Zelektryzowana klimatyzacja w pojazdach elektrycznych i hybrydowych

26 maja 2021, 23:40

Układy klimatyzacji stosowane są w pojazdach samochodowych od wielu lat. Na początku zarezerwowane były dla pojazdów luksusowych by obecnie stanowić podstawowe wyposażenie nawet pojazdów klasy budżetowej. Dziś większość z nas nie wyobraża sobie podróżowania samochodem bez tego układu w upalne czy nawet ciepłe dni. Klimatyzacja podnosi nie tylko komfort jazdy, ale również bezpieczeństwo. Wysoka temperatura w kabinie wpływa niekorzystnie na samopoczucie kierowcy co przekłada się też na jego koncentracje i przyspieszone uczucie zmęczenia.

Jednym z kluczowych podzespołów układu klimatyzacji jest kompresor. Podnosi on ciśnienie czynnika chłodniczego (gazu R134 lub R1234yf). W samochodach wyposażonych w silnik spalinowy napędzany jest paskiem wieloklinowym. Co jednak, gdy mamy do czynienia z pojazdem elektrycznym lub hybrydowym? Pomimo występowania w hybrydach silnika spalinowego nie służy on już do napędzania kompresora klimatyzacji. Wynika to z tego, że często, zwłaszcza podczas jazdy miejskiej taki pojazd porusza się za pomocą silnika elektrycznego a nie spalinowego. Brak napędu sprężarki powodowałby mało wydajne działanie układu klimatyzacji. Dlatego też zarówno w pojazdach hybrydowych jak i elektrycznych stosuje się kompresory z napędem elektrycznym.

Stosowane w tego typu pojazdach sprężarki najczęściej są typu ślimakowego, składają się z dwóch spirali – nieruchomej i orbitalnej, silnika bez szczotkowego oraz separatora oleju. Spowodowane jest to, po pierwsze łatwym regulowaniem wydatku, a po drugie taki typ ma niższe zapotrzebowanie na energię. Ma to szczególne znaczenie w pojazdach elektrycznych, gdzie każda oszczędność energii zwiększa – tak pożądany, zasięg. Układ klimatyzacji pełni też dodatkową bardzo ważną funkcję. Służy do chłodzenia zestawu akumulatorów – szczególnie w pojazdach elektrycznych. Ładowanie (poprzez rekuperację) oraz rozładowywanie akumulatorów powoduje wydzielanie się ciepła, ponadto są one bardzo wrażliwe na temperaturę w jakich pracują. W ciepłe dni układ chłodzi więc nie tylko wnętrze, ale dba również o odpowiednią temperaturę systemu magazynowania energii. Przykładowo w samochodzie Toyota Prius zamontowana jest sprężarka napędzana przez synchroniczny silnik elektryczny z magnesami trwałymi. Napięcie o wartości 201 V do sprężarki zapewnia falownik klimatyzacji. Poprzez modulację częstotliwościową jest możliwa płynna regulacja obrotów sprężarki.

Ponieważ kompresor zasilany jest elektrycznie to olej jaki krąży w układzie klimatyzacji tego typu pojazdów musi charakteryzować bardzo dobra dielektryczność (około 10 MΩ). Jest to szczególnie ważne dla osób wykonujących obsługi układów klimatyzacji. Dlatego też firma TEXA mająca w swojej ofercie stacje do obsługi klimatyzacji serii Konfort wyposażyła je w oprogramowanie, które przypomina o konieczności zastosowania innego oleju. Właściwości dielektryczne oleju pogarszają zanieczyszczenia i wilgoć. Jeden procent zanieczyszczeń pogarsza je aż dziesięciokrotnie.

Ilustracja: hermetyczne, identyfikowalne zbiorniczki na olej oraz UV – Stacja TEXA Konfort 760R

System klimatyzacji samochodowej – szczególnie w wersji z automatycznym sterowaniem to jednak nie tylko kompresor. To również szereg czujników oraz siłowników sterowania klapami mieszalników powietrza. Jeżeli układ umożliwia nadmuch zimnego powietrza, ale są problemy z utrzymywaniem pożądanej temperatury wnętrza pojazdu lub zmiana kierunku nawiewu na panelu sterującym niczego nie zmienia to stwierdzenie usterki bez testera diagnostycznego jest bardzo trudne lub niemożliwe.

