ZF dostarcza wiele podzespołów producentom samochodów. W ostatnim czasie części tej firmy wykorzystano przy produkcji najnowszych modeli marek takich jak Audi, BMW czy Jeep…
Listę pojazdów, które w ostatnim czasie skorzystały z technologii ZF przedstawił nam Peter Rothenhöfer – Dyrektor Przedstawicielstwa ZF Friedrichshafen AG na Polskę.
Przeczytaj wywiad z Peterem Rothenhöferem.
ZF dostarcza swoje komponenty do większości producentów pojazdów osobowych i użytkowych na całym świecie. Wśród najnowszych modeli wykorzystujących technologię firmy znajdują się m.in.:
Audi Q5 Hybrid, w którym silnik spalinowy został połączony z silnikiem elektrycznym w układzie hybrydy równoległej. ZF dostarcza cały moduł hybrydowy z automatyczną przekładnią serii 8 HP, która dostarczana jest seryjnie w opcji z silnikiem elektrycznym. Dzięki napędowi równoległemu, spokojny i oszczędny na co dzień pojazd, w jednej chwili może przeobrazić się w auto o sportowej charakterystyce. Jest to możliwe dzięki trybowi BOOST, w którym moment obrotowy silnika elektrycznego nakłada się równolegle na pracę silnika spalinowego. Do tego modelu, dostarczana jest też kompletna kolumna kierownicy oraz moduł aktywnego wspomagania układu kierowniczego od ZF Lenksysteme.
BMW serii 3 – o sprawną zmianę biegów dba w nim 6-biegowa manualna skrzynia biegówlub opcjonalnie – 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów 8HP. Od ZF pochodzi też adaptacyjny system tłumienia CDC, który pozwala na wybór pomiędzy komfortowym a sportowym zestrojeniem zawieszenia. Elektryczna przekładnia kierownicza Servolectric od ZF Lenksysteme zapewnia z kolei ograniczenie zużycia paliwa: przekładnia pracuje według zasady Power-on-Demand – zużywa energię tylko w czasie momentów skrętnych. Pozwala to na średnią oszczędność 0,4 litra paliwa na 100 kilometrów.
BMW serii 6 Gran Coupe został standardowo wyposażony w 8-stopniową automatyczną skrzynię biegów serii 8 HP. Poza przekładnią elektryczną Servolectric, to czterodrzwiowe BMW wyposażone jest przez ZF również w elementy zawieszenia. System ARS (Active Roll Stabilization) zmniejsza boczne przechyły nadwozia. W połączeniu z amortyzatorami CDC od ZF Sachs, zapewnia to doskonałą przyczepność.
Jeep Grand Cherokee – wyposażony przez ZF w 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów serii 8 HP w komplecie z konwerterem momentu obrotowego. Opcjonalnie pojazd może zostać też wyposażony w automatyczną regulację zawieszenia tylnej osi ZF Sachs Nivomat, która poprawia bezpieczeństwo i komfort jazdy podczas podróży z obciążeniem tylnej osi (np. podczas jazdy z przyczepą), zapobiegając efektowi „przysiadania”.
Maserati Quattroporte – to już szósta generacja Maserati Quattroporte stawiająca na technologię ZF. Charakterystyczne właściwości tego pojazdu zapewnia m.in. 8-stopniowa automatyczna skrzynia biegów serii 8 HP. Dzięki amortyzatorom CDC, sportowa limuzyna dopasowuje się do każdej sytuacji na drodze. Z kolei ZF Lenksysteme dostarcza pompy łopatkowe serii CP 14 do hydraulicznego układu wspomagania kierownicy.
MINI Paceman – najmłodszy członek rodziny MINI. ZF dostarcza do jego produkcji obwody i podzespoły elektroniczne, komponenty podwozia oraz dwumasowe koła zamachowe.
Nissan Altima – w tym modelu po raz pierwszy zastosowano innowacyjne amortyzatory ZF z zaworami 4. generacji, które znacząco redukcją hałas i jednocześnie zachowują optymalną charakterystykę tłumienia.
Porsche Cayman i 911 – ZF dostarcza do nich siedmiobiegową, dwusprzegłową przekładnię zmiany biegów serii 7DT (Cayman) i PDK (911), umożliwiające zmianę przełożeń bez konieczności redukcji obrotów silnika. Od ZF pochodzą również: sprzęgła, poszczególne elementy zawieszenia, jak również system wspomagania Servolectric.
RAM 1500 – 8-stopniowa automatyczna skrzynia biegów ZF będzie od roku 2013 montowana w modelu z 3,6-litrowym silnikiem V6 Pentastar oraz w modelu z silnikiem 5,7-litra HEMI V8. Jej wykorzystanie znacząco ograniczy zużycie paliwa i emisję CO2.
Range Rover – w jego czwartej generacji stosowana jest 8-stopniowa automatyczna skrzynia biegów serii 8 HP oraz przekładnia hydrokinetyczna ZF. Inne komponenty od ZF to m.in. elementy podwozia, podzespoły elektroniczne oraz układ wspomagania kierownicy Servolectric.
Iveco Stralis Hi-Way – w najnowszej generacji Iveco zastosowano automatyczną przekładnię AS Tronic. ZF dostarcza do tego modelu również amortyzatory kabiny kierowcy oraz elementy układu zawieszenia, przekładnię kierowniczą Servocom oraz kolumnę kierownicy i pompę wspomagania układu kierowniczego.
DAF XF – klienci otrzymują na życzenie wersję ze zautomatyzowaną przekładnią zmiany biegów AS Tronic, która znacząco ogranicza zużycie paliwa. W pojeździe występują również dwururowe amortyzatory ZF Sachs oraz elementy układu kierowniczego dostarczane przez ZF Lenksysteme.
Komentarze