Firma Arnott stara się przekazywać wiedzę na temat swoich produktów, aby mechanicy pracujący z nimi czuli się komfortowo i pewnie podczas montażu. Poniższy tekst zawiera szereg porad i trików do zastosowania podczas instalacji sprężyn zawieszenia powietrznego.
Miechy powietrzne
Podczas montażu nowej sprężyny powietrznej zawsze sprawdź czy dolny tłok jest prawidłowo zamocowany (ustalony) i odpowiednio zablokowany. W przeciwnym razie, tłok może ulec uszkodzeniu lub miech może zostać wybity ze swojego docelowego położenia.
W przypadku niektórych miechów upewnij się też, że górny tłok jest odpowiednio zamocowany przez pin ustalający. Jeśli tego nie zrobimy, napompowana poduszka będzie napierała na pin w nieodpowiednim punkcie i doprowadzi do pęknięcia górnego mocowania miecha. Taki miech będzie przepuszczał powietrze.
Złączka Voss
Złączki Voss są jednorazowe! Jeśli spróbujemy ponownie wkręcić złączkę możemy łatwo doprowadzić do uszkodzenia gumowej uszczelki i wycieków powietrza. W razie konieczności wkręcenia czy dokręcenia złączki należy to robić z maksymalnym momentem 2Nm. Jeśli przyłożymy większy moment, możemy uszkodzić gwint wewnętrzny w miechu i doprowadzić do wycieków powietrza.
Przewody powietrzne
Przed zamontowaniem przewodu sprawdź go pod kątem ewentualnych uszkodzeń czy przecięć, gdyż mogą one powodować nieszczelności. W razie konieczności użyj odpowiedniego narzędzia do odcięcia uszkodzonej czy nierównej kocówki lub segmentu przewodu. Przewód należy dokładnie i do końca wcisnąć w złączkę Voss. Następnie należy lekko pociągnąć przewód w celu uszczelnienia go w gnieździe.
Po zamocowaniu przewodu w miechu sprawdź jego przebieg, aby uniknąć zgięć i załamań. W niektórych przypadkach przewód należy przeprowadzić przez odpowiednie wycięcie (oczko) w obudowie miecha. Jeśli tego nie zrobimy, przewód zostanie podczas pompowania zakleszczony między miechem, a górną powierzchnią styku bez możliwości spuszczenia powietrza z miecha.
Napełnianie powietrzem miechów pneumatycznych
Miechy należy montować w stanie w jakim zostały dostarczone w opakowaniu. Rozciąganie czy wstępne napełnianie powietrzem przed montażem nie ułatwia zadania, może natomiast doprowadzić do uszkodzenia podzespołu na skutek jego wygięcia podczas docelowego napełniania powietrzem.
Po wymianie miecha nie wolno natychmiast opuszczać pojazdu bez wsparcia podnośnika. W przeciwnym razie dochodzi do nierównomiernego rozłożenia masy, co może doprowadzić do wygięcia miecha na skutek nadmiernych obciążeń bocznych. W konsekwencji może dojść do wysunięcia się rękawa spod opaski zaciskowej.
UWAGA! Są to ogólne zalecenia dotyczące miechów. Należy zawsze sprawdzić, jaka jest procedura montażu konkretnego miecha, który aktualnie montujemy.
Kroki końcowe i testowanie układu
Podczas wymiany miechów należy zwrócić między innymi uwagę na dwie rzeczy. Po pierwsze, jeśli wymieniamy tylko zużyty miech, sprawdźmy również stan amortyzatorów pod kątem zużycia i wycieków. Siła tłumiąca zużytego amortyzatora jest wyraźnie niższa, a to oznacza dodatkowe obciążenia sprężyny powietrznej, do których nie została zaprojektowana. Może to doprowadzić do jej przedwczesnego zużycia i konieczności powtórzenia naprawy. Po drugie, jeśli miech jest montowany na amortyzatorze, a z amortyzatora wycieka olej, doprowadzi to do szybkiej degradacji gumy w nowym miechu i zdecydowanie skróci jego żywotność.
Jeśli wyciek z miecha pozostanie niezauważony przez dłuższy czas, będzie to miało negatywny wpływ na kompresor. Każda nieszczelność w układzie powoduje nadmierną pracę sprężarki i w konsekwencji jej przegrzanie. Nie ma ona wówczas możliwości wytworzenia odpowiedniego ciśnienia i podniesienia pojazdu do zadanej wysokości lub trwa to zdecydowanie dłużej. Większość narzędzi diagnostycznych ma możliwość przeprowadzenia testów kompresora lub sprawdzenia jego maksymalnego wydatku. Umożliwia to sprawdzenie w jakiej kondycji jest kompresor i w zależności od wyniku można zalecić wymianę podzespołu na nowy.
źródło: Arnott – Air Suspension Products.
Komentarze