Ravenol, oprócz konwencjonalnych olejów silnikowych, posiada dwie wyróżniające się serie olejów o ulepszonych właściwościach. Pierwsza seria olejów jakości OE o nazwie CleanSynto® jest przeznaczona dla silników użytkowanych w normalnych warunkach drogowych. Druga o nazwie USVO® (Ultra Strong Viscosity Oil) przeznaczona jest specjalnie dla silników o większej mocy wymagających lepszej ochrony, często pracujących w górnych granicach obrotów, używanych w bardziej ekstremalny sposób, dla kierowców, którzy preferują sportowy styl jazdy. Technologia USVO świetnie sprawdza się w środowisku tuningowanych samochodów, w których modyfikuje się silniki podnosząc moc powyżej seryjnych parametrów.
Oleje obu serii spełniają wymagania głównych producentów samochodów takich jak BMW, Mercedes, Audi/VW, Porsche, Toyota, Ford i wielu innych.
1. Jakie oleje bazowe stosuje Ravenol do produkcji olejów silnikowych w technologii CleanSynto®?
Oleje w tej technologii produkowane są w większości z wysokiej jakości baz hydrokrakowanych HC, choć można znaleźć też produkty w pełni syntetyczne.
2. Jakie oleje bazowe stosuje Ravenol do produkcji olejów silnikowych w technologii USVO®?
W tej technologii baza olejowa produkowana jest wyłącznie z olejów syntetycznych IV i V grupy, są to oleje w pełni syntetyczne.
3. Czym wyróżniają się oleje w technologii CleanSynto® skoro są produkowane na olejach bazowych HC tak samo jak 99% olejów silnikowych dostępnych na rynku?
Oleje te przede wszystkim wyróżniają się zastosowaniem wysokiej jakości składników oraz doskonałym ich zbalansowaniem w każdej formulacji oleju, dzięki czemu, jak sama nazwa technologii wskazuje, pozwala to zachować wysoką czystość silnika, a więc i optymalne warunki jego pracy.
4. Czy sama czystość silnika może być gwarantem wysokiej jakość oleju (przy założeniu, że silnik jest w pełni sprawny)?
Dokładnie tak, a to dlatego, że słabszej jakości olej, gorzej spełniający swoje funkcje, szybciej generuje zanieczyszczenia. Nawet dodanie do słabej formulacji oleju większej ilości dodatków myjących na dłuższą metę tego nie zmieni. Czystość utrzymywana przez cały okres eksploatacji oleju jest doskonałym miernikiem jego jakości. Każda oszczędność czy pójście na skróty przy tworzeniu oleju uwidacznia się w postaci osadów nagaru, szlamu i innych zanieczyszczeń w różnych częściach silnika. Prawdopodobnie stąd wynika duża popularność różnych dodatków poprawiających właściwości olejów lub dodatków do olejów czyszczących silnik, które stosuje się podczas wymiany na nowy olej. Olej silnikowy klasy premium gwarantuje utrzymanie czystości silnika i nie wymaga zastosowania żadnych dodatkowych specyfików.
5. Czy oleje w technologii CleanSynto® spełniają wymagania OEM producentów silników?
Jak najbardziej tak, a właściwie standardowo je przewyższają. Wszystko to dzięki odpowiedniej specjalizacji olejów w zależności od oczekiwanych parametrów. Produkcja większej gamy olejów dedykowanych pozwala nie tylko na dokładne odwzorowanie parametrów oleju dla danych norm, ale także przewyższenie wymagań stawianych produktom OEM. Dla przykładu obecnie w ofercie Ravenol znajduje się 12 rodzajów olejów o lepkości 5W-30.
6. Jak powstała technologia USVO® i do jakich zastosowań jest dedykowana?
Technologia USVO® powstała jako rozwinięcie technologii CleanSynto® w trakcie wieloletnich doświadczeń zdobywanych przez RAVENOL w motorsporcie. Olejom używanym w ekstremalnych warunkach wyścigów torowych stawiane są dużo wyższe wymagania w stosunku do olejów używanych w normalnych warunkach drogowych. Duża popularność samochodów sportowych o wysokiej mocy silników zachęciła inżynierów Ravenol do przekucia doświadczenia z motorsportu na stworzenie olejów specjalnie przeznaczonych do tego typu silników.
Oleje w technologii USVO posiadają ekstremalną odporność na zużycie, więc są doskonałe dla silników mocno obciążanych, szczególnie o dużej mocy, również tuningowanych, poddawanych dodatkowym modyfikacjom mającym na celu podniesienie mocy powyżej seryjnych parametrów.
