Czy klasyczny klakson montowany od lat w samochodach to już przeżytek? Wiele wskazuje na to, że tak. TRW prowadzi prace nad konstrukcją elektronicznego klaksonu samochodowego. Na czym polega jego innowacyjność?
TRW wprowadzi elektroniczny klakson w 2014 r.
Elektroniczny klakson (EHS – Eltectronic Horn System) będzie aktywowany poprzez dotknięcie obszaru przewodzącego na pokrywie poduszki powietrznej kierownicy. Według TRW, nowa technologia w porównaniu do konwencjonalnego klaksonu, oferuje wiele korzyści, takich jak poprawa wyglądu, zwiększenie funkcjonalności, mniejsza siła potrzebna do uruchomienia klaksonu czy zredukowana ilość elementów wchodzących w skład układu.
Zdaniem, Guido Hirzmanna, kierownika zespołu TRW ds. nowych technologii Mechatronic, klasyczne klaksony mogą być stosunkowo duże i drogie. System EHS ma eliminować konieczność użycia elementów takich jak sprężyny, zaczepy, śruby mocujące, klipsy itp. Ponadto, w jego skład nie wchodzą żadne ruchome elementy, dzięki czemu montaż poduszki powietrznej dokonywany jest bezpośrednio wewnątrz kierownicy, co pozwala na łatwiejsze dopasowanie i zoptymalizowane układu poduszki.
Specjalne materiały umożliwiają przekształcenie pokrywy poduszki powietrznej w elektryczny panel przekaźnikowy, będący w stanie rozpoznać pozycję palca lub dłoni i wysłać sygnał do jednostki sterującej ECU, tym samym aktywując klakson. Uruchomienie systemu nie wymaga więc użycia silnego nacisku.
Unikalna konstrukcja pokrywy wyklucza przy tym nieumyślną aktywację klaksonu. System ma postać trójwymiarowego panelu obejmującego całą powierzchnię pokrywy poduszki powietrznej. W jego centrum znajduje się czujnik zaprojektowany do odbioru konkretnych sygnałów dotykowych. Dzięki rozmieszczonym w poszczególnych sekcjach panelu czujnikom, system jest w stanie rozpoznać, czy kierowca dotknął panelu przypadkiem, czy też celowo.
Według Hirzmana czujniki pojemnościowe, składające się na system EHS mogłyby znaleźć zastosowanie także w innego typu innowacjach:
– ,,Podobne rozwiązanie mogłoby również znaleźć zastosowanie w pobliżu dłoni kierowcy, i służyć np. do przekazywania ,,dźwiękowego sygnału pozdrowienia”, czy też do aktywacji jakiejkolwiek innej funkcji. Kilku producentów pojazdów już wykazuje zainteresowanie tą koncepcją".
TRW przewiduje, że technologia EHS będzie gotowa do produkcji w 2014 roku.
Kierowcy używają klaksonu w sytuacjach stresowych. Jego silne naciśnięcie bywa formą rozładowania napięcia nerwowego. Czy dotykowy, elektroniczny klakson TRW to rzeczywiście dobry pomysł? Zachęcamy do wyrażania swoich opinii w komentarzach.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 22 listopada 2012, 20:18 0 0
Żenada!! Ale mam świetny pomysł dla inżynierów z TRW i to za darmo!! Proponuję żeby światła cofania połączyć z nawigacją która wykryje że samochód jedzie do tyłu i załączy je. W ten sposób pozbędziemy się włącznika świateł cofania, insalacji i obniżymy koszt o jakieś 2 euro na aucie. No panowie bierzcie sie do roboty.
Odpowiedz
Anonim, 23 listopada 2012, 8:41 0 0
a jeśli w samochodzie nie ma nawigacji?
Odpowiedz