia

Historia akumulatorów Optima datowana jest na rok 1983, kiedy to nastąpiło rozpoczęcie badań nad nowatorską technologią płyt spiralnych, co dokładnie 5 lat później zaowocowało pojawieniem się pierwszych akumulatorów Optima na rynku Stanów Zjednoczonych. Nowa technologia, nowe akumulatory wzbudziły szerokie uznanie na rynku motoryzacyjnym, wojskowym oraz marynistycznym, gdzie były wykorzystywane do zadań, którym nie mogły sprostać akumulatory konwencjonalne. W 1996 roku wybudowano pierwszą fabrykę akumulatorów Optima w miejscowości Aurora w Stanach Zjednoczonych, a po przejęciu firmy przez Johnson Controls nastąpiło przeniesienie produkcji do Meksyku, gdzie obecnie znajduje się jedna z najnowocześniejszych fabryk akumulatorów na świecie.

Budowa akumulatorów Optima

Cechą charakterystyczną akumulatorów Optima jest cylindryczna obudowa, która pozwala na optymalne wykorzystanie każdej z cel akumulatora. Pozwala na idealne odprowadzenie ciepła powstałego podczas elektrolizy oraz równomiernego rozłożenia ciśnienia wewnętrznego podczas intensywnej pracy akumulatora. Dodatkowo obudowa charakteryzuje się wyjątkową odpornością na uszkodzenia mechaniczne. Uwagę zwraca również gama kolorystyczna pokrywy akumulatora: czerwona (RedTop), żółta (YellowTop), niebieska (BlueTop), które pozwalają na łatwą identyfikację preferowanego zastosowania akumulatora.

Płyty akumulatora Optima wykonane są praktycznie ze 100% stopu ołowiu, czyli ołowiu o najwyższej czystości, ograniczając opór wewnętrzny do minimum (ok. 2,8mΩ). To, co jest istotą technologii SpiralCell to zastosowanie w każdej celi po jednej płycie dodatniej i jednej ujemnej oddzielonych separatorem z włókna szklanego „zwiniętych” i umiejscowionych w celi. W konwencjonalnych akumulatorach w każdej celi, w zależności od typu akumulatora, jest od kilku do kilkunastu kratek ołowiowych ułożonych szeregowo wobec siebie, a dodatkowo ze względu na konstrukcję blokową akumulatora do ołowiu dodawane są składniki utwardzające kratki (w postaci antymonu lub wapnia), które wpływają ograniczająco na właściwości ołowiu. Zastosowanie „czystego ołowiu” w konwencjonalnych akumulatorach jest nie możliwe ze względu na plastyczną konstrukcję tego pierwiastka. Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że zastosowanie w akumulatorze Optima jedynie dwóch płyt na celę pozwala osiągnąć znakomity wskaźnik odporności na ewentualne wstrząsy i wibracje i najniższy stopień samorozładowania.

Na zwiększenie odporności na wibracje wpływa również specjalny separator oddzielający ciasno ułożone płyty oraz minimalna ilość łączeń wewnątrz akumulatora, gdzie zastosowane zostały solidne odlewane mosty ołowiane zamiast zgrzewów punktowych gwarantujące także znakomitą przewodność prądu. Akumulator Optima to praktycznie ciężka i lita „bryła ołowiu”.

AGM w Optimie

Akumulator Optima to akumulator, w którym wykorzystana jest również technologia AGM, gdzie następuje oddzielenie płyty dodatniej od płyty ujemnej separatorem z włókna szklanego, pozwalając na pełne zaabsorbowanie elektrolitu. Takie rozwiązanie pozwala na osiągnięcie równomiernego nacisku na masę czynną wpastowaną w procesie produkcji w sztancowane płyty akumulatora, zmniejszenie oporności wewnętrznej i brak możliwości powstania efektu gazowania, zapewniając wysokie parametry rozruchowe i wydłużoną żywotność cykliczną akumulatora.

Dodatkowo technologia AGM, z mikroporowatą włókniną szklaną pozwala użytkownikowi na montaż i pracę akumulatora praktycznie w każdej pozycji, zabezpieczając przed wyciekiem elektrolitu, zwiększając tym samym wachlarz jego zastosowań. Technologia AGM w połączeniu z „czystym ołowiem” zwiększa wydajność akumulatora pozwalając na szybkie akumulowanie energii oraz dostarczanie odpowiednich (ze względu na zastosowanie) ładunków elektrycznych szybko i bez zbędnych strat. Jest to szczególnie ważne np.: w pierwszych 10 krytycznych sekundach cyklu uruchamiania silnika. Pełne zaabsorbowanie elektrolitu w połączeniu z zastosowaniem czystego stopu ołowiu gwarantuje trzykrotnie wyższą wytrzymałość techniczną oraz żywotność w porównaniu z akumulatorami konwencjonalnymi. Taka zaleta sprawdza się w pojazdach użytkowanych sezonowo, ze względu na niski stopień samorozładowania. Akumulatory Optima, po długotrwałym okresie bezczynności zachowują wystarczające pokłady energii do uruchomienia dużych jednostek np. ciągników rolniczych, kombajnów i pojazdów rekreacyjnych.