7. Na czym polega przewaga olejów w technologii USVO® nad pozostałymi olejami silnikowymi?
Główną cechą nowych olejów RAVENOL USVO® jest fakt, że ze względu na specjalne formułowanie wybranych olejów bazowych i dodatków niemal nie występuje w nich obniżenie odporności na ścinanie (utrata lepkości). Jest to możliwe między innymi dzięki zastosowaniu w pełni syntetycznych olejów bazowych. Jednak nie mniej istotnym powodem zwiększenia stabilności parametrów jest eliminacja wad polimerowych modyfikatorów poprawiających indeks lepkości (VI). Uzyskuje się to na dwa sposoby:
a) w formulacji oleju nie stosuje się w ogóle polimerowych modyfikatorów lepkości (powszechnie stosuje się polimery liniowe), a żądany indeks lepkości uzyskuje się przez odpowiednie zmieszanie ze sobą olejów bazowych o różnych lepkościach,
b) w formulacji stosuje się bardzo wysokiej jakości, ekstremalnie odporne na ścinanie, polimery gwiaździste, które z uwagi na kulistą strukturę zużywają się znacznie wolniej, a co więcej, stosuje się je w znacznie niższych ilościach, więc stopień zanieczyszczenia oleju jest znikomy.
Ogólnie stosowane polimery liniowe mogą stanowić 15% składu standardowego oleju (to 99% oferty olejów na rynku). Są one największym generatorem zanieczyszczeń pochodzenia olejowego, ponieważ zostają niszczone, rozrywane i koksowane w czasie intensywnego użytkowania oleju. W wyniku tego podczas eksploatacji zarówno indeks lepkości jak i lepkość oleju ulegają ciągłemu obniżaniu przy jednoczesnym wzroście ilości zanieczyszczeń w oleju. W Europie nie ma obecnie olejów w podobnej do USVO technologii gwarantujących tak stabilne parametry użytkowe.
8. Jak w produktach Ravenol odróżnić oleje na bazie HC od tych w 100% syntetycznych?
Produkt Ravenol opisany na etykiecie jako syntetyczny to olej na bazie HC, a olej opisany jako pełen syntetyk to olej, którego baza została skonstruowana z olejów grup IV i V.
9. Wielu producentów olejów informuje, że ich oleje są w 100% syntetyczne. Czy ta informacja jest prawdziwa?
Przepisy w wielu krajach, w tym w Polsce, pozwalają na nazywanie 100% syntetetycznymi wszystkich olejów skonstruowanych na bazach HC, z nawet niewielkim dodatkiem baz IV czy V grupy. Zdecydowana większość producentów olejów silnikowych zamieszcza taką informację na opakowaniach swoich olejów, sugerując tym samym klientom, że mają do czynienia z olejem w pełni syntetycznym PAO. Nie jest to prawda.
10. Jaką mamy gwarancję że w przypadku olejów Ravenol opis informujący o zastosowanych bazach jest prawdziwy?
Niemcy są prawdopodobnie jedynym krajem na świecie, w którym ustawodawca określił definicję oleju w pełni syntetycznego. Co więcej, egzekwuje jego przestrzeganie. Widać to wyraźnie po tym, że etykiety olejów wielu producentów na rynku niemieckim różnią się od tych na polskim rynku. W Niemczech producenci olejów często zamiast informacji o 100% syntetycznej bazie podają informację mówiącą o zastosowaniu „technologii syntetycznej” lub podobnie sformułowaną, ale nie sugerującą użycia bazy w pełni syntetycznej, nazwę. Cała produkcja i konfekcjonowanie marki RAVENOL odbywa się w Niemczech i olej dostępny w polskich sieciach dystrybucji jest dokładnie taki sam jak w sklepach w Niemczech. Oryginalność produktu można potwierdzić wykorzystując kod ze zdrapki umieszczonej na każdym detalicznym opakowaniu olejów Ravenol.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Konsultant, 10 kwietnia 2021, 8:13 11 -4
Wolę sprawdzone trio Orlen/Lotos/Specol. Może i silnik nie przejedzie 300 tys. km tylko 290, ale pieniądze zostają w Polsce.
Odpowiedz
piki, 10 października 2022, 19:51 4 0
Ale ropa z której produkowane są pseudosyntetyki tego trio nie jest polska ,więc coś twoje rozumowanie ma luki
Odpowiedz
Tomas, 21 listopada 2022, 23:26 4 0
Te polskie trio jest dobre i działa ale do 5 tyś km potem wymiana oleju. Kosztowo wychodzi na to samo co dobry olej na 3x tyle czyli ok15tys. No ale jeszcze robocizna nasz czas, filtry...
Odpowiedz
zoltar, 5 kwietnia 2023, 23:27 1 0
napisze tak, zajechalem 4 auta na dlugich trasach stosujac syntetyki dostepne w sklepach...
teraz zalewam co 15 tys technologie usvo w kolejnym aucie i 30 tysia w miesiacu wykonane, auto idzie jak torpeda
Odpowiedz