Nowy skraplacz układu klimatyzacji samochodowej Delphi został nominowany do przyznawanej przez Automotive News nagrody 2012 PACE™ ze względu na poprawę wydajności i obniżenie kosztów wytwarzania.
Opracowany przez Delphi, innowacyjny, skraplacz oparty na technologii rurki zwijanej (Multi-Port Folded Tube Condenser – MFTC) został nominowany do przyznawanej przez Automotive News nagrody PACE™ za rok 2012. Skraplacz MFTC oferuje lepsze parametry wymiany ciepła, wyższą trwałość i większą wydajność w procesie produkcji niż konwencjonalne skraplacze, w których stosuje się rurkę wyciskaną.
„Jesteśmy zaszczyceni uznaniem przemysłu motoryzacyjnego, które przejawia się w postaci nominacji do przyznawanej przez Automotive News nagrody PACE™", stwierdził Dave Kauppila, dyrektor ds. konstrukcji i technologii w Delphi Thermal Systems. „Ta nominacja oznacza, że firma Delphi zostaje doceniona za wielkie kroki poczynione w działaniu na rzecz pokonywania historycznych wyzwań związanych z produkcją skraplaczy, przy jednoczesnym spełnianiu wymagań klientów dotyczących wysokiej jakości i wysokiego poziomu wydajności".
Opracowany przez globalny zespól Delphi innowacyjny skraplacz MFTC został wprowadzony po raz pierwszy do produkcji w 2007 roku, a masowa produkcja rozpoczęła się w 2011 roku.
„Nowy skraplacz MFTC rozwiązuje problemy, z jakimi przemysł borykał się od dawna: jak wyprodukować lekki, odporny na korozję produkt, charakteryzujący się znakomitymi właściwościami wymiany ciepła, który w dodatku będzie nadal przystępny cenowo", stwierdził Andrzej Krupa, dyrektor techniczny w zakładzie Delphi Thermal w Ostrowie Wielkopolskim.
Poznaj zalety nowej technologii i budowę rurki zwijanej
Kluczem jest wydajność cieplna
W klimatyzacji samochodowej, skraplacz służy do schładzania systemu poprzez transfer ciepła z czynnika chłodzącego wewnątrz układu. Dla skraplaczy, większa powierzchnia elementów metalowych oznacza wydajniejsze działanie. W konwencjonalnych skraplaczach stosuje się wieloportowe rurki wyciskane do zapewnienia odpowiedniej powierzchni niezbędnej do skutecznego odprowadzenia ciepła. Jednak rurki ekstrudowane są ciężkie i wymagają zastosowania kosztownego i skomplikowanego procesu produkcyjnego.
Technologia stosowana w najnowszych skraplaczach pozwala producentom na skorzystanie z większej oferty materiałów do produkcji bardziej niezawodnych, lekkich i odpornych na korozję elementów. Ulepszona konstrukcja ogranicza spadek ciśnienia czynnika chłodzącego i poprawia właściwości przewodzenia ciepła. Dla klientów oznacza to poprawę ekonomiki spalania oraz redukcję hałasu i wibracji podczas jazdy samochodem.
Skraplacz MFTC Delphi do odprowadzania ciepła wykorzystuje równoległe, podobne do kanałów rurki. Kanały te zostały utworzone poprzez kilkukrotne zginania paska metalu. Poprzez zastąpienie rurek wyciskanych rurkami zwijanymi, nowe skraplacze mogą być produkowane znacznie szybciej niż tradycyjne urządzenia, przy wyeliminowaniu kosztownych etapów produkcji i oszczędzając cenne zasoby.
„Produkcja rurek wyciskanych to bardzo skomplikowany proces, wymagający użycia specjalistycznego sprzętu i szczegółowej wiedzy na temat zachowania się materiałów. Nawet wtedy trudno jest zapobiec powstawaniu niezgodności i trudno jest je wykryć," dodał A. Krupa. „Opracowując technologie, która eliminuje konieczność stosowania rurek wyciskanych, dramatycznie uprościliśmy proces produkcyjny. Nowa konstrukcja umożliwia uzyskanie jednolitej, wysokiej jakości produkcji, redukuje liczbę dostawców, zmniejsza liczbę niezbędnych zapasów i skraca czas produkcji. Delphi może teraz produkować lepiej działający skraplacz przy niższych kosztach i podwyższonej jakości".
Skraplacz, oparty na wieloportowej rurce zwijanej (MTFC) został już nagrodzony nagrodą Six Sigma Excellence Award przyznawaną przez Anchor House London oraz w roku 2010 nagrodą Delphi Boss Kettering Award.
Tegoroczna nominacja technologii MTFC do finału przyznawanej przez Automotive News nagrody PACE™ to uznanie dla innowacyjności Delphi, postępu technologicznego i wyników biznesowych – wśród firm działających w przemyśle samochodowym. „Cieszymy się, że zostaliśmy uhonorowani za to, co w Delphi robimy najlepiej: przewidywanie potrzeb klientów i opracowywanie wysoko wydajnych, efektywnych rozwiązań dla systemów termalnych oraz produktów, które będą spełniać te wymagania", stwierdził Krupa.
Komentarze