Garaże teamów w królowej sportów motorowych są pilnie strzeżone, aby tajniki zastosowanych w bolidach technologii nie zostały wykorzystane przez inny zespół. Oprócz tego, zarówno w Formule 1, jak i innych kategoriach sportów motorowych, to przeważnie kierowcy są na świeczniku. Postanowiliśmy odwrócić na chwilę ten trend i porozmawiać ze Stephanie Travers, która jest jednym z inżynierów ds. płynów w zespole Mercedes-AMG F1 Team. Chcieliśmy, by uchyliła nam rąbka tajemnicy na temat przygotowania do weekendów wyścigowych, procesie wejścia inżyniera do Formuły 1 oraz roli płynów w bolidzie.
Krzysztof Pawlak: Nie jest tajemnicą, jak wygląda proces wejścia kierowcy do Formuły 1, ale w przypadku osób z padoku, takich jak inżynierowie czy mechanicy, jest zupełnie inaczej. Jaka była Twoja droga do królowej sportów motorowych?
Stephanie Travers: Zawsze aspirowałam do pracy w Formule 1 i pasjonowałam się tym sportem, zanim jeszcze rozpoczęłam karierę w środowisku sportów motorowych. Moja ścieżka rozpoczęła się od podjęcia decyzji o studiowaniu nauk ścisłych i matematyki na poziomie A-Level, co zasadniczo umożliwiło mi zdobycie tytułu licencjata i magistra inżynierii chemicznej. Od tego czasu zaczęłam pracować w branży chemicznej i aktywnie czekałam na możliwość dołączenia do jednego z dostawców paliw i smarów w Formule 1. Wtedy to w 2018 roku natknęłam się na globalne poszukiwanie inżyniera ds. płynów torowych w Petronas i tak przeszłam przez różne etapy aplikacji, w tym testy psychometryczne, tzw. case study i ostatnią rozmowę z CEO, po której zostałam wybrana z puli ponad 7000 kandydatów.
Czym się zajmujesz w teamie Mercedesa i jakie umiejętności na etacie inżyniera są szczególnie cenione przez środowisko konstruktorskie?
Jako inżynierowie torowi dla Petronas dbamy o produkty, które dostarczamy Mercedesowi i zespołom klientów. Obejmuje to paliwo, Petronas Primax, olej silnikowy Petronas Syntium i płyny funkcjonalne Petronas Tutela. Analizujemy paliwo za pomocą chromatografu gazowego i szukamy zanieczyszczeń, aby zapewnić zgodność z próbką zatwierdzoną przez FIA. Analizujemy również olej silnikowy i skrzyniowy za pomocą spektrometru, aby określić liczbę metali zużytych w próbkach po każdej sesji. Podobnie do sposobu, w jaki próbki krwi są używane do określania stanu zdrowia człowieka, próbki oleju służą do określania stanu przekładni, silnika i ruchomych części zespołu napędowego. Oprócz wiedzy, szczególnie cenione w społeczności inżynierów są umiejętności miękkie, takie jak: umiejętność pracy zespołowej, komunikatywność, proaktywność i odporność na stres.
Ile czasu zajmują i jak przebiegają przygotowania do weekendu wyścigowego?
Nasza praca zaczyna się na kilka dni przed weekendem wyścigowym, więc zazwyczaj we wtorki przygotowujemy mobilne laboratorium do analizy paliwa i oleju, zanim przystąpimy do pobierania próbek paliwa i oleju z każdego wyścigu. W środy analizujemy próbki paliwa z platform paliwowych (pomp paliwowych) po zatankowaniu paliwa. W czwartki analizujemy próbki paliwa i oleju z aut po pierwszym odpaleniu.
W typowy weekend wyścigowy analizujemy próbki oleju po treningach w piątek. Po dwóch sesjach skrzynia biegów i silnik są demontowane, a następnie ponownie składane na ostatni trening i kwalifikacje następnego dnia. W sobotę analiza jest wykonywana na próbkach oleju po trzecim treningu, a także przed i po kwalifikacjach. Kolejna analiza jest również wykonywana na próbkach paliwowych przed rozpoczęciem kwalifikacji.