Typy akumulatorów Optima

Akumulatory Optima to trzy typy akumulatorów z szerokim wachlarzem referencji i sposobem rozmieszczenia terminali na pokrywie akumulatora.

Akumulatory Optima RedTop (czerwona pokrywa) to akumulatory dedykowane do pracy rozruchowej. Występują w dwóch referencjach (44Ah i 50Ah, w tym również 6V) z bogatym wachlarzem terminali. Na uwagę zasługuje wyjątkowy prąd rozruchowy, stwarzający możliwość uzyskania 815A z akumulatora o gabarytach konwencjonalnego akumulatora samochodowego (o pojemności np: 60AH), a na na „tzw. permanentnym zwarciu” może oddać ładunek rzędu 2000A .Taki akumulator sprawdza się doskonale przy uruchamianiu potężnych jednostek silnikowych, w zastosowaniach budowlanych, rolniczych oraz tam, gdzie maszyny są używane sezonowo. Nawet jeżeli akumulator zostanie pozostawiony np. w ciągniku rolniczym czy kombajnie na zimę to zapewni skuteczną moc rozruchową już przy pierwszym uruchomieniu (pamiętając oczywiście o odłączeniu akumulatora na czas długotrwałych okresów bezczynności). Dodatkowo stosunkowo niewielkie gabaryty pozwalają na montaż akumulatora Optima w miejscach o bardzo ograniczonej przestrzeni np.: przy agregatach prądotwórczych na szczytach lub podpiwniczeniu budynków. Najbardziej popularne zastosowania akumulatora Optima RedTop to: maszyny budowlane (skrajne warunki atmosferyczne, nadmierne przechyły, intensywne wibracje), maszyny rolnicze (częsty rozruch i szybkie odbudowanie napięcia spoczynkowego), sporty motoryzacyjne, w tym off-road (skrajne warunki terentowe: wilgotność, temperatury, przeciążenia).

Akumulatory Optima YellowTop (żółta pokrywa) to akumulatory dedykowane do głębokiego rozładowania. Występuje w czterech referencjach (38Ah, 48Ah, 55Ah, 75Ah, w tym również 6V), również z bogatym wachlarzem terminali. To w zasadzie akumulatory przeznaczone do głębokiego rozładowania czyli do oddawania energii wcześniej zmagazynowanej ale z możliwością rozruchu. Zastosowanie odpowiedniej masy czynnej pozwala na utrzymanie wyższego napięcia w cyklu wyładowania czyli napięcia rezerwowego, co pozwala na pełniejsze wykorzystanie zmagazynowanej energii w akumulatorze Optima w porównaniu do akumulatorów tradycyjnych. Optima YellowTop pozwala obsłużyć najtrudniejsze cykle robocze przy zachowaniu wyjątkowej odporności na wibracje, co potwierdza szerokie wykorzystanie tego akumulatora w sektorze pojazdów off-roadowych, gdzie pojazdy często wyposażone są w wymagające wyciągarki o dużej mocy, w sektorze pojazdów wyposażonych w ekstremalną ilość odbiorników energii, jak np. systemy hi-fi, dodatkowe akcesoria oświetleniowe, układ hydrauliczny. Akumulator Optima to również przemysł, gdzie sprawdza się np.: w maszynach czyszczących (pozwalając na doładowywanie akumulatora w czasie pracy, co jest praktycznie niemożliwe w przypadku technologii Gel). Rozwój branży turystycznej stwarza możliwość zastosowania akumulatora Optima YellowTop w segmencie przyczep kempingowych i w pojazdach „typu kamper”, również w szeroko rozumianej rekreacji (np.: łódki z silnikami elektrycznymi).

Akumulatory Optima BlueTop (niebieska pokrywa) to akumulatory dedykowane do pracy rozruchowej oraz do głębokiego rozładowania. Występuje w czterech referencjach (50Ah, 55Ah, 60Ah, 75Ah) z bogatym wachlarzem terminali oraz z gwintowanymi konektorami do połączeń z obwodem instalacji elektrycznej na pokładzie. Te referencje w 100% pokrywają zapotrzebowanie branży marynistycznej. Niezależnie od tego czy dysponujemy jachtem, motorówką czy bardziej zaawansowanymi jednostkami pływającymi opatentowane technologia SpiralCell zapewnia dwukrotnie dłuższą trwałość użytkową niż konwencjonalne akumulatory morskie. Zaletą tych akumulatorów jest wyjątkowa odporność na zwiększoną wilgotność charakterystyczną dla tego segmentu.

