Jesienią i zimą pogarsza się widoczność, dlatego sprawny filtr kabinowy przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa jazdy. Jednak duża ilość pyłków roślin, obecnych w powietrzu podczas ciepłych miesięcy, potrafi zatkać filtr. Dlatego warsztaty powinny informować klientów, że najpóźniej po każdych 15 000 kilometrów lub co najmniej raz w roku należy wymienić filtr kabinowy, by pracował z pełną wydajnością.
Zgodnie z wynikami badań ekspertów oddziału MANN-FILTER, kierowcy np. w Niemczech wymieniają filtry kabinowe średnio raz na sześć lat.
Ochrona zdrowia
Pomiary wykazują, że pasażerowie w samochodach bez filtra są bardziej narażeni na koncentrację szkodliwych cząsteczek niż piesi w pobliżu krawędzi jezdni. To może być szczególnie obciążające dla alergików i dzieci. System wentylacji niczym odkurzacz zasysa z zewnątrz zanieczyszczone cząsteczkami i szkodliwymi gazami powietrze. W ciągu godziny jest to do 540 000 litrów powietrza, które trafia do wnętrza samochodu przez filtr, układy klimatyzacji i ogrzewania oraz dmuchawy.
Filtr kabinowy czyści zasysane powietrze zewnętrzne i prawie całkowicie pozbawia je szkodliwych cząsteczek. Jednak z czasem najważniejszy element filtru, materiał filtracyjny, powoli zatyka się, co może prowadzić do zmniejszenia wydajności dmuchawy o około 50–70 procent. Aby oczyszczanie powietrza działało bez zarzutu, a przepływ powietrza był dobry, należy regularnie i w odpowiednim czasie wymieniać filtr kabinowy.
Dobra widoczność
Filtr kabinowy chroni układ klimatyzacji przed zanieczyszczeniem i zwiększa jego trwałość. Wymiana filtra kabinowego na czas zapobiega odkładaniu się osadów na delikatnej strukturze parownika. Jednocześnie zostaje zapewniona pełna wydajność chłodzenia i grzania układu klimatyzacji. W zimie oznacza to między innymi szybsze nagrzewanie się wnętrza pojazdu. Ważna jest tu również pełna moc dmuchawy. Przy zmniejszonej wydajności dmuchawy spowodowanej zatkaniem filtra szyby mogą parować i pokrywać się utrudniającym widzenie nalotem. To zmniejsza w znacznym stopniu widoczność, szczególnie podczas jazdy w ciemności, gdy z naprzeciwka jadą inne pojazdy.
Komentarze