Z takim pytaniem spotykają się klienci i mechanicy serwisujący układy klimatyzacji. Odpowiedź w tej kwestii nie jest jednoznaczna, gdyż konieczność wymiany chłodnicy klimatyzacji (skraplacza) w tym przypadku uzależniona jest od zastosowanego rozwiązania konstrukcyjnego skraplacza w danym aucie.
Można przyjąć zasadniczy podział chłodnic klimatyzacji na skraplacze o budowie szeregowej oraz równoległej. Skraplacze o budowie szeregowej mają jedną, uformowaną w kształcie serpentyny rurkę, która bezpośrednio łączy wlot z wylotem skraplacza. Skraplacze o budowie równoległej posiadają strukturę wielorurkową oraz rurki z kanalikami o bardzo małych przekrojach. Poszczególne, równolegle ułożone rurki, wpadają do komór pośrednich, tworząc rozbudowaną strukturę. Skraplacze równoległe są lekkie, a zarazem bardzo wydajne. Można przyjąć, że obecnie skraplacze równoległe występują powszechnie w popularnych autach jeżdzących na naszych drogach.
Gdy do skraplacza dostają się zabrudzenia i opiłki dostarczone wraz z czynnikiem, konieczne jest podjęcie próby ich wypłukania ze skraplacza za pomocą specjalistycznych urządzeń i płynów do tego przeznaczonych, aby nie dostały się one ponownie do układu klimatyzacji. Płukanie jest w miarę skuteczne przy skraplaczach wykonanych w technice szeregowej (jedna rurka – „serpentyna”), natomiast płukanie skraplaczy wykonanych w technice równoległej, z uwagi na liczne komory pośrednie i wąskie przekroje kanalików, może nie usunąć zanieczyszczeń i opiłków z wnętrza skraplacza. W tym przypadku, aby mieć pewność, że opiłki ze starego skraplacza nie dostaną się do układu ponownie, należy profilaktycznie zamontować nowy skraplacz klimatyzacji. Zastosowanie po zatarciu sprężarki klimatyzacji starego skraplacza równoległego może spowodować przedostanie się do układu opiłków, przez co może dojść do zablokowania się zaworu rozprężnego lub dyszy rozprężnej a także uszkodzeń nowej sprężarki.
Należy pamiętać, że przy serwisowaniu klimatyzacji należy zawsze przeprowadzić wizualną ocenę stanu technicznego układu klimatyzacji, w tym ocenę stanu skraplacza klimatyzacji. W przypadku znacznego zniszczenia korozyjnego i ubytków żaluzji skraplacza, zaleca się montaż nowego skraplacza klimatyzacji. Niedostateczna wydajność starego skraplacza klimatyzacji może powodować „grzanie” się sprężarki klimatyzacji oraz jej przyspieszone zużycie lub zatarcie.
Komentarze