Eksploatacja świec zapłonowych – prawidłowy dobór i oznaki zużycia

, 25 marca 2014, 9:38

Iskra jest polską firmą, produkującą świece zapłonowe. Prezentujemy opracowany przez nią poradnik, który daje wskazówki jak prawidłowo dobrać świece zapłonowe oraz zweryfikować przyczyny ich niesprawności.

Świeca dobrana prawidłowo

Na powierzchni stożka izolatora występuje jasnobrązowy lub szary nalot. Elektroda boczna i środkowa nie wykazuje nadmiernego zużycia. Na korpusie brak jest oznak przegrzania. Silnik pracuje bez zarzutu. Skład mieszanki paliwowo-powietrznej, ustawienie zapłonu i poziom oleju właściwe.
Wygląd świecy prawidłowo dobranej po osiągnięciu zalecanego przez producenta przebiegu.

Świeca "za gorąca" – przegrzana

Stożek izolatora jest biały bez żadnych nalotów. Elektrody oraz korpus wyraźnie są przegrzane i posiadają granatowy odcień powstały na skutek wysokich temperatur.
Przyczyna: świeca za gorąca powoduje w silniku samozapłony prowadzące do jego przegrzania. Konsekwencją pracy świecy w samozapłonie może być wypalenie elektrod i uszkodzenie silnika.
Zalecenie: wymienić świece na „zimniejsze”, np. z FE65PRS na FE85PRS

Świeca "za zimna" – okopcona

Występuje zanieczyszczenie izolatora grubym, suchym, węglowym osadem o ciemnym zabarwieniu. Podobnie wyglądają elektrody i korpus.
Przyczyna: Silnik wyposażony w świece "za zimne" stopniowo traci moc, pojawiają się oznaki utrudnionego rozruchu. Stan silnika dobry.
Zalecenie: wymienić świece na „cieplejsze”, np. z FE65PRS na FE55PRS.

Świeca okopcona – obniżony stan techniczny silnika

Stożek izolatora, elektrody oraz korpus świecy pokryte są czarnym osadem. Zanieczyszczenie stożka izolatora powoduje przerwy w zapłonie i problemy z uruchamianiem silnika.
Przyczyna: niewłaściwy skład mieszanki paliwowo-powietrznej, mieszanka zbyt bogata, filtr powietrza silnie zanieczyszczony, uszkodzona sonda lambda, zakłócenia w sterowaniu składem mieszanki.
Zalecenie: wyremontować silnik, ustawić prawidłowo skład mieszanki, wymienić uszkodzoną sondę lambda na nową.

Świeca zaolejona

Stożek izolatora, elektrody oraz korpus świecy pokryte są czarnym, świecącym osadem węglowo-olejowym. Zanieczyszczenie stożka izolatora powoduje zjawisko bocznikowania i zanik iskry.
Przyczyna: Możliwy zły stan silnika, zbyt dużo oleju w cylindrze. Poziom oleju zbyt wysoki, silnie zużyte pierścienie tłokowe, cylinder i prowadnice zaworów. W silniku dwusuwowym za dużo oleju w mieszance.
Zalecenie: przeprowadzić kontrolę stanu technicznego silnika (sprawdzić ciśnienie sprężania w cylindrach) oraz prawidłowość doboru świecy.

Świeca zapopielona

Stożek izolatora oraz elektrody pokryte grubą warstwą popiołu powstałego ze składników paliwa i oleju silnikowego. Sytuacja taka może doprowadzić do samozapłonu, utraty mocy i uszkodzenia silnika.
Przyczyna: Powstały popiół pochodzi ze składników oleju silnikowego.
Zalecenie: wyremontować silnik do właściwego stanu technicznego, wymienić świece na nowe oraz zastosować inny olej silnikowy.

Stopienie elektrod

Stopienie elektrod świecy jest spowodowane samozapłonem lub spalaniem stukowym.
Przyczyna: niewłaściwa liczba oktanowa paliwa lub zła regulacja zapłonu silnika, uszkodzone zawory, wadliwy rozdzielacz zapłonu.
Zalecenie: skontrolować jakość paliwa, wyregulować zapłon silnika, zmienić świece na „zimniejsze”, np. z FE65PRS na FE85PRS.

