Nawet najlepsze opony zimowe stają się bezużyteczne, jeżeli amortyzatory w samochodzie są wadliwe, gdyż wpływa to niekorzystnie na przyczepność, a tym samym bezpieczeństwo jazdy. Dlatego Bilstein doradza, aby przy okazji obowiązkowej wymiany opon letnich na zimowe sprawdzać stan techniczny elementów zawieszenia takich jak amortyzatory i sprężyny.
Zbyt często bagatelizuje się wpływ zużytych amortyzatorów na bezpieczeństwo zimowej jazdy: wydłużona droga hamowania, wcześniejsze występowanie aquaplaningu, brak przyczepności i zwiększenie niebezpieczeństwa poślizgu na zakrętach powodują nieobliczalne ryzyko jazdy. Przeprowadzone przez przeszkolonych pracowników serwisowych jazdy próbne oraz testy zawieszenia są tego dowodem, a jednocześnie przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa jazdy w zimie.
Wielu kierowców nie docenia funkcji bezpieczeństwa jakie spełniają amortyzatory i elementy tłumienia drgań. Właściwy kontakt opony z nawierzchnią zapewnia tylko pełna siła tłumienia.
Efekty używania wadliwego amortyzatora są niestety fatalne: do 20 proc. wydłużona droga hamowania jak też zaburzenie funkcjonowania elektronicznych systemów wspomagania jak ABS i ESP znacznie pogarszają sytuację na drodze i zwiększają zagrożenie bezpieczeństwa w przypadkach nagłego hamowania lub manewrach wymijania. Niestabilność na zakrętach jak i wcześniej wymieniony aquaplaning stanowią dodatkowy potencjał ryzyka.
Liczba wypadków mówi sama za siebie. Według przeprowadzonych badań, w ponad pięćdziesięciu procentach współodpowiedzialnym „sprawcą” wypadków z udziałem pojazdów o przebiegu ponad 150 000 km, są niesprawne amortyzatory. Ale dotyczy to również młodszych samochodów. Zużycie amortyzatorów następuje stopniowo i ze względu na przyzwyczajenie kierowcy jest często niezauważone. Dlatego specjaliści od zawieszeń Bilstein zdecydowanie zalecają, aby przy okazji wymiany opon letnich na zimowe przeprowadzić badanie amortyzatorów i sprężyn.
Szczególnie nierównomierne zużycie bieżnika opon, uszkodzone odbojniki i osłony, wyciek oleju na amortyzatorze, skorodowane lub uszkodzone sprężyny można jednoznacznie zidentyfikować podczas wymiany opon. Tak samo tarcze i klocki hamulcowe powinny być poddane ocenie fachowcy. Rzetelna informacja o możliwych zagrożeniach bezpieczeństwa buduje zaufanie klientów. Generalnie zaleca się, aby rutynowe badania związane z bezpieczeństwem elementów pojazdu były przeprowadzane co 20 000 km.
Pamiętajmy również o tym, iż niesprawne amortyzatory w znacznym stopniu wpływają na naszą koncentrację podczas jazdy. Wadliwe amortyzatory w naszym aucie mogą powodować większe zmęczenie organizmu podczas prowadzenia pojazdu, gdyż automatycznie wymuszają większą koncentrację kierującego w warunkach drogowych. Przekłada się to bezpośrednio na zmęczenie kierowcy podczas jazdy co skutkuje ryzykiem zmniejszenia bezpieczeństwa na drodze oraz zagrożeniem dla niego samego jak również innych użytkowników na drodze, w szczególności w trudnym okresie jesienno-zimowym.
Sprawność amortyzatorów może być sprawdzona podczas jazdy próbnej lub zbadana na testerze zawieszenia i potwierdzona szczegółowym wydrukiem. Należy bezwzględnie pamiętać, aby amortyzatory i sprężyny były zawsze wymieniane parami. Zapobiega to powstawaniu różnic tłumienia. Ponadto, zwiększa się stabilność toru i minimalizuje zagrożenie bezpieczeństwa.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 25 listopada 2012, 18:20 0 0
"jak rozpoznać uszkodzony amortyzator" patrząc na instrukcje obrazkową, to w zasadzie zawsze amortyzator może być zepsuty... na większość czynników mogą mieć wpływ zupełnie inne elementy [adres URL]
Odpowiedz