Ekologia to nie tylko redukcja emisji przez samochody cząstek stałych i dwutlenku węgla. Swój wkład w ochronę planety ma także firma Sogefi, która jako pierwsza rozpoczęła produkcję sprężyn zawieszenia wykonanych z materiałów kompozytowych – FRP Coil Springs.
Sprężyny są wykonane z materiału kompozytowego – opartego na włóknach szklanych oraz żywicy epoksydowej – i będzie można stosować je w samochodach osobowych i pojazdach dostawczych. Zalety sprężyn FRP, w porównaniu ze stalowymi, to przede wszystkim nawet o 70 proc. niższa masa, wyższa wytrzymałość, brak ryzyka nagłego pęknięcia oraz o 3 do 5 razy niższe zużycie energii w trakcie ich produkcji.
Ekologia
Waga sprężyn niższa o 40 do 70 proc. przekłada się na „odchudzenie” samochodu o 4-6 kg, co z kolei wpływa na redukcję zużycia paliwa. Podczas obróbki stali konieczne jest wytworzenie dużej ilości energii do obróbki cieplnej (1000°C i 450°C – tworzywo, z którego wykonuje się sprężyny FRP potrzebuje jedynie 170°C) i powierzchniowej, śrutowania i innych procesów. Jednocześnie produkcja sprężyn FRP Coil Springs generuje mniejszą liczbę odpadów i nie wymaga tak dużej ilości surowców, co stalowe sprężyny. Producent zapewnia też, że w 100 proc. podlegają recyklingowi.
Bezpieczeństwo
Charakterystyka materiałów kompozytowych używanych przez Sogefi do produkcji nowego rodzaju sprężyn wiąże się z redukcją ryzyka nagłego pęknięcia, spotykanego w sprężynach stalowych. FRP Coil Springs nie ulegają również korozji, która osłabia sprężyny stalowe.
Komfort
Sprężyny z materiałów kompozytowych wpływają również na poprawę komfortu i właściwości jezdnych samochodu. W trakcie jazdy po twardej nawierzchni hałas jest lepiej redukowany.
Pierwszym producentem samochodów, który zdecydował się na wykorzystanie sprężyn FRP jest firma Audi.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 8 marca 2012, 9:02 0 0
No ciekawe! Pytanie jeszcze, jakie będą ceny takich sprężyn. Pewnie przez kilka lat warsztaty będą podchodziły do tego z dystansem, ale wydaje mi się, że za jakiś czas zapomnimy o metalowych sprężynach.
Odpowiedz
Anonim, 8 marca 2012, 11:41 0 0
Hola Hola z tą ECO, a co z tą sprężyną po zużyciu? Tradycyjną sprężynę można oddać na złom, dostać dokument przekazania odpadu, wtedy trafia do huty. W najgorszym wypadku pan Gienek wyrzuci do rowu i po kilkunastu latach zerdzewieje jak jej złomiarze nie wyciągną czyli znów trafi do huty. A co z kompozytową, w środowisku ( na wysypisku ) będzie się rozkładała 1000 lat, bo jakoś nie można doczytać się o sposobie segregacji i utylizacji.
Odpowiedz
Anonim, 8 marca 2012, 12:12 0 0
Prawdę mówiąc, nie bardzo rozumiem entuzjazm związany z ekologiczną i bezpieczną produkcją sprężyn z włókien szklanych i żywicy epoksydowej?
Żywica epoksydowa - Produkt szkodliwy, niebezpieczny dla środowiska naturalnego. Istnieją ograniczone dowody działania rakotwórczego. Produkt powoduje podrażnienie skóry i oczu. W kontakcie ze skórą może wywoływać uczulenia. Działa toksycznie na organizmy wodne; może powodować długo utrzymujące się niekorzystne zmiany w środowisku wodnym. Problemem jest wyeliminowanie chloru i tetrachloroetanu z procesu produkcji kwasu MCPA.
Zapewne jest to nowość, która może pozytywnie wpływać na układ jezdny i zawieszenie pojazdu, ale raczej ma mało wspólnego z ochroną środowiska o cenie nie wspominając.
"lewar"
Odpowiedz
Anonim, 29 sierpnia 2012, 17:35 0 0
kiedyś to nawet "browar" był zdrowszy z butelki niż z aluminium ha,ha... technologia kompozytowa jest tania jak barszcz ,tylko cały czas nabijają nas w butelkę ;) jescze 50 lat i tradycyjna "stal" będzie tylko w muzeach .Naukowcy odkryli w lasach Amazoni baktrie ,które zjadają tak zwane" plasyki".może i kompozyty strtawią.;)
Odpowiedz