Ekologiczne i bezpieczne sprężyny zawieszenia Sogefi

7 marca 2012, 11:05

Ekologia to nie tylko redukcja emisji przez samochody cząstek stałych i dwutlenku węgla. Swój wkład w ochronę planety ma także firma Sogefi, która jako pierwsza rozpoczęła produkcję sprężyn zawieszenia wykonanych z materiałów kompozytowych – FRP Coil Springs.

Sprężyna stalowa oraz spręzyna FRP Coil SpringSprężyny są wykonane z materiału kompozytowego – opartego na włóknach szklanych oraz żywicy epoksydowej – i będzie można stosować je w samochodach osobowych i pojazdach dostawczych. Zalety sprężyn FRP, w porównaniu ze stalowymi, to przede wszystkim nawet o 70 proc. niższa masa, wyższa wytrzymałość, brak ryzyka nagłego pęknięcia oraz o 3 do 5 razy niższe zużycie energii w trakcie ich produkcji.

Ekologia

Waga sprężyn niższa o 40 do 70 proc. przekłada się na „odchudzenie” samochodu o 4-6 kg, co z kolei wpływa na redukcję zużycia paliwa. Podczas obróbki stali konieczne jest wytworzenie dużej ilości energii do obróbki cieplnej (1000°C i 450°C – tworzywo, z którego wykonuje się sprężyny FRP potrzebuje jedynie 170°C) i powierzchniowej, śrutowania i innych procesów. Jednocześnie produkcja sprężyn FRP Coil Springs generuje mniejszą liczbę odpadów i nie wymaga tak dużej ilości surowców, co stalowe sprężyny. Producent zapewnia też, że w 100 proc. podlegają recyklingowi.

Sprężyna FRPBezpieczeństwo

Charakterystyka materiałów kompozytowych używanych przez Sogefi do produkcji nowego rodzaju sprężyn wiąże się z redukcją ryzyka nagłego pęknięcia, spotykanego w sprężynach stalowych. FRP Coil Springs nie ulegają również korozji, która osłabia sprężyny stalowe.

Komfort

Sprężyny z materiałów kompozytowych wpływają również na poprawę komfortu i właściwości jezdnych samochodu. W trakcie jazdy po twardej nawierzchni hałas jest lepiej redukowany.

Pierwszym producentem samochodów, który zdecydował się na wykorzystanie sprężyn FRP jest firma Audi.

 

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Katalog sprężyn zawieszenia KYB na 2012 rok
Katalog sprężyn zawieszenia KYB na 2012 rok

Najnowszy katalog sprężyn zawieszenia KYB K-Flex na rok 2012 został wzbogacony o 143 nowe referencje. Ponadto zostało zaktualizowanych 59 numerów części, zapewniając jeszcze większy zakres zastosowań produktów. Katalog obejmuje łącznie 2 300 referencji dostępnych dla europejskiego rynku części zamiennych. Do głównych nowych zastosowania sprężyn zawieszenia KYB K-Flex zaliczyć można poniższe modele samochodów: Citroen C4 Picasso, […]

Pneumatyczne zawieszenia wspomagające Elcamp
Pneumatyczne zawieszenia wspomagające Elcamp

Do pojazdów pracujących z dużymi obciążeniami firma Elcamp proponuje dodatkowe pneumatyczne zawieszenie wspomagające produkowane zgodnie z wytycznymi producentów pojazdów przez europejską firmę Drive Rite, należącą do grupy Firestone, dostawcę elementów gumowych dla motoryzacji i przemysłu. Pneumatyczne zawieszenie wspomagające wykorzystuje oryginalne elementy zawieszenia wzmacniając je i stabilizując. Dzięki przeniesieniu części obciążenia na poduszkę pneumatyczną (przy maksymalnych […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 8 marca 2012, 9:02 0 0

No ciekawe! Pytanie jeszcze, jakie będą ceny takich sprężyn. Pewnie przez kilka lat warsztaty będą podchodziły do tego z dystansem, ale wydaje mi się, że za jakiś czas zapomnimy o metalowych sprężynach.

Odpowiedz

Anonim, 8 marca 2012, 11:41 0 0

Hola Hola z tą ECO, a co z tą sprężyną po zużyciu? Tradycyjną sprężynę można oddać na złom, dostać dokument przekazania odpadu, wtedy trafia do huty. W najgorszym wypadku pan Gienek wyrzuci do rowu i po kilkunastu latach zerdzewieje jak jej złomiarze nie wyciągną czyli znów trafi do huty. A co z kompozytową, w środowisku ( na wysypisku ) będzie się rozkładała 1000 lat, bo jakoś nie można doczytać się o sposobie segregacji i utylizacji.

Odpowiedz

Anonim, 8 marca 2012, 12:12 0 0

Prawdę mówiąc, nie bardzo rozumiem entuzjazm związany z ekologiczną i bezpieczną produkcją sprężyn z włókien szklanych i żywicy epoksydowej?

Żywica epoksydowa - Produkt szkodliwy, niebezpieczny dla środowiska naturalnego. Istnieją ograniczone dowody działania rakotwórczego. Produkt powoduje podrażnienie skóry i oczu. W kontakcie ze skórą może wywoływać uczulenia. Działa toksycznie na organizmy wodne; może powodować długo utrzymujące się niekorzystne zmiany w środowisku wodnym. Problemem jest wyeliminowanie chloru i tetrachloroetanu z procesu produkcji kwasu MCPA.

Zapewne jest to nowość, która może pozytywnie wpływać na układ jezdny i zawieszenie pojazdu, ale raczej ma mało wspólnego z ochroną środowiska o cenie nie wspominając.
"lewar"

Odpowiedz

Anonim, 29 sierpnia 2012, 17:35 0 0

kiedyś to nawet "browar" był zdrowszy z butelki niż z aluminium ha,ha... technologia kompozytowa jest tania jak barszcz ,tylko cały czas nabijają nas w butelkę ;) jescze 50 lat i tradycyjna "stal" będzie tylko w muzeach .Naukowcy odkryli w lasach Amazoni baktrie ,które zjadają tak zwane" plasyki".może i kompozyty strtawią.;)

Odpowiedz