Dobrej jakości płyn chłodniczy zabezpiecza silnik przed przegrzaniem, zamarzaniem, rdzą i konserwuje elementy układu chłodzenia. Eksperci Behr Hella Service doradzają regularną kontrolę stanu płynu.
Wymiana płynu chłodniczego
Płyn chłodniczy oprócz podstawowego zadania, jakim jest chłodzenie silnika jest także substancją odpowiedzialną za jego ochronę. Płyn chłodniczy to mieszanina demineralizowanej wody glikolu, etanolu i specjalnych dodatków. Glikol i etanol są odpowiedzialne za temperaturę pracy, płyn nie może zamarzać i nie może gotować się w układzie chłodzenia. Specjalne dodatki służą ochronie układu chłodzenia. Dodatki krzemianowe chronią wewnętrzne powierzchnie przed korozją i osadzaniem się kamienia kotłowego, antyutleniacze zapobiegają starzeniu się płynu, a środki przeciw pieniące gwarantują poprawny przepływ płynu przez układ i zapobiegają tworzeniu się korków gazowych. Każdy płyn „zużywa” się w czasie eksploatacji pojazdu, czyli traci swoje parametry. Po ok. trzech latach płyn nie gwarantuje już pełnej ochrony silnika. Dlatego konieczna jest jego regularna wymiana. Należy jednak pamiętać, że przy wymianie płynu konieczne jest także wypłukanie całego układu chłodzenia.
Przy tworzeniu płynu chłodniczego należy zmieszać wodę I środek przeciwzamarzający (koncentrat) w odpowiedniej proporcji. Dla zapewnienia temperatury pracy w granicach -25 do -40 stopni Celsjusza Behr Hella Servive zaleca utrzymanie stosunku środka przeciwzamarzającego do wody na poziomie od 50:50 do 60:40. Zwiększanie tego stosunku na korzyść środka przeciwzamarzającego ponad 60:40 jest szkodliwe. Czysty środek przeciwzamarzający (bez rozcieńczenia wodą) zamarza już w -13 stopniach Celsjusza, a dodatkowo w temperaturze powyżej 0 stopni Celsjusza środek ten źle odprowadza ciepło przez elementy chłodnicy, co może prowadzić do przegrzania silnika. Przy tworzeniu mieszaniny płynu chłodniczego należy używać wody zdemineralizowanej lub destylowanej, jeżeli jej twardość przekracza 20 jednostek w skali dH. Przy dobieraniu płynu chłodniczego i tworzeniu jego mieszaniny należy zawsze zapoznać się z wymaganiami producenta pojazdu oraz producenta koncentratu przeznaczonego do tworzenia mieszaniny płynu chłodniczego.
Komentarze