Uszkodzenie mechaniczne

Świeca z uszkodzonym (pękniętym, urwanym) stożkiem izolatora.
Przyczyna: Pęknięcie ceramiki spowodowane jest uszkodzeniem mechanicznym (montaż, transport, uderzenie lub nacisk na elektrodę środkową podczas nieostrożnej regulacji szczeliny międzyelektrodowej).
Zalecenie: wymienić świece na nowe.

Ścieżka przewodząca na izolatorze świecy

Na karbkach izolatorów świec, w miejscu kontaktu z osłonkami elastycznymi przewodów wysokiego napięcia powstaje ścieżka przewodząca. Najczęściej jest ona następstwem nadmiernego zużycia osłonki (fajki) lub jej zbyt luźnego zamocowania na świecy. Ścieżka przewodząca powoduje powstanie upływności, skutkujących wypadaniem zapłonów i w następstwie utratą mocy. szczególnie widoczną przy przyśpieszaniu. Po wymianie świecy na nową przez pewien okres czasu, do powstania nowej ścieżki, silnik pracuje poprawnie.
Zalecenie: wymienić przewody wysokiego napięcia na nowe, oczyścić izolator świecy.

 

UWAGA: W przypadku dłuższej pracy silnika na biegu jałowym, każda świeca zapłonowa pokrywa się czarnym nalotem co może prowadzić do błędnej ich oceny. Czarny nalot powstaje również w przypadku eksploatacji w zimnym silniku i/lub przy jeździe na krótkich odcinkach. Dla wiarygodnej oceny stanu świecy, przed jej wymontowaniem pojazd powinien przejechać kilkadziesiąt kilometrów w warunkach drogowych.

Dowiedz się więcej

Budowa świec żarowych
Budowa świec żarowych

Okres zimowy charakteryzuje się wzmożonym zainteresowaniem klientów świecami żarowymi. Charakterystyka silników Diesla sprawia, że uszkodzona świeca żarowa w lecie może nie wpływać na pracę silnika, natomiast zimą może przysporzyć kierowcom wielu problemów. Może dlatego właśnie teraz warto przypomnieć sobie budowę świecy żarowej oraz podstawowe zasady jej funkcjonowania. Poniżej przedstawiony jest schemat budowy świec Iskra.   […]

Nowy typ świecy w ofercie Iskry
Nowy typ świecy w ofercie Iskry

Firma Iskra Zakłady Precyzyjne wprowadziła do swojej oferty nowy typ świecy zapłonowej o oznaczeniu SFC65PRS U-SUPER. Jest on przeznaczony do pojazdów grupy PSA. Nowy typ świecy jest kolejną wersją oferowanego już typu SFC65PRS GAS-SUPER. Przeznaczony jest do pojazdów zasilanych benzyną. Świece te charakteryzują się dłuższym gwintem, wynoszącym 26.5 mm.  Szczegółowy wykaz zastosowań tego typu świecy […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 1 kwietnia 2014, 14:54 0 0

Tylko kto tym handluje,pytanie za 100 punktów ?

Odpowiedz

nevar, 1 stycznia 2017, 14:44 0 -1

Świece zapłonowe Iskra bez problemu można kupić w internecie. Świece gazowe najłatwiej dostać w warsztatach robiących montaż instalacji gazowej. Sprawdź warsztat gazowy [link]

Odpowiedz

Azazel, 30 lipca 2017, 10:40 0 0

Zawsze stosuje się swiece takie jakie przewidział producent samochodu. Zacznijmy od tego że mało który producent samochodów ustawia dany silnik pod świece do LPG. A co do warsztatów z instalacjami gazowymi to naprawdę dobrze poszukajcie tego najlepszego i z dobra opinia. Nawet jesłi będziecie musieli daleko pojechać. Dla mazowsza polecam Kor-Gaz na ul.Gryczanej 25. Jego wiedza i umiejetnosci poskutkowały tym że użytkuje auto już 6 rok z mechanicznym wtryskiem paliwa a instalacja nie robi tzw.wystrzałów.
Pozdrawiam

Odpowiedz