 

Akumulator to odnawialne ogniwo, w związku z czym oddaje energię wcześniej zgromadzoną. Dlatego bardzo ważne jest ładowanie. W przypadku akumulatorów Optima kwestia ładowania jest stosunkowo prosta i szybka.  Akumulator Optima  może pracować z alternatorem przy napięciu ładowania od 13,8 V do 15,0V oraz z prostownikiem prądu stałego – również przy napięciu od 13,8V do 15,0V (natężenie rzędu 10A przy 12-15 godzinach ładownia). Ale to, co zasługuje na szczególną uwagę to możliwość szybkiego ładowania prostownikiem o maksymalnym napięciu stałym 15,6 V przy natężeniu od 25A do nawet 100A, co zdecydowanie skraca czas ładowania – nawet do 35 minut. Taka charakterystyka ładowania wymaga jednak kontroli  temperatury i parametrów ładowania. Akumulator Optima pod względem technologicznym wyprzedza akumulatory konwencjonalne.

Dowiedz się więcej

Mistrzostwa Akumulatorów – konkurs VARTA
Mistrzostwa Akumulatorów – konkurs VARTA

Technologia Start-Stop zmienia rynek motoryzacyjny, co wymusza konieczność zmiany podejścia do tematu sprzedaży i serwisowania akumulatorów. VARTA chce pomóc swoim klientom sprostać nowym wymaganiom, dlatego organizuje konkurs Mistrzostwa Akumulatorów VARTA 2014. Mistrzostwa Akumulatorów Konkurs składa się z programu e-learningowego prezentującego nowe produkty i usługi, w którym udział mogą wziąć wszystkie warsztaty. Program dostarcza informacji potrzebnych […]

Nowa gama produktów Varta na targach Automechanika
Nowa gama produktów Varta na targach Automechanika

Na targach Automechanika 2014, które odbędą się jesienią we Frankfurcie, Johnson Controls zaprezentuje nową gamę produktów Varta. Hurtownicy, pracownicy warsztatów oraz inni partnerzy będą mieli możliwość zapoznania się z nowymi rozwiązaniami i usługami, odwiedzając stoisko Johnson Controls (nr C41) w hali 3.1. Varta Dynamic Trio Najważniejszą nowością jest wprowadzenie do sprawdzonej gamy Varta Dynamic trio […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 26 czerwca 2014, 10:19 0 0

w usa optima 55Ah yellow kosztuje w sklepie 110 USD a na allegro 700 PLN .

Odpowiedz

Anonim, 26 czerwca 2014, 21:33 0 0

Skąd ta wiedza ?? Ja widzę na amerykańskim rynku około 180usd [Adres URL]
Gdzie jest to jak by nie patrzeć internet a w sklepie zapewne jeszcze będzie drożej.

Odpowiedz

Anonim, 1 lipca 2014, 15:57 0 0

Nie dość że drogie to na hurtowniach prawie się nie sprzedają, więc jak już ktoś kupi to pewnie stary. Sam to przeżyłem i zrezygnowałem z Optimy. A druga sprawa to strasznie małe pojemności tych akumulatorów, jak ma na tym chodzić wyciągarka, albo silnik elektryczny. Lepiej zastosować akumulator AGM w normalnej skrzynce są tańsze a i pojemności wyższe. W europie to raczej szalu nie będzie z Optimą, sprawdzają się tylko w amerykanskich autach gdzie nie mozna zastosować innego akumulatora. Pozdrawiam Łukasz ;)

Odpowiedz

Anonim, 7 lipca 2014, 12:50 1 0

Łukaszu - Pojemność 75Ah Optima z racji czystego ołowiu jest inna niż w agm tradycyjny układ sąsiadujących płyt w ogniwie. Do wyciągarek nie ma nic lepszego. Jeśli masz akumulator agm np. 150 Ah to i tak możesz go rozładować do 12V. Optima Yellow myślę, że bez problemu zejdzie Ci do 10,5V i nie ma obaw, że się zasiarczy :)

Odpowiedz

klijent optimy, 1 marca 2015, 10:38 0 -1

Ja kupiłem zwykłą optime do diesla 75a 2lata było gwarancji i 2 lata niebyło z niąproblemów a teraz kaput .

Odpowiedz

yonasz, 14 lutego 2016, 0:34 0 -1

wole kupić za 300 zł normalny np. varty i nawet jakbym miał wymieniać co 3-4 lata to wyjdzie mnie mniej bo nie wierze, że Optima wytrzyma 10 lat.