Nowoczesne zautomatyzowane układy wykorzystują informacje z czujników nasłonecznienia, wilgotności, temperatury zewnętrznej, temperatury silnika, prędkości jazdy czy ciśnienia czynnika. Wszystkie te parametry mają wpływ na intensywność chłodzenia wnętrza i są niezbędne do prawidłowego działania systemu. Co więcej, jeżeli występują w nim jakieś usterki to najczęściej nie przewiduje się żadnej kontrolki awarii dla tego systemu. Dopiero podpięcie komputera diagnostycznego pozwala na ujawnienie błędów oraz przeprowadzenie diagnostyki systemu.

Przykładowe aktywacje i parametry przedstawimy na przykładzie samochodu Toyota Prius kod modelowy ZVW z 2016 roku, wykorzystując oprogramowanie diagnostyczne firmy TEXA IDC5 oraz interface diagnostyczny TXT Multihub. Dla tego pojazdu dostępne są w diagnostyce 43 parametry, dzięki którym jesteśmy w stanie sprawdzić czy jakiś czujnik nie pokazuje wartości w sposób niewiarygodny. Prawidłowa interpretacja jest bardzo ważna, ponieważ wielokrotnie czujnik pokazujący wartość błędnie ale w zakresie pomiarowym, przewidzianym w oprogramowaniu sterownika, nie wygeneruje kodu usterki a spowoduje nieprawidłowe działanie układu. Przykładowo przy uszkodzonym czujniku temperatury zewnętrznej, zaniżającym wartość pomiaru, klimatyzacja będzie działała mało wydajnie. Ilustracja 1 przedstawia przykładowe parametry dostępne w oprogramowaniu.

Ilustracja 1. Podgląd parametrów dla Toyota Prius – układ klimatyzacji

Tak jak pisaliśmy wcześniej w przypadku sprężarek napędzanych silnikiem elektrycznym można regulować ich prędkość obrotową a tym samym wydajność. Podgląd parametrów pozwala ocenić czy wartość jaką wymaga sterownik pokrywa się z tą rzeczywistą [ilustracja 2].

Ilustracja 2. Parametry obrotów sprężarki IDC5 CAR

Na stronie parametrów możemy sprawdzić też położenie poszczególnych serwomotorów sterowania mieszalnikami klap powietrza. Bardzo wiele usterek związanych z nieprawidłowym ukierunkowaniem nadmuchu powietrza wynika właśnie z ich uszkodzenia. Uszkodzenie serwomotoru klapy zamykającej i otwierającej obieg powietrza zewnętrznego powoduje najczęściej bardzo intensywne parowanie szyb w samochodzie. Niestety jak już wspominaliśmy o tym nie poinformuje żadna kontrolka. Pomóc może diagnostyka komputerowa i regulacja „uruchomienie serwomotorów” [ilustracja 3]. Funkcja sprawia, że każdy z serwomotorów jest aktywowany, w przypadku usterek pojawią się błędy od niesrawnych serwomotorów. Podgląd parametrów pozwoli nam sprawdzić czy położenie poszczególnego serwomotoru uległo zmianie. Regulacja wymagana jest również wtedy, gdy wymieniony został wzmacniacz A/C, jeden z serwomotorów oraz po odłączeniu akumulatora 12V.

Ilustracja 3. Oprogramowanie IDC5 TEXA wysterowanie serwomotorów mieszania powietrza układu klimatyzacji.

Tester diagnostyczny pozwala również na wysterowanie określonej prędkości obrotowej kompresora klimatyzacji (czyli regulację jego wydajności) oraz konkretnych serwomotorów [ilustracja 4].

Ilustracja 4. Wybrane dostępne aktywacje w oprogramowaniu IDC5 CAR dla Toyota Prius.

Jak widać diagnozowanie układów klimatyzacji bez testera diagnostycznego jest bardzo trudne. Również podczas przeprowadzania rutynowej obsługi serwisowej układu trzeba pamiętać o zachowaniu szczególnej ostrożności z racji stosunkowo wysokiego napięcia (niespotykanego wcześniej w pojazdach samochodowych) do zasilania sprężarki elektrycznej, ale również z powodu stosowania innego rodzaju oleju. Ponadto pamiętajmy, że układ klimatyzacji nie chłodzi tylko wnętrza pojazdu, ale również pakiet akumulatorów. Pojazd spalinowy z niesprawną klimatyzacją będzie zdatny do jazdy, co najwyżej warunki będą mniej komfortowe – w przypadku pojazdów elektrycznych i hybrydowych jest to niedopuszczalne.

Artykuł sponsorowany TEXA

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Normalny, 29 maja 2021, 13:27 0 0

Czyli elektryk górą

Odpowiedz