W niedzielę, w dniu wyścigu próbki, oleju z bloków są analizowane przed i po wyścigu. Próbki z platform paliwowych są również testowane przed wyścigiem. W końcu analiza zostaje zakończona i po zakończeniu wyścigu pakujemy laboratorium na następny wyścig.
Jak często wymieniany jest olej w silnikach bolidów? Jego opracowaniem zajmuje się partner zewnętrzny czy też zespół inżynierów teamu tworzy specyfikację i przekazuje ją partnerowi?
Silnik i olej silnikowy do bolidu zostały opracowane wspólnie przez naukowców zajmujących się płynami Petronas i inżynierów Mercedesa. To zupełnie nowe podejście zostało wprowadzone dla silnika V6 turbo i dla precyzyjnego dopasowania oleju silnikowego do konkretnej jednostki napędowej. Oleje silnikowe w Formule 1 są wymieniane po każdym wyścigu.
Jakie narzędzia znajdują się w garażach teamów F1, których próżno szukać w cywilnych warsztatach samochodowych? Np. w padoku Mercedesa widziałem niemałe laboratorium tylko do badania próbek olejów silnikowych.
Jeśli chodzi o laboratorium przytorowe, mamy kilka specjalistycznych maszyn, które są przystosowane do analizy płynów. Mamy chromatograf gazowy, spektrometr i wiskozymetr. Pierwsza służy do analizy paliw, a dwie ostatnie do analizy olejów. Wyniki tej analizy dostarczają nam informacji o stanie sprzętu (silnika i skrzyni biegów).
Powiedz mi coś więcej na temat analizy oleju silnikowego / przekładniowego? Jakie dane są brane pod uwagę i jakich urządzeń używasz?
Jako inżynier firmy Petronas przeprowadzam na torze analizę oleju silnikowego Petronas Syntium, oleju przekładniowego i przekładniowego Petronas Tutela oraz paliwa Petronas Primax podczas weekendu wyścigowego.
Pobieramy próbkę przed i po każdej sesji. W laboratorium przytorowym Petronas używamy spektrometru do analizy oleju silnikowego Syntium i oleju przekładniowego Tutela. Maszyna działa poprzez tworzenie różnicy potencjałów między prętem elektrody a tarczą elektrody, jednocześnie spalając próbkę oleju silnikowego, która obraca się na tarczy. Płomień jest wytwarzany i wychwytywany przez szybkoobrotową kamerę. Intensywność różnych kolorów w tym płomieniu zostaje następnie pobrana przez maszynę i pokazuje ilość każdego pierwiastka w tej próbce. Na przykład, gdyby w tej próbce była jakaś miedź, zobaczyłabym niebiesko-zielony płomień. Analizujemy te wyniki, aby monitorować stopień zużycia jednostki podczas danej sesji. Drugim sprzętem, którego używam jest wiskozymetr, który służy do badania lepkości oleju silnikowego.
Analizujesz również paliwa. Powiedz mi, jakie paliwo jest używane w Formule 1 i czy poszczególne zespoły mogą je ulepszyć, aby uzyskać więcej mocy dzięki bardziej efektywnemu zużyciu paliwa czy też jest to restrykcyjnie narzucone przez FIA?
Paliwo używane w Formule 1 jest najbardziej rygorystycznie kontrolowanym paliwem na świecie, a Petronas Primax używany w Formule 1 to specjalnie opracowana formuła we współpracy z zespołem Mercedes-AMG Petronas Formuły 1. Podczas weekendu wyścigowego pobieramy próbkę paliwa i analizujemy ją na chromatografie gazowym. Daje nam odcisk palca paliwa, który musi pasować do próbki zatwierdzonej przez FIA, co pomaga nam zapewnić zgodność z przepisami. Paliwo, które Petronas dostarcza do zespołu Mercedes-AMG Petronas F1 Team, składa się z tych samych komponentów, co paliwo Petronas Primax dostępne na stacjach detalicznych w Malezji i RPA.
Komentarze