Odpowiedz

Jerzy, 26 lipca 2017, 19:12 0 0

Moja Red Top Optima 50Ah ma 13lat i diesla w Voyagerze zapala zimą od jednego przekręcenia kluczykiem. Optima bije na głowę inne akumulatory. Trzeba tylko uważać aby jej nie przeładować. Nie wolno ładować zwykłymi prostownikami. Odpowiednia jest ładowarka mikroprocesorowa np. CTEK MXS 5.0. Takiej używam wybierając na niej opcję AGM. Optima to akumulator AGM.

Odpowiedz

tomekzi, 25 października 2016, 8:30 3 0

Mam w Voyagerze 2,8 czerwoną 50 od 12 lat..... tyle w temacie niedowiarkom.

Odpowiedz

Arkadio, 28 maja 2017, 14:21 3 0

Witam. To jeszcze tak dla najmadrzejszych ,kto uwaznie przeczytal artykul nie kupi nigdy akumulatora ''optima'' z Jenox'a lub innej firmy , ktorej tani menedzer zastosowal nazwe ''optima'' do taniej podrobki akumulatora. Optima jest jedna w trzech typach jak pisze autor artykulu i kazdy kto sprobuje raz nigdy nie napisze ,ze wyjdzie taniej zwykly pod warunkiem utrzymania dobrej kondycji auta czytaj prawidlowej pracy alternatora i zakupu baterii w punkcie gdzie wiedza jak musi wygladac transport i skladowanie. Jest to bateria do specjalnej grupy uzytkownikow , ktorzy maja oczekiwania od tych baterii. Jezeli ktos musi miec duuuuzo Ah napisane to noech zostanie przy swoim innym polecam lekture specyfikacji optimy i porownanie z dedykowanym akumulatorem do ich auta wtedy tajemnica 38Ah optimy przestanie byc tajemnica , bo nikt w Stanach nie produkowalby akumulatorow do Fiatow 126p 20 lat po zakonczeniu ich produkcji. Mozna tez zapoznac sie z instrukcja zwyklego akumulatora i po zadtosowaniu sie do niej zwykla bateria tez sluzy z reguly 5-7 lat....

Odpowiedz

Anonim, 10 lipca 2017, 4:15 2 0

Do niedowiarków . W zeszłym roku znajmy z Norwegii wymienił w traktorze czerwoną optime MF 165 pojemnosć prawie 3.5 L na czterech cylindrach . Znamy się od 16 stu lat a traktor zakupił rok przed naszym poznaniem z tą baterią na pokładzie( wtedy podobno miała minium dwa lata ), nie trudno policzyc ile lat lat smigała . Dodam tylko że nie umarła całkowicie tylko zaczęła woniej kręcic a że traktor pracował w zimie z pługiem toteż chciał mieć pewność rozruchu przy -25 . Nierzadko zdarzało sie , że jak go zgasił na wiosne tak odpalał jesienią . Nikt nigdy nie zdejmował klem na czas postoju ani go nie doładowywał . Nie sprawdziłem tylko gdzie była robiona ale na bank optima dlatego zakupił sobie klona . Porzadna bateryjka . Moze wstawie filmik na YT jak MF kreci z ta bateryjka . Pozdrawiam czytających .

Odpowiedz

Guli, 27 września 2018, 12:03 1 0

Mam optimę RedTop 50Ah 815CCA wg EN, jest to wersja OEM z Chrysler Voyager CRD, auto kupione w salonie w 2003r, jak łatwo policzyć optima ma już 15 lat, a może i z 16 (nie wiadomo kiedy była wyprodukowana) i jak na razie nie chce wyciągnąć białej flagi, od czasu do czasu podpinam do niej Cetek-a MXS 5.0, po ok 15-20min, Ctek stwierdza, że nie ma co robić, czyli optima jest naładowania.
Jak dla mnie są to genialne akumulatory, tylko ta cena.

Odpowiedz

Jakub1976, 6 października 2018, 21:43 1 0

Opitmę Red 50 kupiłem w 2008 do Pajero (wyciągarka i cała biżuteria wypadowa). Potem był pierwszy Ranger 2008 (2,5 diesel) a teraz jest drugi Ranger 2016 (3,2 benzyna). Za każdym razem przy sprzedaży wyciągam red'a ze starego i wkładam do nowego samochodu.
W 2013 kupiłem nówkę Forda Kugę 2,0 diesel. W 2016 wymieniłem aku na nowy (Varta 80Ah i 700A) a tydzień temu po kilku chłodnych nocach (auto w garażu !!!!) i jednej nerwowej akcji na parkingu z cyklu: "Kochanie auto mi nie odpaliło a mam dzieci do odebrania za szkoły" kupiłem drugi. Szczerze nie wiem po co są produkowane inne akumulatory.

Odpowiedz