Właściwa obsługa układu klimatyzacji samochodowej wymaga szczególnej dbałości o detale. Przykładem jest dobór oleju do układu klimatyzacji, jego przechowywanie oraz proces podania do układu. Standardowe oleje są podatne na wchłanianie wody, które jest w ich przypadku wysoce szkodliwe. Rozwiązanie tego problemu znalazły firmy WAECO oraz IDEMITSU.
Gdzie jest problem?
Oleje PAG, ze względu na swoją strukturę, są podatne na wchłanianie wilgoci z powietrza, która jest niebezpieczna dla układu klimatyzacji. Zadaniem mechanika jest więc ograniczenie do minimum ilości dostarczanej do układu wraz z olejem wilgoci, która może z czasem doprowadzić do zakwaszenia (co powoduję korozję) lub oblodzenia układu klimatyzacji.
Standardowe oleje PAG rozpoczynają wchłanianie pary wodnej z powietrza od momentu otwarcia opakowania. Po około dwóch godzinach, zawartość wody w oleju przekracza już wartości krytyczne (podczas gdy maksymalna zawartość, dopuszczana przez producentów kompresorów to 800 ppm). Wówczas użycie takiego środka smarnego staje się już ryzykowne, a dokonując serwisu układu klimatyzacji nie powinno się liczyć na szczęśliwy traf. Zamiast tego lepiej dołożyć wszelkich starań, by odbywał się on w hermetycznych warunkach. Istnieje na to sposób – prosty dla mechanika, za to zaawansowany technologicznie.
Oleje PAG WAECO Daphne Hermetic double end capped
Hermetyczne oleje PAG to efekt współpracy specjalizujących się w rynku klimatyzacji firm IDEMITSU i Dometic (właściciela marki WAECO). Rozwiązanie opracowano w odpowiedzi na zapotrzebowanie producentów pojazdów, którym zależało na wydłużeniu okresów międzyobsługowych samochodów. Aby umożliwić rzadszą kontrolę układu klimatyzacji, należało m.in. do minimum ograniczyć przedostawanie się do niego wody podczas czynności obsługowych. Ten cel postanowiono osiągnąć poprzez działanie dwustronne – poprawę parametrów oleju oraz warunków jego przechowywania i dozowania.
Oleje WAECO Daphne Hermetic oparto na glikolach polialkilenowych (PAG) IDEMITSU double end capped. Typowe oleje PAG zawierają łańcuchy węglowe nieaktywne tylko po jednej stronie, przez co są dość reaktywne. Łańcuchy w olejach PAG Daphne Hermetic są nieaktywne z obu stron, dzięki czemu są mniej higroskopijne i mniej podatne na reakcje chemiczne, w wyniku których mogłyby powstawać szkodliwe kwasy.
Mimo tej innowacyjnej formuły, oleje Daphne Hermetic nadal wymagają od mechanika zachowania szczególnej ostrożności w celu zapewnienia ochrony przed zawilgoceniem. Właśnie dlatego WAECO postanowiło opracować minimalizujący możliwość dostawania się wilgoci system przechowywania i dozowania. Jest on kilkuwarstwowy. Zbiornik do przechowywania posiada podwójne ścianki. Od zewnątrz zawartość chroni bezciśnieniowy metalowy pojemnik, w którym znajduje się dwuwarstwowa powlekana aluminium torba.
W pełni bezpieczne przechowywanie to nadal nie wszystko. Istotne jest bowiem, aby wilgoć nie dostała się do oleju w momencie jego aplikacji. W tym celu opracowano specjalne adaptery, za których pomocą przyłącza się służący do przechowywania zbiornik do stacji do serwisowania klimatyzacji, a konkretnie do przyłącza wagi oleju. Adapter aktywuje specjalny mechanizm opróżniania butli. Pompa próżniowa wytwarza podciśnienie w celu opróżnienia powlekanej torby, która stopniowo się kurczy. Ułożony osiowo spiralny wąż zapewnia całkowite opróżnienie powlekanej torby bez strat oleju.
Jak widzimy, cały proces odbywa się w warunkach hermetycznych. Daje to 100% pewność i przewidywalność poprawnej pracy układu klimatyzacji, na czym tak bardzo zależało wiodącym światowym producentom kompresorów, dla których opracowano to rozwiązanie. Oleje Daphne Hermetic zostały pozytywnie przyjęte przez takie firmy jak Denso, Hanon, Mahle, Sanden, Valeo i są wykorzystywane przez producentów samochodów na całym świecie jak i powyższych producentów kompresorów – do fabrycznego napełniania układów oraz ich serwisowania.
Ostrożnie z barwnikami UV
Dodawanie barwników UV do układu klimatyzacji w celu wykrycia nieszczelności jest procedurą dość ryzykowną i każdorazowo wymagającą precyzji oraz wiedzy. Olej kompresorowy i dodatek UV muszą być do siebie odpowiednio dobrane. Barwnik musi posiadać tę samą bazę olejową co olej w układzie. W przeciwnym razie, uzyskana mieszanina może mieć niebezpieczne właściwości. Optymalny dobór jest szczególnie istotny w przypadku pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Błąd doprowadzi tutaj do sytuacji, w której olej kompresorowy (nie dedykowany do tego typu pojazdów) może przewodzić napięcie rzędu 400V. Powstałe w okolicy kompresora klimatyzacji napięcie może być niebezpieczne dla zdrowia i życia.
Aby zredukować do minimum ryzyko pomyłki, najlepiej stosować oleje oraz dodatki UV pochodzące od tego samego producenta. Dodatki WAECO są oferowane w takich samych, hermetycznych opakowaniach jak oleje, minimalizujących ryzyko ich zawilgocenia.
Miej 100% pewność wykonanej pracy!
Oleje PAG WAECO Daphne Hermetic są dedykowane do czynnika HFO-1234yf, jak i R 134a. Na rynku wtórnym rozwiązanie to uchodzi za nowość, jednak już od kilku lat jest z powodzeniem stosowane, m.in. w autoryzowanych serwisach obsługi pojazdów. Od roku 2019, WAECO rozszerzyło ofertę adapterów, dzięki czemu możliwe jest przyłączenie zbiorników z olejem Daphne Hermetic lub dodatkiem UV do większości najpopularniejszych stacji obsługi klimatyzacji na rynku.
Więcej informacji znajdziesz na stronie www.waeco.comhttps://www.waeco.com/pl-pl/pl
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Daniel, 16 grudnia 2019, 11:48 1 -1
Kolejny z branżowych artykułów reklamujący nowy produkt, który pojawił się na rynku. Kolejny artykuł, który próbuje powiedzieć "nie kupujcie masła, margaryna jest lepsza".Dopiero później się okaże, że może niekoniecznie.
Odpowiedz