W przypadku filtrów oleju podstawowe pytanie nie brzmi: „czy wymieniać”, ale: „jaki filtr oleju wybrać, by odpowiednio chronić silnik?”. Filtry oleju pochodzące z różnych źródeł mogą mieć niemal identyczne obudowy, jednak całkowicie inną zawartość. Od jakości i ilości materiału filtracyjnego zależy stopień ochrony silnika i ryzyko usterek.
Filtr oleju wyłapuje zanieczyszczenia pojawiające się w oleju silnikowym – zarówno te, które powodują powstawanie osadów i szlamu na powierzchni elementów mających kontakt z olejem silnikowym, w tym wewnątrz kanałów olejowych, jak i drobinki mające bezpośredni wpływ na zużycie i uszkadzanie elementów silnika, np. opiłki metali. Filtr oleju musi pogodzić przeciwstawne oczekiwania: z jednej strony powinien stawiać jak najmniejsze opory, a z drugiej powinien wyłapywać jak najmniejsze cząsteczki zanieczyszczeń. Filtr oleju musi być tak skonstruowany, aby w razie przyjęcia nadmiernej ilości zanieczyszczeń nie doszło do zablokowania przepływu oleju i zatarcia silnika.
Skąd się biorą zanieczyszczenia w oleju?
Zanieczyszczenia w oleju silnikowym to, po pierwsze, produkty spalania paliwa i samego oleju.
Pierścienie tłokowe w żadnym silniku nie są idealnie szczelne, a zwłaszcza nie są szczelne w fazie rozruchu silnika, przed osiągnięciem temperatury roboczej. Większa część spalin wytwarzanych przez silnik wydalana jest przez układ wydechowy, w którym – w przypadku nowoczesnych silników – są one w znacznej mierze neutralizowane. Część produktów spalania paliwa trafia jednak do skrzyni korbowej, gdzie miesza się z olejem silnikowym. Podczas gdy olej przepływa przez filtr, zanieczyszczenia te są w znacznej mierze zatrzymywane. Po drugie, do oleju trafiają substancje powstające podczas działania współpracujących ze sobą części – w skrajnych przypadkach są to opiłki metalu powstające w wyniku awarii elementów osprzętu silnika, które krążąc po układzie smarowania, powodują dalsze spustoszenia.
Po trzecie, w przypadku niedoskonałej filtracji powietrza zasysanego przez silnik do oleju dostają się kurz i inne cząstki stałe zawarte w powietrzu biorącym udział w procesie spalania.
Czym się różnią poszczególne filtry?
Filtr oleju ma postać albo metalowej puszki, wewnątrz której mieści się zasadnicza konstrukcja filtra i materiał filtracyjny, albo jest to tylko wkład filtra, który wymienia się bez obudowy, a ta jest elementem wielorazowego użytku. To, jaki typ filtra (wraz z obudową lub sam wkład filtracyjny) zamontujemy w aucie, wynika z konstrukcji układu napędowego. Filtry oleju pasujące do jednego silnika mogą różnić się nieznacznie kształtem (średnica, długość), jednak najważniejsze jest to, co w środku. Filtry „puszkowe” są nierozbieralne, jednak gdybyśmy rozcięli obudowę i wyjęli dla porównania zawartość różnych filtrów, okazałoby się, że ilość wkładu filtracyjnego w poszczególnych produktach jest różna, a różnice wynoszą nawet 200-300 procent! Różni się też jakość mediów filtracyjnych, jednak tego nie jesteśmy w stanie stwierdzić na oko. W najtańszych filtrach producenci oszczędzają nawet na zaworach bezpieczeństwa, które w razie zatkania filtra (np. w wyniku oderwania się większej ilości osadów) puszczają olej bocznym kanałem, aby ratować silnik przed zatarciem. Podobnie wkłady filtrów (bez obudowy): nie są identyczne, różnią się jakością, której nie sposób ocenić na oko.
Lucas radzi:
- Zalecany przez producenta interwał wymiany oleju traktuj jako maksymalny, w przypadku niekorzystnych warunków eksploatacji skracaj go nawet o połowę!
- Wymianie oleju zawsze musi towarzyszyć wymiana filtra oleju.
- Stosuj filtry oleju najwyższej dostępnej jakości – ten niewielki wydatek zwraca się z nawiązką w postaci dłuższej bezawaryjnej pracy silnika.
- Najwyższa jakość filtra oleju jest kluczowa w samochodach serwisowanych zgodnie z wydłużonym interwałem wymiany oleju.
Wyłącznym dystrybutorem filtrów Lucas na terenie Polski jest VTD Sp. z o.o. z Gdyni
hello@vtd.com.pl |+48 58 500 83 33 | www.filtrylucas.pl
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 4 marca 2021, 13:54 5 -1
coooo???? lucas filtry??
Odpowiedz
Mig25, 5 marca 2021, 11:04 8 -2
Filtry Lucas to "pierwszy montaż". Raz zamontujesz, potem już tego nie będziesz chciał :) Kolejny chinczy na rynku z ładną etykietą.
Odpowiedz
as moto, 11 kwietnia 2021, 11:59 3 0
A co wam nie pasuje w tych filtrach? Korzystaliście chociaż? Ja do mojego warsztatu kupiłem już czwarta partie. Stosuje i nie widzę różnicy czy to Filtron czy to MANN, a już na pewno cenowo to Lucas wychodzi mi o wiele korzystniej, no i moim klientom też ;) Wszyscy zaodonleni. Przerobiłem już tych filtrów na setki. Lucasa włożyłem też do moich 3 aut firmowych i prawda jest taka, że zmieniasz na czas to jeździsz bez problemów. Od lat mam takie podejście. Czepiacie się, że jakaś produkcja chińską, ja tam sie nie znam, ale nie wydaje mi się. Filtron niby taki polski a i tak sprzedany, takie mamy czasy. Moim zdaniem Lukas się broni, nic mu nie brakuje i z chęcią będę korzystać nadal.
Odpowiedz